EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СВІТОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ ІНСТИТУТИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
І. Я. Зима

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.3.134

УДК: 351.77:416.2

І. Я. Зима

СВІТОВІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ ІНСТИТУТИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Анотація

У статті подано позицію автора, відповідно до якої необхідно визначати інституалізацію в сфері вищої освіти з точки зору двох складових — суспільні інститути-норми та інститути — організації вищої освіти. До суспільних інститутів-норм автором віднесено міжнародні законодавчі норми, діяльність вітчизняної вищої освіти в рамках Болонського процесу. Розглядаються інші системи оцінки якості освіти та міжнародні звичаї та традиції, частиною яких є вища освіта України. Відзначено, що вітчизняні формальні та неформальні інститути у формі звичаїв та традицій також значно впливають на сучасну систему вищої освіти.
Визначний вплив на трансформацію системи вищої освіти мають міжнародні організації, що працюють у сфері освіти. В статті розглянуто діяльність таких організацій, як ЮНЕСКО, ОЕСР, ERASMUS+, Європейська комісія, Європейська Рада, Європарламент.
У статті віднесено до суспільних інститутів-норм законодавчі норми і правила, що регламентують діяльність у сфері вищої освіти, зокрема Конституція України, Закон України "Про вищу освіту", Постанови Кабінету Міністрів, що стосуються вищої освіти, Міністерства охорони здоров'я, нормативні документи Міністерства освіти і науки України, НАЗЯВО, Статути ЗВО, внутрішні нормативні документи ЗВО. До морально-етичних норм, які є неформальними інститутами, але мають значний вплив на систему вищої освіти слід віднести кодекс поведінки викладача, правила поведінки студентів, системи об'єктивного оцінювання знань студентів, інші "неписані" правила відносин між викладачами та студентами та між іншими групами в колективі університету.
У статті до установ та закладів, що сприяють розвитку та модернізації системи освіти в Україні, віднесено корпорації та підприємства, які формують попит на фахівців та визначають основні вимоги до їх кваліфікації, організації роботодавців, що працюють практично в тій же сфері, але їх діяльність більшою мірою спрямована на задоволення потреб на рівні регіону, професійні спілки — для студентів та для викладачів, громадські організації та фонди суміжною із освітою діяльністю, молодіжні організації.

Ключові слова: світові; національні; інститути; розвиток; вища освіта; Україна; ЮНЕСКО; ОЕСР.

Література

1. Дем'янчук О.П. Політичні та інституційні обмеження реформ в українській вищій освіті / О.П. Дем'янчук // Наукові записки. Політичні науки. — 2002. — т. 20. — С. 44—49.
2. Куклін О.В. Інституційні засади трансформації вищої освіти України / О.В. Куклін // Економіка та держава. — 2012. — № 9. — С. 35—38.
3. ЮНЕСКО, Електронний ресурс. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Юнеско
4. Організація економічного співробітництва та розвитку, Електронний ресурс. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Організація економічного співробітництва та розвитку
5. Гринькевич О.С. Інституційне середовище забезпечення якості системи вищої освіти: міжнародний та національний аспекти / О.С. Гринькович, О.О. Левицька // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини і світове господарство. — 2017. — № 15. — ч. 1. — С. 84—90.
6. ЕРАЗМУС+, Електронний ресурс. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Еразмус
7. Сазонець І.Л., Зима І.Я. Соціальні інститути в трансформації державної системи управління охороною здоров'я. — Рівне; Волин. обереги 2018. — 168 с.

I. Zyma

WORLD AND NATIONAL INSTITUTES OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT IN UKRAINE

Summary

The author's position according to which it is necessary to determine the institutionalization of her in the field of higher education from the point of view of two components — social institutions-norms and institutes — organizations of higher education is presented in the article. The international normative norms, the activity of the national higher education within the framework of the Bologna Process. Are considered by the author to the public institute norms. Other systems of education quality assessment and international customs and traditions, part of which are higher education in Ukraine. It is noted that domestic formal and informal institutions in the form of customs and traditions also have a significant influence on the modern system of higher education.
The international organizations working in the field of education have a definite influence on the transformation of the higher education system. The article deals with the activities of such organizations as UNESCO, OECD, ERASMUS +.
The article refers to public institutions — the norms of the legislative norms and rules governing activities in the field of higher education, in particular the Constitution of Ukraine, the Law of Ukraine "On Higher Education", the Decrees of the Cabinet of Ministers on Higher Education, the Ministry of Health, normative documents Ministry of Education and Science of Ukraine. To the moral and ethical norms that are informal institutions, but have a significant impact on the system of higher education should include the code of conduct of the teacher. rules of student behavior, systems of objective assessment of students' knowledge, other "unwritten" rules of relations between teachers and students and among other groups in the team of the university.
In the article institutions and institutions that promote the development and modernization of the education system in Ukraine include corporations and enterprises that form the demand for specialists and determine the basic requirements for their qualification, the organization of employers working in the same field, but their activities to a greater extent is aimed at satisfying needs at the regional level, professional unions — for students and teachers.

Keywords: world; national; institutions; development; higher; education; Ukraine; UNESCO; OECD.

References

1. Dem'ianchuk, O.P. (2002), "Political and institutional constraints on reform in Ukrainian higher education", Naukovi zapysky. Politychni nauky, vol. 20, pp. 44—49.
2. Kuklin, O.V. (2012), "Institutional Principles of the Transformation of Higher Education in Ukraine", Ekonomika ta derzhava, vol. 9, pp. 35—38.
3. wikipedia (2019), "UNESCO", available at: https://en.wikipedia.org/wiki/UNESCO (Accessed 20 Jan 2019).
4. wikipedia (2019), "OECD", available at: https://en.wikipedia.org/wiki/OECD (Accessed 20 Jan 2019).
5. Hryn'kevych, O.S. and Levyts'ka, O.O. (2017), "The institutional environment for ensuring the quality of the higher education system: international and national aspects", Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny i svitove hospodarstvo, vol. 15, no. 1, pp. 84—90.
6. wikipedia (2019), "Erasmus Programme", available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Erasmus_Programme (Accessed 20 Jan 2019).
7. Sazonets', I.L. and Zyma, I.Ya. (2018), Sotsial'ni instytuty v transformatsii derzhavnoi systemy upravlinnia okhoronoiu zdorov'ia [Social Institutions in the Transformation of the Public Health Management System], Volyn. Oberehy, Rivne, Ukraine.

№ 3 2019, стор. 134 - 137

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-02-15

Кількість переглядів: 1097

Відомості про авторів

І. Я. Зима

к. мед. н. аук, головний лікар комунального закладу,"Рівненська обласна клінічна лікарня", м. Рівне

I. Zyma

PhD in Medical scienc, Chief Physician of the Municipal Institution "Rivne Regional Clinical Hospital", Rivne

Як цитувати статтю

Зима І. Я. Світові та національні інститути розвитку вищої освіти України. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 3. С. 134–137.

Zyma, I. (2019), “World and national institutes of higher education development in Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 134–137.

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.