РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ І ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ В СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
А. П. Миколаєць
DOI: 10.32702/2306-6814.2019.1.60
УДК: 35.08
А. П. Миколаєць
РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ І ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ В СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Анотація
Визначено, що міжсекторне соціальне партнерство — це своєрідний виклик як організаціям третього сектору, які потребують збільшення професіоналізму та організаційного розвитку, так і державним структурам, які повинні впроваджувати інноваційні та адаптувати традиційні методи управління до нової соціально-політичної реальності. Це не тільки питання про перерозподіл ресурсів, а й формування політичних пріоритетів.
Зазначено, що для того, щоб громадські структури могли зайняти свою нішу (шляхом зростання кваліфікації і компетенції) в колі тих суб'єктів, які впливають на діяльність державних установ, розподіл ресурсів і визначення пріоритетів державної політики, необхідно показати, що інтелектуальний капітал (здатність поставити соціальну проблему, компетентність, можливість залучити професіоналів, інтегруючих свої навички в роботу громадської організації тощо) знаходиться в органічній єдності саме з неофіційними, небюрократичними громадськими організаціями.
Запропоновано визначати виникнення міжсекторного співробітництва тоді, коли вдається: трансформувати тип відносини "держава — суспільство — особистість", виявляти пріоритети політики в соціальній сфері в ході громадських дискусій і політичної участі громадськості (наприклад, включаючи механізм громадських експертиз); досягати необхідного для партнерства рівня професіоналізму і компетентності, в тому числі в питаннях організаційного розвитку, проектування, збору і залучення коштів (фандрайзингу) і управління фінансами; забезпечити розуміння необхідності в громадських колах зіграти серйозну роль у створенні нової моделі соціальної сфери, яка повинна бути спрямована на майбутнє.
Ключові слова: публічне управління; міжсекторне соціальне партнерство; соціальна активність; людський потенціал; соціально-політична реальність; політичні пріоритети; державна політика; громадські об'єднання.
Література
1. Maslow A. Motivation and Personality / A. Maslow. — N.Y.: Harper & Row, 1970.
2. Маркович Д.Ж. Глобальные проблемы и качество жизни [Електронний ресурс] / Д.Ж. Маркович // Социологические исследования. — 1998. — № 4. — С. 129—132. — Режим доступу: http://www.ecsocman.edu.ru/images/pubs/2005/06/14/ 0000213238/018.MARKOVITCH.pdf
3. Fromm E. To have or to be / E. Fromm. — N.Y., Continuum, 2008.
4. Бобков В. Управление качеством жизни / В. Бобков // Проблемы теории и практики управления. — 2005. — № 3. — С. 117—122.
5. Жеребин В.М., Романов А.Н. Уровень жизни населения / В.М. Жеребин, А.Н. Романов. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. — 592 с.
6. Крупнов Ю. Качество жизни [Електронний ресурс] / Ю. Крупнов. — Режим доступу: http://www.kroupnov.ru/5/ 178_1.shtml
7. Лібанова Е., Палій О. Ринок праці та соціальний захист: навчальний посібник / Е. Лібанова, О. Палій. — Київ: "Осно— ви", 2004. — 491 с.
8. Кононенко М.М. Соціальне партнерство як тип соціаль— ного управління [Електорнний ресурс] / М.М. Кононенко // Державне будівництво. — 2007. — № 2. — Режим доступу: http:/ /www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-2/doc/3/04.pdf
A. Mykolaiets
DEVELOPMENT OF SOCIAL ACTIVITY AND HUMAN CAPACITY IN THE PUBLIC ADMINISTRATION MANAGEMENT SYSTEM
Summary
It was determined that cross-sectoral social partnership is a peculiar challenge for organizations in the third sector that need to increase professionalism and organizational development, as well as state structures that must innovate and adapt traditional management methods to a new socio-political reality. This is not only a question of redistribution of resources, but also the formation of political priorities.
It is noted that in order for public structures to take their niche (through the development of qualifications and competences) in the circle of those actors that influence the activities of state institutions, the allocation of resources and the definition of the priorities of state policy, it must be shown that intellectual capital (ability put the social problem, competence, the ability to attract professionals, integrating their skills into the work of a public organization, etc.) is in organic unity with informal, non-bureaucratic public rhanizatsiyamy.
It is proposed to determine the emergence of cross-sectoral cooperation when it succeeds: to transform the type of relationship "state — society-personality", to identify social policy priorities in the course of public discussions and political participation of the public (for example, including the mechanism of public examinations); to achieve the level of professionalism and competence required for a partnership, including in matters of organizational development, design, collection and attraction of funds (fundraising) and financial management; to provide an understanding of the need for community groups to play a major role in creating a new model of social sphere, which should be aimed at the future.
It is proved that cross-sectoral cooperation occurs when it succeeds: to transform the type of relationship "state — society-personality", to identify the priorities of social policy in public discussions and political participation of the public (for example, including the mechanism of public expertise); to achieve the level of professionalism and competence required for a partnership, including in matters of organizational development, design, collection and attraction of funds (fundraising) and financial management; to provide an understanding of the need for community groups to play a major role in creating a new model of social sphere, which should be aimed at the future. Reform can not be a matter for the state alone, it is a matter of the responsibility of society as a whole.
It is proposed that third sector organizations realize their responsibility for the reform of the social sphere as a whole, and therefore the mission of a non-profit organization is seen not only in defending the interests of a particular social group. The relationship between the public and the state, based on the principle of "plaintiff — philanthropist", leads to the social disability of a public group — the "client", that is, passive, non-initiative of the plea of the blessings of the state. Ultimately, this leads to an exacerbation of existing and the emergence of new social problems, the creation of an increasing number of "clients" from the number of civic organizations and, accordingly, over strain of the state, on whose shoulders the more and more of a number of social difficulties dump.
Keywords: public administration; cross-sectoral social partnership; social activity; human potential; socio-political reality; political priorities; state policy; public associations.
References
1. Maslow, A. (1970), Motivation and Personality, 2nd ed, Harper & Row, N.Y., USA.
2. Markovich, D.Zh. (1998), "Global problems and quality of life", Sociologicheskie issledovanija, vol. 4, available at: http://www.ecsocman.edu.ru/images/pubs/2005/06/14/0000213238/018.MARKOVITCH.pdf (Accessed 20 Nov 2018).
3. Fromm, E. (2008), To have or to be, Continuum, N.Y., USA.
4. Bobkov, V. (2005), "Quality of life management", Problemy teorii i praktiki upravlenija, vol. 3. pp. 117-122.
5. Zherebin, V.M., and Romanov, A.N. (2002), Uroven' zhizni naselenija [Population living standard], JuNITI-DANA, Moskva, Russia.
6. Krupnov, Ju. (2005), "Quality of life", available at: http://www.kroupnov.ru/5/178_1.shtml (Accessed 20 Nov 2018).
7. Libanova, E. and Palij, O. (2004), Rynok pratsi ta sotsial'nyj zakhyst [Labour market and social protection], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
8. Kononenko, M. M. (2007), "Social partnership as a type of social control", Derzhavne budivnytstvo, [Online], vol. 2, available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-2/doc/3/04.pdf (Accessed 20 Nov 2018).
№ 1 2019, стор. 60 - 63
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2019-01-15
Кількість переглядів: 1052