DOI: 10.32702/2306-6814.2019.3.118
УДК: 351.82
Муц Луай Файсал
АКАДЕМІЧНА МОБІЛЬНІСТЬ УКРАЇНСЬКИХ СТУДЕНТІВ ЯК ПОКАЗНИК МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ
Анотація
Зазначено проблематику змін економічних, соціальних та політичних зв'язків між різними країнами, що стало рушійною силою змін у секторі вищої освіти, який є об'єктом особливої уваги національних урядів. Висвітлено взаємозв'язок елементів щодо інтеграції освітнього простору України в Європейський, з метою повернення освітніх мігрантів назад до батьківщини. Звернуто увагу на систематизацію методологічних підходів в аналізі процесів інтернаціоналізації та академічної мобільності у вищій освіті. Наведено статистичні дані наукового середовища, щодо потеційно-можливих країн у подальшому розвитку наукових досліджень та статистичні дані освітньої міграції студентів до західних країн Європи, США, Канади та інших. Зауважено тенденцію інтенсифікації освітньої міграції до інших країн щодо соціально-економічної ситуації в Україні. Підведено підсумок відносно глобалізації освітнього середовища та поступового наближення до освітнього європейського простору і зростання процесу освітнього міграційного процесу в інші країни.
Ключові слова: академічна мобільність; освітня міграція; вища освіта; освітній простір; інтелектуальні ресурси.
Література
1. Гринькевич, О.С. Аналіз і моделювання процесів інтернаціоналізації вищої освіти у контексті інноваційного розвитку / О.С. Гринькевич, Н.П. Лутчин // Маркетинг і менеджмент інновацій. — 2017. — № 3. — С. 314—325. — DOI: 10.21272/mmi.2017.3-29
2. Карапетян А. О. Підвищення академічної мобільності як стратегічне завдання державної політики в сфері освіти / А. О. Карапетян // Аспекти публічного управління. — 2015. — № 1-2. — С. 48—55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2015_1-2_8
3. Федорова І. І. Академічна мобільність українських студентів сучасного освітнього простору / І. І. Федорова, Я. В. Трофименко // Вісник НТУУ"КПІ". Філософія. Психологія. Педагогіка: збірник наукових праць. — 2012. — № 2 (35). — С. 139—144. — Бібліогр.: 15 назв.
4. Перелік міжнародних програм (фондів), що надають гранти для фінансування проведення наукових досліджень, участі у наукових конференціях, навчальних поїздок викладачів та аспірантів. — 2018. URL: http://academy.gov.ua/pages/dop/36/files/4eba5150-579f-4ecd-bf2a-edbad7750f8a.pdf
5. Бережна С. В. Академічна мобільність студентів як умова здобуття якісної освіти (на прикладі історичного факультету ХНПУ імені Г.С. Сковороди) / С.В. Бережна // Актуальні проблеми методики навчання історії, правознавства та суспільствознавчих дисциплін: матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, Вітєбський держ. ун-т ім. П.М. Машерова: іст. ф-т, Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка;[упоряд. Г.Г. Яковенко]. — Харків: ХНПУ, 2016. — Вип. 8. — С. 7—11.
6. Жабін С. Молоді науковці: соціальний стан та умови праці в Національній академії наук України / С. Жабін, О. Казьміна. — 2017. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/1421
7. Стадний Є. Українські студенти за кордоном: факти та стереотипи / Єгор Стадний. — 2017. URL: https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainski-studenty-za-kordonom-fakty-ta-stereotypy
8. Жабін С. Міграційні наміри молодих учених НАН України: за даними соціологічного опитування 2017 року / С. Жабін, О. Казьміна, О. Василюк. — 2017. URL: https://commons.com.ua/uk/migracijni-namiri-molodih-uchenih
Muts Luai Faisal
ACADEMIC MOBILITY OF UKRAINIAN STUDENTS — AS AN INDICATOR OF MIGRATION PROCESSES IN UKRAINE
Summary
The issue of changes in economic, social and political ties between different countries was pointed out, which was the driving force behind the changes in the sector of higher education, which is the subject of special attention of national governments. As the main tool of the educational space of Ukraine as a result of educational migration, it is proposed to systematize methodological approaches to the analysis of the processes of internationalization and academic mobility in higher education, both students and faculty.
The interconnectedness of the elements concerning the integration of the educational space of Ukraine into the European one is highlighted with the aim of returning educational migrants back to their homeland. The attention is paid to the systematization of methodological approaches in the analysis of the processes of internationalization and academic mobility in higher education. The statistical data of the scientific environment, as well as potential countries in the further development of scientific research and statistical data of educational migration of students to Western countries of Europe, USA, Canada and others are presented. Studied sociological research among Ukrainian students and scholars and concluded that when answering questions about the allocation of the most important region for their specialty — the words were voiced that, on the contrary, mobility poses a certain danger to the development of domestic scientific potential, since its growth may worsen sociо-economic conditions. It is noted that the main goal of higher educational institutions of Ukraine and state authorities should be to ensure the competitiveness of national and regional educational systems with a strong material base.
The trend of intensification of educational migration to other countries regarding the socio-economic situation in Ukraine is noted. Summarized in relation to the globalization of the educational environment and the gradual approximation to the educational European space and the growth of the educational migration process in other countries.
Keywords: academic mobility; educational migration; higher education; educational space; intellectual resources.
References
1. Hryn'kevych, O.S. (2017), "Analysis and modeling of processes of internationalization of higher education in the context of innovation development", Marketynh i menedzhment innovatsij, vol. 3, pp. 314—325.
2. Karapetian, A.O. (2015), "Increase of academic mobility as a strategic task of the state policy in the field of education", Aspekty publichnoho upravlinnia, vol. 1—2, pp. 48—55.
3. Fedorova, I.I. (2012), "Academic mobility of Ukrainian students of modern educational space", Visnyk NTUU"KPI". Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika: zbirnyk naukovykh prats', vol. 2 (35), pp. 139—144.
4. National Academy for Public Administration under the President of Ukraine (2018), "List of international programs (funds) that provide grants for research funding, participation in scientific conferences, study visits for teachers and post-graduate students", available at: http://academy.gov.ua/pages/dop/36/files/4eba5150-579f-4ecd-bf2a-edbad7750f8a.pdf (Accessed 20 Jan 2019).
5. Berezhna, S.V. (2016), "Academic mobility of students as a condition for obtaining quality education (for example, the historical faculty of the National Technical University named after G. S. Skovoroda)", Aktual'ni problemy metodyky navchannia istorii, pravoznavstva ta suspil'stvoznavchykh dystsyplin: materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Actual problems of the methodology of teaching history, jurisprudence and social sciences disciplines: materials of the VIII International scientific and practical conference], KhNPU, Kharkiv, Ukraine, vol. 8, pp. 7—11.
6. Zhabin, S. (2017), "Young Scientists: Social Status and Working Conditions at the National Academy of Sciences of Ukraine", available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1421 (Accessed 20 Jan 2019).
7. Stadnyj, Ye. (2017), "Ukrainian Students Abroad: Facts and Stereotypes", available at: https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainski-studenty-za-kordonom-fakty-ta-stereotypy (Accessed 20 Jan 2019).
8. Zhabin, S. (2017), "Migration intentions of young scientists of the National Academy of Sciences of Ukraine: according to the 2017 poll", available at: https://commons.com.ua/uk/migracijni-namiri-molodih-uchenih/ (Accessed 20 Jan 2019).
№ 3 2019, стор. 118 - 122
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2019-02-15
Кількість переглядів: 1118