EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ ІНДУСТРІЇ УКРАