EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПОЗИЦІЇ КУЛЬТУРНО-КРЕАТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ В ЕКОНОМІЦІ ЄС
А. С. Диндар

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.1.53

УДК: 339.972

А. С. Диндар

ПОЗИЦІЇ КУЛЬТУРНО-КРЕАТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ В ЕКОНОМІЦІ ЄС

Анотація

У статті досліджено сучасні тенденції розвитку та структурні зміни культурно-креативного сектору економіки ЄС. Автором проаналізовано особливості концентрації підприємницького капіталу в межах провідних арт кластерів в Європі. Встановлено, що валова додана вартість креативного сектору сягнула майже 3 % від загального обсягу доданої вартості нефінансового сектору економіки ЄС. Доведено, що інтенсивний розвиток культурного сектору європейської економіки сприяє створенню нових робочих місць та самозайнятості. Обгрунтовано, що посилення конкурентних позицій креативних компаній забезпечується шляхом високої їх просторової концентрації в межах культурних кластерів, найбільші з яких ідентифіковано у Великобританії, Франції та Німеччині, а найбільш конкурентні кластери сформувалися у підгалузях рекламної індустрії, видавничої справи та аудіовізуального виробництва.

Ключові слова: культурний сектор; креативні індустрії; арт бізнес; креативні кластери; валова додана вартість.

Література

1. Скавронська І.В. Тенденції розвитку креативних індустрій в країнах Європейського Союзу / І.В. Скавронська, А.О. Гончарук // "Young Scientist". — 2016. — № 4 (31). — С. 201—204.
2. Скиба М. Креативні індустрії в Україні: вистояти, просвітити(ся). 2016 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://tyzhden.ua/Society/ 158758
3. Холодницька А.В. Актуальні тенденції розвитку креативних індустрій в Україні в умовах глобалізації / А.В. Холодницька // Економіка і суспільство. — 2018. — №14. — С. 151—157.
4. Чужиков А. Поліструктурна динаміка глобалізованого медіа ринку ЄС. Як комерціалізується телепродукт у європейській економіці: монографія /Андрій Чужиков. — К.: КНЕУ, 2016. — 143 с.
5. Щеглюк С.Д. Активізація культурного туризму як драйвера розвитку креативної індустрії України / С.Д. Щеглюк // Матеріали Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції "Туристичний бізнес: сучасні тренди та стратегії розвитку", КНЕУ, 16 березня 2018 р. — С. 204—209.
6. 1er Panorama des industries culturelles et creatives, Au Cоеur du rayonnement et de la competitivite de la France. — EY: Paris, 2013.
7. 2017 Cultural and Creative Industries Monitoring Report, Summary / Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (BMWi), December 2017.
8. Crеation sous tension, 2e Panorama de l'еconomie de la culture et de la crеation en France. — EY: Paris, 2015
9. Culture statistics — cultural enterprises [Електронний ресурс] // Eurostat: Веб-сайт. — Текстові дані. — Люксембург, 2018. — Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture_statistics_-_cultural_enterprises
10. DCMS Sectors Economic Estimates 2016: Trade [Електронний ресурс] // Gvernment of the UK: Веб-сайт. — Текстові дані. — Лондон, 2018. — Режим доступу: https://www.gov.uk/government/statistics/dcms-sectors-economic-estimates-2016-trade
11. Europe's Creative Hubs Update 2018 / A. Enders, C. Hayes, J. Evans, R. Jenkin, D. McCabe. — London: Bertelsmann, Enders Analysis, 2018. — 23 с.
12. Hesmondhalgh D. The Cultural Industries / D. Hesmondhalgh. — London: Sage, 2002. — 360 c.
13. International Flows of Selected Cultural Goods and Services 1994—2003: Defining and Capturing the Flows of Global Cultural Trade / UNESCO Institute for Statistics. — Montreal: UIS, 2005 — 98 с.
14. Throsby D. Economics and Culture / D. Throsby. — Cambridge: Cambridge University Press, 2001. — 208 с.

