EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

THE MANAGEMENT OF INTERPERSONAL INTERACTION IN THE "SUPERIOR — SUBORDINATE" SYSTEM AS A MEANS OF PREVENTION OF EMOTIONAL BURNOUT IN THE ORGANS OF STATE AUTHORITY
T. Dotsevych

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2018.22.131

УДК: 35.081.7:159.944

T. Dotsevych

THE MANAGEMENT OF INTERPERSONAL INTERACTION IN THE "SUPERIOR — SUBORDINATE" SYSTEM AS A MEANS OF PREVENTION OF EMOTIONAL BURNOUT IN THE ORGANS OF STATE AUTHORITY

Summary

The article is devoted to the management of human resources in civil service. The idea that realization of principles of personnel management by the subject of management will contribute to preventing emotional burnout and to harmonization of interpersonal relationships between the manager and subordinate employees is substuntiated.
The specific character of outlook and psychology of the subjects of managerial interaction which are formed under the influence of objective conditions and subjective factors are taken into account. Recognition of the fact of meaningful process of personnel management on all the levels of management hierarchy and, as a result, harmonization of relationships in the format "subject of management" — "object of management", which has to become the search for the most rational forms and methods of managerial activity, is considered. The efficiency of manager's activity according to such psychological criteria as satisfaction of subordinate civil servants as personnel members with various aspects of membership is assessed.
The article draws attention to the civil servants' desire to work and keep their membership in a team, a manager's real authority and leadership among subordinate employees. In order to prevent emotional burnout a team's assessment of their unity and, as a result, of their successful cooperation is done. For the purpose of preventing and overcoming emotional (professional) burnout, the attention is focused on understanding the approach to managerial interaction as a two-way process of a mutually-interested social partnership of employees of all hierarchical levels within the organ of authority as a social microsystem.
General and specific principles of personnel management are considered. Social significance of managerial work with the expansion of practice of "service management", is shown. "Service management" is understood as intellectual serving of collective labour by management apparatus. The main trends of harmonization of managerial interaction in the format "subject of management — object of management" are revealed.
A new approach to improving subordinate and re-ordination relations, functional management relations, which oblige senior management to refrain from excessive interference with the affairs of lower divisions and restrict their activity to the control of general state of business. The concepts "responsibility for leadership" and "responsibility for activities" are separated.
The necessity of improving the relations of discipline and responsibility for the purpose of preventing disorganization of official relationships in order to prevent emotional burnout is substantiated

Keywords: management; interpersonal interaction; emotional burnout; organs of state authority; human resources.

References

1. Verkhovna Rada of Ukraine (2009), The Constitution of Ukraine: current legislation with amendments and additions on December 25, 2009: official text, Palyvoda A.V., Kyiv, Ukraine.
2. Tolstoukhov, V. Motrenko, T.V. Luhovyi, V.I. Nyzhnyk, N.R. Orlatyi, M.K. and Rybachuk I. (2004), Legal Regulation of Cilil Servants in Ukraine. Two volumes, KNAPA, Kyiv, Ukraine.
3. Pashko, L.A. (2007), "Human Resources in Public Administration: theoretical and methodological principles of evaluation", Ph.D. Thesis, Public Administration, Kyiv, Ukraine.
4. Nyzhnyk, N. and Pashko, L. (2005), "The manager of the XXI century: an organizer or a terminator?", Sots. Psykholohiia, vol. 5 (13), pp. 28—37.
5. Lytov, B.V. (2006), Public service: managerial relations, Publishing House RAGS, Moscow, Russia.
6. Manuylov, G.M. and Novikov, V.V. (1999), Psychological management in a crisis society, Publishing house "Aleteyya", St.Petersburg, Russia.
7. Ivanov, V.N. Ivanov, A.V. and Doronin, A.O. (2002), The management paradigm of the XXI century: Textbook, manual, Vol.1, MGIU, Moscow, Russia.
8. Urbanovich, A.A. (2008), Theory and practice of managerial activity, Sovremennaya shkola, Minsk, Belorussia.

