ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
І. П. Сидоров
DOI: 10.32702/2306-6814.2019.3.72
УДК: 330.322:338
І. П. Сидоров
ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
У статті визначено, що стратегія розвитку підприємства на основі активізації його інноваційно-інвестиційної діяльності, як ключового фактора підвищення конкурентоспроможності продукції, грунтується на визначенні стратегічної мети та пріоритетних завдань їх досягнення. Для формування інноваційно-інвестиційної стратегії важливим є визначення методів її розробки, основними з яких є експертні, фактографічні та економіко-математичного моделювання. Аргументовано, що в процесі формування інноваційно-інвестиційної стратегії розвитку підприємства необхідно мати інформаційну базу, яка створюється на етапі стратегічного аналізу.
Дослідженнями встановлено, що основу технологічного і економічного обгрунтування інноваційно-інвестиційної стратегії розвитку підприємства становлять такі складові, як наявність попиту споживачів, інтелектуальних і технологічних можливостей використання досягнень науки і техніки; технічних і економічних можливостей підприємства щодо організації виробництва й збуту нової продукції; можливість виготовляти нову продукцію і доводити її до споживачів способами, які мають переваги перед конкурентами.
Ключові слова: агропромислове виробництво; інноваційно-інвестиційна діяльність; інноваційний розвиток; інноваційно-інвестиційна стратегія; підприємство; методи дослідження.
Література
1. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / И. Ансофф. — СПб.: Издательство "ПИТЕР", 1999. — 416 с.
2. Бланк И.А. Инвестиционный менеджмент: учебный курс / И.А. Бланк. — К.: Эльга-Н, Ника-центр, 2001. — 448 с.
3. Вініченко І.І. Інвестиційна діяльність сільськогосподарських підприємств: монографія [Текст] / І.І. Вініченко. — Донецьк: Юго-Восток, 2010. — 444 с.
4. Гитман Л.Дж. Основы инвестирования / Л.Дж. Гитман, М.Д. Джонк; пер. с англ. — М.: Дело, 1997. — 1008 с.
5. Норт Д. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки / Д. Норт; [пер. с англ. І. Дзюб]. — К.: Основи, 2000. — 200 с.
6. Розенберг Дж.М. Инвестиции: Терминологический словарь / Дж.М. Розенберг. — М.: ИНФРА-М, 1997. — 400 с.
7. Шумпетер Й. Теория экономического развития / Й. Шумпетер. — М.: "Прогрес", 1982. — 754 c.
8. Ястремська О.М. Інвестиційна діяльність промислових підприємств: методологічні та методичні засади / О.М. Ястремська. — Х.: ХДЕУ, 2004. — 472 с.
9. Ball D. The future of Investing in Europe's Markets after MiFID / D. Ball. — John Wiles & Sons, Ltd, 2007.
10. Coenenberg A. Wertorientierte Unternehmensfuhrung:vom Strategieentwurf zur Implementierung / A. Coenenberg, R. Salfeld. — Stuttgart: Schaffer-Poeschel Verlag, 2003. — 168 р.
I. Sydorov
FORMATION OF INNOVATION-INVESTMENT STRATEGY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT
Summary
The article determines that the strategy of development of the enterprise based on the activation of its innovation and investment activity, as a key factor for increasing the competitiveness of product; based on the definition of the strategic goal and the priority tasks. Innovation and investment strategy aims to provide a concentration of business opportunities in the priority areas of technological development, improving the efficiency of its resource potential.
To generate innovative investment strategy it is important to determine methods of development, the main ones being the expert, factual, economic and mathematical modeling. Argued that the process of innovation and investment development strategy must have a knowledge base that is created during the strategic analysis. Innovation and investment development strategy has its own characteristics, among which we observed the following: the use of specific methods and means of market research; raising the level of information support for the formation of innovation and investment strategy; improving forecasting future development as a result of an innovative strategy; evaluation of the innovation capability of enterprise.
Research has established that the basis of technological and economic substantiation of innovative investment development strategy are such components as the demand of consumers, intellectual and technological possibilities of the use of science and technology; technical and economic opportunities of the enterprise concerning the organization of production and sales of new products; the ability to produce new products and bring them to consumers in ways that have advantages over competitors. In the process of formation and implementation of innovation and investment development strategy, it is necessary to consider and solve the problems that arise in the relations between the subjects of the innovation process: investors, developers of innovations, producers, consumers, society as a whole.
Keywords: аgro-industrial production; innovation and investment activity; innovative development; innovation-investment strategy; enterprise; research methods.
References
1. Ansoff, I. (1999), Novaja korporativnaja strategija [New corporate strategy], PITER, Saint-Petersburg, Russia.
2. Blank, I. A. (2001), Investicionnyj menedzhment [Investment management], Jel'ga-N, Nika-centr, Kiev, Ukraine.
3. Vinichenko, I.I. (2010), Investytsijna diial'nist' sil's'kohospodars'kykh pidpryiemstv [Investment activity of agricultural enterprises], Yuho-Vostok, Donets'k, Ukraine.
4. Gitman, L. Dzh. (1997), Osnovy investirovanija [Fundamentals of Investment], Delo, Moscow, Russia.
5. Nort, D. (2000), Instytutsii, instytutsijna zmina ta funktsionuvannia ekonomiky [Institutions, institutional change and functioning of the economy], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
6. Rozenberg, Dzh. M. (1997), Investicii: Terminologicheskij slovar' [Investments: Terminological dictionary], INFRA-M, Moscow, Russia.
7. Shumpeter, J. (1982), Teorija jekonomicheskogo razvitija [Theory of economic development], Progress, Moscow, Russia.
8. Yastrems'ka, O.M. (2004), Investments industry: methodological and methodical principles [Investytsijna diial'nist' promyslovykh pidpryiemstv: metodolohichni ta metodychni zasady], KhDEU, Kharkov, Ukraine.
9. Ball, D. (2007), The future of Investing in Europe's Markets after MiFID, John Wiley & Sons Ltd, Hoboken, USA.
10. Coenenberg, A. and Salfeld, R. (2003), Wertorientierte Unternehmensfuhrung:vom Strategieentwurf zur Implementierung, Schaffer-Poeschel Verlag, Stuttgart, FRG.
№ 3 2019, стор. 72 - 76
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2019-02-15
Кількість переглядів: 1024