A. Dynda

CULTURAL-CREATIVE INDUSTRY'S POSITIONS IN THE EU ECONOMY

Summary

The article is devoted to the elaboration on the key modern trends of development and structural changes of the EU cultural and creative industries. The author analyzes some basic peculiarities of the concentration of entrepreneurial capital within the framework of leading art clusters in Europe. It has been proven that the gross value added of the creative sector has reached almost 3% of the total value added of the EU non-financial economy. Also it has been shown, that intensive development of the cultural and creative sector contributes to the creation of new jobs and self-employment in the European economy. It is substantiated that the strengthening of competitive positions of creative companies is ensured by their high spatial concentration within cultural and creative clusters, the largest of which have been identified in the United Kingdom, France and Germany. The most competitive clusters have been formed in such subsectors, as the advertising, publishing and audiovisual production.
This research is based on the Eurostat methodology for identifying the cultural and creative industries, as its advantage is that it includes not only the service sector but also a number of material production sectors that are the direct product of creative activity (according to NACE divisions B — N, except K and S 95). One of the characteristic features of the EU creative industry market structure is the functioning of a large number of SMEs, whose cluster agglomerations allows to greatly offset the lack of economies of scale, as well as the lack of technological competencies. The analysis of the value added structure created in the EU creative and cultural industry has shown the dominant position of British companies, whose contribution to the total GVA of the EU sector exceeded 30%. In the structure of the EU creative sector, the largest share belongs to companies in the architecture, design and photography sub-sector, which exceeds 50 % of the total number of creative companies.
At the same time, the EU creative sector business environment will be substantially modified soon in the context of Brexit, as British creative and cultural sector is currently enjoying dominant positions in the common European market and can significantly lose momentum due to the UK's exit from the EU.

Keywords: cultural sector; creative industries; art business; creative clusters; gross value added.

References

1. Skavronska, I.V. and Honcharuk, A.O. (2016), "Trends of creative industries development in the EU countries", Young Scientist, vol. 4 (31), pp. 201—204.
2. Skyba, M. (2016), "Creative industries in Ukraine: stand up, enlighten (oneself)", Tyzhden [Online], available at: http://tyzhden.ua/Society/ 158758
3. Kholodnytska, А.V. (2018), "Actual trends of creative industries' development in Ukraine in conditions of globalization", Ekonomika i suspilstvo, vol. 14, pp. 151—157.
4. Chuzhykov, А.V. (2016), Polistrukturna dynamika globalizovanogo media rynku YeEs: Yak komertsializuyetsya teleprodukt u yevropeiskii ekonomitsi [Multistructural dynamics of the globalised EU media market: How is TV-product commercialized in the European economy] : monograph, KNEU, Kyiv, Ukraine.
5. Shchegliuk, S.D. (2018), "Activisation of cultural tourism as a driver of creative industry development in Ukraine", Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii [International scientific and applied Internet-conference proceedings], Turystychnyi biznes: suchasni trendy ta stratehii rozvytku [Tourist business: Modern trends and development strategies], KNEU, Kyiv, Ukraine, pp. 204—209.
6. EY, 1er Panorama des industries culturelles et creatives, Au Cоеur du rayonnement et de la competitivite de la France, Octobre 2013.
7. Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (BMWi), 2017 Cultural and Creative Industries Monitoring Report, Summary, December 2017.
8. EY, Crеation sous tension, 2e Panorama de l'еconomie de la culture et de la crеation en France, Octobre 2015.
9. The official Eurostat web-site (2018), "Culture statistics — cultural enterprises", available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture_statistics_-_cultural_enterprises (Accessed 10 December 2018).
10. The official of the Government of the UK (2018), "DCMS Sectors Economic Estimates 2016: Trade", available at: https://www.gov.uk/government/statistics/dcms-sectors-economic-estimates-2016-trade. (Accessed 10 December 2018).
11. Enders, A. Hayes, C. Evans, J. Jenkin, R. and McCabe, D. (2018) Europe's Creative Hubs Update 2018, Bertelsmann, Enders Analysis, London, UK.
12. Hesmondhalgh, D. (2002), The Cultural Industries, Sage, London, UK.
13. UNESCO Institute for Statistics (2005) International Flows of Selected Cultural Goods and Services 1994—2003: Defining and Capturing the Flows of Global Cultural Trade, UIS, Montreal, Canada.
14. Throsby, D. (2001), Economics and Culture, Cambridge University Press, Cambridge, UK.

№ 1 2019, стор. 53 - 59

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-01-15

Кількість переглядів: 336

Відомості про авторів

А. С. Диндар

аспірант, асистент кафедри європейської економіки і бізнесу,ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"

A. Dynda

Aspirant, Assistant Lecturer, Department of European Economy and Business,SHEE "Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman"

Як цитувати статтю

Диндар А. С. Позиції культурно-креативної індустрії в економіці єс. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 1. С. 53–59. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.1.53

Dynda, A. (2019), “Cultural-creative industry's positions in the eu economy”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 1, pp. 53–59. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.1.53

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.