УДК: 33:556.18
В. А. Голян, В. М. Бардась, І. А. Довга
ФІСКАЛЬНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ТА ОХОРОНИ ВОДНИХ РЕСУРСІВ В УКРАЇНІ: ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ, ТЕРИТОРІАЛЬНА АСИМЕТРІЯ, НАПРЯМИ КОНВЕРГЕНЦІЇ З ПЕРЕДОВИМ ДОСВІДОМ
Анотація
У статті ідентифіковано основні складові системи фіскального регулювання використання та охорони водних ресурсів, якими виступають: збір (рентна плата) за спеціальне використання водних ресурсів, екологічний податок за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти, штрафи за порушення природоохоронного законодавства в частині забруднення водно-ресурсних джерел. Проаналізовано основні тенденції номінальних надходжень та надходжень у порівняних цінах зборів (рентної плати) за спеціальне використання водних ресурсів до Зведеного бюджету України, що дало змогу показати відсутність значних реальних зрушень у частині визначення бази стягнення даного фіскального платежу.
На основі розрахунку показників номінальної та реальної фіскальної віддачі забраної води встановлено рівень ефективності фіскального регулювання спеціального водокористування за період з 2000 по 2014 рік, що дало можливість виявити вирішальний вплив на величину номінальних надходжень зборів (рентної плати) за спеціальне використання природних ресурсів механічного збільшення нормативів плати у зв'язку з інфляційними процесами. Проведення картографічного аналізу динаміки реальної фіскальної віддачі показало, що у більшості адміністративно-територіальних одиниць не спостерігається позитивної тенденції, що є свідченням зниження ефективності фіскального регулювання спеціального використання водних ресурсів.
Результати кластеризації регіонів України за критерієм фіскальної паритетності використання та охорони водних ресурсів, який включає показники реальної фіскальної віддачі забраної води, фіскального рівня відшкодування скидів забруднених вод безпосередньо у водні об'єкти, питомих капітальних інвестицій на очищення зворотних вод, показали, що між окремими регіонами має місце значний інституціональний розрив, який свідчить про відсутність у більшості адміністративно-територіальних одиниць належного взаємозв'язку між надходженнями фіскальних платежів за спеціальне водокористування та забруднення водних об'єктів і величиною інвестиційного забезпечення процесів модернізації об'єктів водогосподарської інфраструктури і відтворення водно-ресурсного потенціалу. Запропоновано заходи поступової конвергенції вітчизняної системи фіскального регулювання використання та охорони водних ресурсів та аналогічних систем високорозвинених країн.
V. Golyan, V. Bardas', I. Dovha
FISCAL REGULATING THE USE AND PROTECTION OF WATER RESOURCES IN UKRAINE: KEY TRENDS, TERRITORIAL ASYMMETRY, DIRECTIONS OF CONVERGENCE WITH ADVANCED EXPERIENCE
Summary
Basic components of the system of fiscal regulation the use and protection of water resources: tax (rental fees) for the special use of water resources, environmental tax for discharges of pollutants directly into water bodies, penalties for breaches of environmental laws regarding the pollution of water sources are identified in the article. Basic trends of nominal revenues and revenues in the comparable prices fees (rent payments) for the special use of water resources to the Consolidated budget of Ukraine allowed demonstrating the absence of significant real changes in the determination of base this fiscal fee are analyzed.
Based on the calculation of nominal and real fiscal revenue of consumed water the level of effectiveness of fiscal regulation for special water use during 2000-2014 allowed reveal decisive impact on the value of nominal revenue tax (rental fees) for the special use of natural resources of mechanical increasing the ratios fee due to inflation are established. Cartographic analysis of the dynamics of the real fiscal revenue has demonstrated that positive trends is not observed in the most administrative territorial units, which is evidence of reducing the effectiveness of fiscal regulation of the special use of water resources.
Results of clustering regions of Ukraine by the criterion of fiscal parity of use and protection of water resources, which includes real fiscal revenue of consumed water, fiscal levels recovery for discharges of pollutants directly into water bodies, specific capital investments for return water purification have shown that is a significant institutional gap among different regions and indicates the absence appropriate relationship between fiscal revenue fees for special water use and water pollution and the value of investment maintenance processes of modernization of water management infrastructure and restoration of water resource potential in the most administrative territorial units. Measures of gradual convergence of national systems fiscal regulation the use and protection of water resources and similar systems of developed countries are proposed.
№ 23 2015, стор. 13 - 22
Рубрика: Економіка
Кількість переглядів: 787