Т. І. Доцевич

УПРАВЛІННЯ МІЖОСОБИСТІСНОЮ ВЗАЄМОДІЄЮ В СИСТЕМІ "КЕРІВНИК-ПІДЛЕГЛИЙ" ЯК ЗАСІБ ЗАПОБІГАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ В ОРГАНАХ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ

Анотація

Статтю присвячено управлінню людськими ресурсами державної служби. Враховано специфіку світогляду та психологію суб'єктів в управлінській взаємодії, що формуються під впливом об'єктивних умов та суб'єктивних факторів. Розглянуто визнання на усіх рівнях управлінської ієрархії факту смислового процесу управлінням персоналом і, як результат, гармонізація відносин у форматі "суб'єкт управління — об'єкт управління", що має стати пошуком найраціональних форм та методів подолання емоційного вигорання. Оцінено ефективність діяльності керівника ще й за такими психологічними критеріями: задоволеність підлеглих державних службовців як членів колективу різними аспектами членства у ньому.
У статті звертається увага на бажання службовців працювати та зберігати своє членство у колективі, реальний авторитет та лідерство керівника серед підлеглих співробітників. З метою попередження емоційного вигорання розкрито самооцінку колективом своєї згуртованості і, як результат, своєї успішності функціонування. З метою попередження та подолання емоційного (професійного) вигорання акцентовано увагу на усвідомленні підходу до управлінської взаємодії як до двостороннього процесу взаємозацікавленого соціального партнерства співробітників усіх ієрархічних рівнів у межах органу влади як соціальної мікросистеми.
Розглянуто загальні та часткові принципи управління персоналом. Показано соціальна значимість управлінської праці з розширенням на практиці "сервісного управління", що розуміється як інтелектуальне обслуговування апаратом управління колективної праці. Розкрито головні напрями гармонізації управлінської взаємодії у форматі "суб'єкт управління — об'єкт управління".
Новий підхід до удосконалення субординаційних та реординаційних відносин, функціональних управлінських відносин, які зобов'язують вищестояще керівництво відмовитися від надмірного втручання у справи нижчестоящих підрозділів та обмежитися контролюванням загального стану справ. Розмежоване поняття "відповідальність за керівництво", "відповідальність за діяльність".
Обгрунтовано необхідність удосконалення відносин дисципліни і відповідальності з метою запобігання дезорганізації службових відносин з метою попередження емоційного вигорання.

Ключові слова: управління; міжособистісна взаємодія; емоційне вигорання; державні органи влади; людські ресурси.

Література

1. The Constitution of Ukraine: current legislation with amendments and additions on December 25, 2009: official text. — K.: Palyvoda A.V., 2009. — 48 p.; Legal Regulation of Cilil Servants in Ukraine. Two volumes / V.Tolstoukhov, T.V. Motrenko, V.I. Luhovyi, N.R. Nyzhnyk, M.K. Orlatyi, I.Rybachuk and others — K.: KNAPA, 2004. — Vol.1, 868 p. — Vol. 2. — 853 p.
2. Pashko L.A. Human Resources in Public Administration: theoretical and methodological principles of evaluation: synopsis of the Doctor's of sciences in public administration. — K, 2007. — 36 p.
3. Nyzhnyk N. The manager of the XXI century: an organizer or a terminator? / Nyzhnyk N., Pashko L. // Sots. Psykholohiia. — 2005. — № 5 (13). — P. 28—37.
4. Lytov B.V. Public service: managerial relations: Textbook. — Moscow: Publishing House RAGS, 2006. — 154 p.
5. Manuylov G.M. Psychological management in a crisis society / Manuylov G.M., Novikov V.V. — St. Petersburg: Publishing house "Aleteyya", 1999. — 352 p.
6. The management paradigm of the XXI century: Textbook, manual / Ivanov V.N., Ivanov A.V., Doronin A.O. Vol.1. — Moscow: MGIU, 2002. — 180 p.
7. Urbanovich A.A. Theory and practice of managerial activity / A.A.Urbanovich. — Minsk: Sovremennaya shkola, 2008. — 608 p.

№ 22 2018, стор. 131 - 136

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2018-11-30

Кількість переглядів: 34

Відомості про авторів

T. Dotsevych

doctor of psychological sciences, associate professor, professor of practical psychology department, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Kharkiv

Т. І. Доцевич

д. псих. н., доцент, професор кафедри практичної психології, Українська педагогічна інженерно-педагогічна академія, м. Харків

Як цитувати статтю

Dotsevych, T. (2018), “The management of interpersonal interaction in the "superior — subordinate" system as a means of prevention of emotional burnout in the organs of state authority”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 131–136. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.22.131

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.