ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ТА РИНКУ ПРАЦІ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
О. З. Хома
DOI: 10.32702/2306-6814.2019.1.112
УДК: 351.83
О. З. Хома
ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ТА РИНКУ ПРАЦІ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Зазначено, що принципи державної політики, спираються на наявну нормативно-правову базу, розроблені довгострокові програми і прогнози соціально-економічного розвитку країни, а також програми і концепції розвитку освіти, зайнятості населення, згадані вище інститути здійснюють свою діяльність, а також взаємодіють між собою в процесі реалізації покладених на них функцій. Тому слід розглянути практику здійснення ними своєї діяльності в частині підготовки (перепідготовки) робочої сили і її працевлаштування під кутом зору наявності об'єктивних умов для взаємодії між усіма згаданими вище контрагентами ринку праці. Перш за все, слід зупинитися на системі освіти, що є головною формою професійної підготовки кадрів (від робочих до фахівців). Нині в системі професійної освіти підготовки робочої сили тієї чи іншої професійної або галузевою спеціалізацією займаються різні освітні установи — професійно-технічну освіту, середню спеціальну освіту, вищу освіту.
Визначено, що модернізація національної освітньої системи повинна виходити з необхідності формування людського капіталу нового типу. Формування людського капіталу як складний соціально-економічний процес відбувається в результаті цілеспрямованих матеріальних і трудових вкладень та становлення живої особистості людини, за діяння його природних і соціальних властивостей і здібностей. Становлення людського капіталу пов'язане з величезними фінансовими вкладеннями, які стають сьогодні неминучими для соціально-економічної системи суспільства, оскільки вони формують собою початкові елементи майбутнього технологічного розвитку. Разом з тим витрати на становлення людського капіталу виявляються самими ефективними як для окремих людей, так і для суспільства в цілому.
Ключові слова: ринок освітніх послуг; принципи державної політики;ринок праці; децентралізація; соціально-економічного розвитку країни; зайнятість населення; людський капітал; професійна підготовка.
Література
1. Дацій О.І. Зміст та значення процесів реструктуризації підприємств промисловості / О.І. Дацій // News of science and education. — 2017. — № 5 (53). — Р. 34—42.
2. Филичкина А.Ю., Агафонова М.С. Теоретические основы внутренней и внешней среды предприятия / А.Ю. Филичкина, М.С. Агафонова // Международный студенческий научный вестник. — 2014. — № 1. — С. 35—37.
3. Касич А.О. Теоретичні та практичні аспекти управління конкурентоспроможністю підприємства / А.О. Касич, Д.О. Глущенко // Економіка та держава. — 2016. — № 11. — C. 65—70.
4. Агафонова М.С. Mетоди управління якістю, як інструмент забезпечення конкурентоспроможності організації / М.С. Агафонова, О.Н. Бекирова, В.С. Елесютікова // Міжнародний студентський науковий вісник. — 2016. — № 2. — C. 58—60.
5. Дикань В.А. Управління якістю як фактор конкурентоспроможності підприємств / В.А. Дикань // Економіка України. — 2008. — №1. — C. 43—48.
6. Солонінко К.С. Міжнародна економіка: навчальний посібник. — К.: Кондор, 2008. — 488 с.
O. Homa
FEATURES OF INTERACTION IN THE MARKET OF EDUCATIONAL SERVICES AND LABOR MARKET IN DECENTRALIZATION CONDITIONS
Summary
It is noted that the principles of state policy are based on the existing legal framework, developed long-term programs and forecasts of socio-economic development of the country, as well as programs and concepts for the development of education and employment, the above-mentioned institutions carry out their activities, and interact with each other in the process of implementing the functions assigned to them. Therefore, the practice of carrying out their activities in terms of training (retraining) of the workforce and its employment from the perspective of the existence of objective conditions for interaction between all the above-mentioned contractors of the labor market should be considered. First of all, one should dwell on the education system, which is the main form of professional training (from workers to specialists). At present, various vocational education institutions — vocational education, secondary specialized education, and higher education — are involved in vocational training of the workforce of a particular professional or branch specialization.
It is determined that modernization of the national educational system should proceed from the necessity of forming a new type of human capital. Formation of human capital as a complex socioeconomic process occurs as a result of purposeful material and labor investments and the formation of a living person, for the acts of his natural and social properties and abilities. The formation of human capital is associated with huge financial investments, which are now inevitable for the socio-economic system of society, since they form the initial elements of future technological development. At the same time, the costs for the formation of human capital are the most effective for both individuals and for society as a whole.
In the future, the following key factors of development will become a priority: awareness of the world community of the quality of education and sustainable development of mankind; a substantial increase in the quality of education on the basis of its fundamentalization, the introduction of modern technologies at all levels of the educational process, the widespread use of innovative approaches to the development of education; modernization of pedagogical technologies, allowing to conduct personally oriented, individualized training; ensuring the advanced character of the functioning of education, its orientation to the solution of problems most significant for the development of mankind; development by means of education of creative and innovative potential; development and introduction of various new forms of distance learning in order to ensure mass education in the country; ensuring such a transformation of the educational system, which would allow to organize high-efficient continuous education in the country.
Keywords: market of educational services; principles of state policy; labor market; decentralization; socio-economic development of the country; employment; human capital; vocational training.
References
1. Datsii, O.I. (2017), "Contents and significance of the processes of industrial enterprises restructuring", News of science and education, vol. 5 (53), pp. 34—42.
2. Filichkina, A.Yu. and Agafonova, M.S. (2014), "Theoretical bases of internal and external environment of the enterprise", Mezhdunarodnyy studencheskiy nauchnyy vestnik, vol. 1, pp. 35—37.
3. Kasich, A.O. and Gluschenko, D.O. (2016), "Theoretical and practical aspects of enterprise competitiveness management", Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 65—70.
4. Agafonova, M.S. Bekirova, O.N. and Eleusyutykova, V.С. (2016), "Quality management methods as a tool for ensuring the competitiveness of the organization", Mizhnarodny ystudents'kyy naukovyy visnyk, vol. 2, pp. 58—60.
5. Dikan, V.A. (2008), "Quality management as a factor of competitiveness of enterprises", Ekonomika Ukrayiny, vol. 1, pp. 43—48.
6. Solonincko, K.S. (2008), Mizhnarodna ekonomika: navchal'nyy posibnyk [International Economics: Text book], Condor, Kyiv, Ukraine.
№ 1 2019, стор. 112 - 116
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2019-01-15
Кількість переглядів: 976