EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

БІЗНЕС-МОДЕЛЬ: СУТНІСТЬ ТА ІННОВАЦІЙНА СКЛАДОВА
І. В. Мовчаненко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2018.20.39

УДК: 330.341.1

І. В. Мовчаненко

БІЗНЕС-МОДЕЛЬ: СУТНІСТЬ ТА ІННОВАЦІЙНА СКЛАДОВА

Анотація

У сучасному ринковому середовищі, характерними рисами якого є швидкі зміни і гіпер конкуренція, перед кожним підприємством постає складне завдання формування прибуткової та стійкої моделі бізнесу. В динамічних умовах зовнішнього ринку поточна бізнес-модель фірми постійно є об'єктом атак з боку нових бізнес-моделей конкурентів. Тому все більш очевидним стає факт, що тривалість життєвого циклу бізнес-моделі скорочується. Підприємство повинно безперервно контролювати стратегічні точки змін у галузі та оновлювати свою бізнес-модель для забезпечення стійкого та ефективного розвитку. Як показує досвід функціонування зарубіжних та деяких вітчизняних компаній, стабільне зростання та успіх у бізнесі залежать від уміння створювати і безперервно удосконалювати власну бізнес-модель. Підприємствам необхідно застосовувати венчурну ринкову технологію ведення бізнесу, що в літературі прийнято називати концепцією "інтелектуального лідерства". Таким чином, сучасна бізнес-модель є такою конструкцією, що трансформує інноваційні технології в економічні вигоди для підприємства та високу споживчу цінність для клієнтів.

Ключові слова: бізнес-модель; галузева бізнес-система; стратегія компанії; шляхи реалізації інновацій в бізнес-моделях.

Література

1. Business. Embracing the Challenge of Change: white paper // Economist Intelligence Unit. —2010, 33 p.
2. Pohle G. IBM's Global CEO Report (2006), "Business Model Innovation Matters", Strategy & Leadership. vol. 34 (5), Р. 34—40.
3. Zott C., R. Amit Business Model Design: An Activity System Perspective. — 2010. — Vol. 43 (2/3). — P. 216—226.
4. Afuah A. Business Models: A Strategic Management Approach. — 2016. — 415 p.
5. Magretta J. Why Business Models Matter. — 2017. — Vol. 80 (5). — Р. 86—92.
6. Osterwalder А., P. Yves. Business Model Generation. — 2010. — Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 282 p.
7. Pohle G. IBM's Global CEO Report 2006: Business Model Innovation Matters // Strategy & Leadership. — 2015. — Vol. 34 (5). — Р. 34—40.
8. Котельников В.Ю. Новые бизнес-модели для новой эпохи быстрых перемен, движимых инновациями. — 2017. — С. 7.
9. Остервальдер А. Построение бизнес-моделей: настольная книга стратега и новатора. — 2011. — 288 с.
10. Schweizer L. Concept and Evolution of Business Models // Journal oj General Management. — 2005. —Vol. 2. — P. 37—56.
11. Debelak D. Business Models Made Easy, NY: Entrepreneur Press. — 2010. — P. 240.
12. Сардак С. Перспективы развития современного бизнеса // Менеджмент и менеджер. — 2008. — № 1. — С. 4—12.
13. Сардак С.Е. Управління розвитком бізнесу в умовах глобалізації економіки // Європейський вектор економічного розвитку. — 2009. — Вип. 2 (7). — С. 154—159.
14. Shtal T., Buriak M., Ukubassova G., Amirbekuly Y., Toiboldinova Z., Tlegen T. Methods of analysis of the external environment of business activities. — 2018. — Vol. 39 (12). — P. 22.

I. Movchanenko

BUSINESS MODEL: ESSENCE AND INNOVATION COMPOSITION

Summary

In today's market environment, characterized by rapid changes and hyper competition, each company faces a difficult task of generating a profitable and sustainable business model. In the dynamic conditions of the external market, the current business model of the firm is constantly the object of attacks from new business models of competitors. Therefore, it becomes increasingly apparent that the life cycle of a business model is diminishing. An enterprise must continuously monitor strategic developments in the industry and update its business model to ensure sustainable and efficient development. As the experience of functioning of foreign and some domestic companies shows, stable growth and success in business depend on the ability to create and continuously improve their own business model. Enterprises need to apply the venture market technology of doing business, which in the literature is called the concept of "intellectual leadership". Thus, the modern business model is a design that transforms innovative technologies into economic benefits for the enterprise and high consumer value for customers. At the heart of business management is the development of a strategy, its adaptation to the specifics of the company and its implementation. The company's strategy is a comprehensive management plan that should strengthen the company's position in the market and ensure coordination of efforts, attraction and satisfaction of consumers, successful competition and achievement of global goals. The process of developing a strategy is based on a thorough study of all possible directions of development and activity and consists in choosing a general direction, developed markets, served needs, competition methods, attracted resources and business models. In other words, strategy means that a company chooses its development path, markets, methods of competition and business. The structure of the business model includes: financial model, organizational model, marketing model, production model, etc. The business model reflects complex relationships and interactions between these models and their internal components.

Keywords: usiness model; industry business system; company strategy; ways to implement innovations in business models.

References

1. Business (2010), "Embracing the Challenge of Change: white paper'', Economist Intelligence Unit, 33 p.
2. Pohle G. IBM's Global CEO Report (2006), "Business Model Innovation Matters", Strategy & Leadership. vol. 34 (5), рр. 34—40.
3. Zott, C. Amit, R. (2010), "Business Model Design: An Activity System Perspective", Vol. 43(2/3), рр. 216—226.
4. Afuah, A. (2016), "Business Models: A Strategic Management Approach", 415 p.
5. Magretta, J. (2017), "Why Business Models Matter", Vol. 80 (5), рр. 86—92.
6. Osterwalder, А. Yves, P. (2010), "Business Model Generation", Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 282 p.
7. Pohle, G. (2015), "IBM's Global CEO Report 2006: Business Model Innovation Matters", Strategy & Leadership, Vol. 34 (5), рр. 34—40.
8. Kotelnikov, V. Yu. (2017), "New business models for a new era of rapid change driven by innovation", p. 7.
9. Osterwalder, A. (2011), "Building business models: a handbook of a strategist and innovator", 288 p.
10. Schweizer, L. (2005), "Concept and Evolution of Business Models", Journal oj General Management, Vol. 2, рр. 37—56.
11. Debelak, D. (2010), "Business Models Made Easy", NY: Entrepreneur Press, рр. 240.
12. Sardak, S. (2008), "Prospects for the development of modern business," Management and Manager, No. 1, рр. 4—12.
13. Sardak, S.E. (2009), "Management of the bizness in the global economy economy", European vector of economical development, Vol. 2 (7), рр. 154—159.

№ 20 2018, стор. 39 - 43

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2018-10-26

Кількість переглядів: 53

Відомості про авторів

І. В. Мовчаненко

аспірант, Дніпровський Національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро

I. Movchanenko

graduate student, Oles Honchar Dnipro National University, Dnipro

Як цитувати статтю

Мовчаненко І. В. Бізнес-модель: сутність та інноваційна складова. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 20. С. 39–43. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.20.39

Movchanenko, I. (2018), “Business model: essence and innovation composition”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 20, pp. 39–43. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.20.39

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.