EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОБЛІК ТА АНАЛІЗ РЕАЛІЗАЦІЇ ТОВАРІВ НА ПІДПРИЄМСТВІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
В. С. Бєлозерцев, М. Г. Гарькавий

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2018.23.40

УДК: 657.6

В. С. Бєлозерцев, М. Г. Гарькавий

ОБЛІК ТА АНАЛІЗ РЕАЛІЗАЦІЇ ТОВАРІВ НА ПІДПРИЄМСТВІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Анотація

У статті розглянуто основні аспекти реалізації товарів на підприємствах електронної комерції, а саме: досліджено особливості створення та функціонування таких підприємств в Україні, розглянуто різноманітні публікації та дослідження вчених та спеціалістів зазначеної тематики. Дослідженням особливостей обліку та аналізу товарів на підприємствах електронної комерції присвячені праці Бутинця Ф.Ф., Плекач В.Л., Нападовської Л.В., Фоміна О.В., Москаленко А., Золотухіна О., Тихонова С. Не зважаючи на суттєві досягнення зазначених вчених у дослідженні питань електронної комерції, окремі дільниці цієї проблематики заслуговують приділення більшої уваги. Зокрема сценарії та механізми реалізації товарів за допомогою інтернет мережі та особливості обліку такої реалізації. У статті висвітлено питання обліку витрат підприємств електронної комерції та приділена увага такому способу доставки товару, як кур'єрська доставка. Також розглянуто особливості патентування торгівельної діяльності суб'єктів електронного бізнесу. Ці дільниці у сучасних умовах потребують підвищеної уваги з боку облікового та управлінського персоналу підприємства.

Ключові слова: електронна комерція; реалізація товарів; торговий патент; Web-сайт; хостинг; доменне ім'я.

Література

1. Бухгалтерський облік в торгівлі: Підручник / За ред. проф. Бутинця Ф.Ф. та доц. Малюги Н.М. — Житомир: ПП "Рута", 2002. — 576 с.
2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17
3. Правила продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями: затверджені Наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 р. № 103 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1181-07
4. Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг: Закон України від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/265/95-вр

V. Belozertsev, M. Garkavy

ACCOUNT AND THE ANALYSIS OF REALIZATION OF GOODS AT THE ENTERPRISE OF ELECTRONIC COMMERCE

Summary

The article deals with the main aspects of the sale of goods in e-commerce enterprises, namely, the features of creation and functioning of such enterprises in Ukraine are researched, various publications and researches of scientists and specialists on this subject are considered. The study of the characteristics of the accounting and analysis of goods at e-commerce enterprises are devoted to the work of Butintsya FF, Plekach VL, Napadovskaya L.V., Fomin O.V., Moskalenko A., Zolotukhin O., Tikhonova S. Despite the Significant achievements of these scientists in the study of e-commerce issues, individual sections of this issue deserve more attention. In particular, scenarios and mechanisms for the sale of goods through the Internet network and the peculiarities of accounting for such implementation. In our time, a significant development of information and computer technology, which has led to the formation of a new economic activity — e-commerce. This kind of activity allowed to increase the efficiency of various business processes due to the fact that transactions began with the Internet. E-commerce is a kind of remote trade in goods using computer and telecommunication equipment. Options for selling products of e-commerce companies: retail sales of goods, remote sale of goods, sale of goods to order. The legislation of Ukraine does not provide for a separate normative document that would regulate the sale of goods of e-commerce enterprises. Typical correspondence for accounting for ecommerce costs associated with the creation and operation is given in the article. e-commerce companies make the costs associated with the creation of a Web site, hosting, and domain name. When selling goods by e-commerce companies, accounting for transactions with buyers is carried out in accordance with the types of calculation and delivery method. The article covers issues of accounting for expenses of e-commerce companies and focuses on such a way of delivering goods as courier delivery. The peculiarities of patenting of commercial activity of subjects of electronic business are also considered. These areas in modern conditions require increased attention from the account and management personnel of the company.

Keywords: electronic commerce; realization of goods; trade patent; Website; hosting; domain name.

References

1. Butyntsia, F.F. and Maliuhy, N.M. (2002), Bukhhalters'kyj oblik v torhivli [Accounting in trade], Ruta, Zhytomyr , Ukraine.
2. Verkhovna Rada of Ukraine (2010), "The Tax Code of Ukraine", available at: http://zakon1.rada.gov.ua/tsgibin/lavs/main.tsgi?nreg=2755-17 (Accessed 10 Nov 2018).
3. Ministry of Economy of Ukraine (2007), Order "Rules for the sale of goods to order and out of trading or office premises", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1181-07 (Accessed 10 Nov 2018).
4. Verkhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine "On the application of payment processing registrars in the field of trade, catering and services", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/265/95-вр (Accessed 10 Nov 2018).

№ 23 2018, стор. 40 - 43

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2018-12-14

Кількість переглядів: 305

Відомості про авторів

В. С. Бєлозерцев

к. е. н., доцент кафедри статистики, обліку та економічної інформатики,Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро

V. Belozertsev

PhD Econ., associate professor of statistics, account and economic informatics,Dnieper national university of Oles Gonchar, Dnep


М. Г. Гарькавий

Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро

M. Garkavy

undergraduates of 1 year of training of specialty "Account and Taxation", Dnieper national university of Oles Gonchar, Dnep

Як цитувати статтю

Бєлозерцев В. С., Гарькавий М. Г. Облік та аналіз реалізації товарів на підприємстві електронної комерції. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 23. С. 40–43. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.23.40

Belozertsev, V. and Garkavy, M. (2018), “Account and the analysis of realization of goods at the enterprise of electronic commerce”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 23, pp. 40–43. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.23.40

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.