EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕРЕЖЕВА ВЗАЄМОДІЯ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА БАГАТОРІВНЕВОГО ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ
О. В. Голинська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.3.106

УДК: 332.14

О. В. Голинська

МЕРЕЖЕВА ВЗАЄМОДІЯ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА БАГАТОРІВНЕВОГО ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ

Анотація

Дослідження пов'язано із гіпотезою про те, що громади міст та сіл в Україні виступають найбільш важливим інститутом економічного розвитку регіонів та найбільш суттєвими політичними одиницями, адже саме вони реалізують одну з найскладніших історичних реформ — реформу децентралізації влади в Україні. Проаналізовано вплив децентралізації в Україні на процеси зміни її адміністративно-територіального устрою. Доведено, що децентралізоване управління, засноване на механізмах мережевої взаємодії, дозволяє застосовувати ефект самоорганізації локальних соціально-економічних систем та має ряд переваг порівняно з жорстким адміністративно-територіальним об'єднанням. Вивчено значення спільності систем соціально-економічного розвитку великих міст, районів у містах та територіально близьких громад для їх мережевої взаємодії при умові збереження фінансово-економічної та політичної самостійності. Показано можливість підвищення економічної самодостатності громад на основі ендогенної стратегії розвитку та механізму використання соціальної відповідальності.

Ключові слова: децентралізація; громада; соціально-економічна система; мережева взаємодія; механізм публічного управління; соціальна відповідальність; самодостатність; місцеве самоврядування.

Література

1. Молодожен Ю.Б. Деякі аспекти визначення самодостатності органу місцевого самоврядування // Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування: ел. зб. наук. пр. 2013. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2013_1_22
2. Ткачук А. "Про агломерації в українських реаліях. Міжнародний досвід і деякі міркування". URL:https://www.slideshare.net/CSIUKRAINE/ss-70369232
3. Борденюк В.В. Місцеве самоврядування в районах міст з районним поділом як форма децентралізації управління великим містом // Адміністативне право. — 2011. — № 1. — С. 74—75.
4. Статистичний збірник "Чисельність наявного населення України на 1 січня 2018 року". URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/pub/kat_u/2018/zb/06/zb_ch2018pdf.pdf
5. Доступність послуг з охорони здоров'я. URL: http://moz.gov.ua/article/reform-plan/jak-zakladi-pervinki-pracjuvatimut-za-dogovorami-z-nszu-rozpovidajut-golovni-likari
6. Голинська О.В. Біфуркаційний підхід в управлінні дуальністю стратегічного планування та бюджетного програмування / Актуальні проблеми державного управління: зб.наук. пр. ОРІДУ / Вип. 2 (70).— Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2017.— С. 54—58.

O. Golynska

NETWORKING AS A METHODOLOGICAL BASIS OF MULTILEVEL PUBLIC ADMINISTRATION IN UKRAINE

Summary

The article is devoted to research of the problems of network interaction in the system of public administration. It has been established that in relation of reforms, the issues of the structure and management interaction of new, for Ukraine, constitutions — united territorial communities that emerged as a result of the first stage of the administrative-territorial reform launched in 2014, remain unresolved. The method of such interaction, which would leave the declared political and economic freedom of both communities themselves and cities — the regional centers around which they are most successfully formed, is quite controversial.
It has been shown that the model of local self-government, which is laid down in the regulated constitutionally functioning administrative-territorial structure of Ukraine, involves a strict division of income sources, expense responsibilities and obligations for solving local issues between separate levels of administrative-territorial constitutions, clearly separated from each other and completely financially independent. In practice, this approach causes a number of problems. Most often, when solving them, it is about merging a number of existing constitutions into a single structure, in particular, merging the city and the territorial community, grouping a number of such close settlements into a single, joining small communities to larger settlements. Undoubtedly, by reducing administrative units, we will have a direct economic effect. However, this prospect of changes in the structure of local self-government involves a significant change in the legislative framework, as well as certain investments in the project itself (their need remains the main obstacle to integration — through agglomeration, the volume of investments will increase).
It has been proved that the decentralized management, which allows applying the effect of self-organization of local socio-economic systems, has several advantages over the rigid administrative-territorial amalgamations. To do this, as a methodological basis, it is advisable to use the networking principles for choosing funding options and solving local issues. In the European practice of local self-government, the networking of different structures as subjects of management embodies the idea of multilevel governance and is widely used in the interaction of municipalities.
The logic of solving local issues within the network lies in the fact that for each of them it is possible to determine the optimal temporary association of network members, whose activities will be most impactful and effective. To organize the network interaction, it is proposed to divide (differentiate) all existing issues of local importance by the criterion of optimal spatial boundaries of managerial decisions. The idea of networking of local governments in the system of multilevel governance is based on their multilevel functions, as well as on the subject-subject platform, which includes rural, district, city and internal city municipal authorities, as well as associations of citizens and others.
Increase of the level of self-sufficiency of communities in networking can be achieved on the basis of the endogenous strategy of development of the local economy, as well as the mechanism of using social responsibility as a tool for development and self-sufficiency. These public management tools are based on an organizational chart that defines the main scenario conditions for social responsibility within the territory. Increasing the flexibility of cooperation between local governments by networking allows the integration of management systems, focused on procedural consolidation, association and differentiation with the idea of decentralization. The use of network principles and multilevel governance approaches is the methodological basis for choosing funding arrangements and local issues. Prospects for further scientific research can be associated with the peculiarities of the model of networking, which determines its practical suitability and value.

Keywords: decentralization; community; socio-economic system; networking; mechanism of public administration; social responsibility; self-sufficiency; local self-government.

References

1. Molodozhen, Yu.B. (2013), "Some aspects of determining the self-sufficiency of a Local Government", Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia, [Online], vol.1, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2013_1_22
2. Tkachuk, A. (2017), "About agglomerations in Ukrainian realities. International experience and some considerations", [Online], available at: https://vvv.slideshare.net/TsSIUKRAINE/ss-70369232
3. Bordeniuk, V. V. (2011), "Local government in the regions of cities with district division as a form of decentralization of management of a large city", Administatyvne pravo. vol.1, pp. 74—75.
4. State Statistics Service of Ukraine (2018), "Statistical Yearbook "The number of available population of Ukraine as of January 1, 2018", [Online], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/pub/kat_u/2018/zb/06/zb_ch2018pdf.pdf
5. Official site of the Ministry of Health of Ukraine (2018), "Availability of health services", available at: http://moz.gov.ua/article/reform-plan/jak-zakladi-pervinki-pracjuvatimut-za-dogovorami-z-nszu-rozpovidajut-golovni-likari
6. Golynska, O.V. (2017), "Bifurcation Approach in Managing the Duality of Strategic Planning and Budget Programming", Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, vol. 2 (70), pp. 54—58.

№ 3 2019, стор. 106 - 111

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-02-15

Кількість переглядів: 651

Відомості про авторів

О. В. Голинська

к. держ. упр., доцент, Одеський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України

O. Golynska

PhD in Public Administration, Associate professor, Odessa Regional Institute for Public Administration of National Academy for Public Administration, the President of Ukraine

Як цитувати статтю

Голинська О. В. Мережева взаємодія як методологічна основа багаторівневого публічного управління в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 3. С. 106–111.

Golynska, O. (2019), “Networking as a methodological basis of multilevel public administration in Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 106–111.

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.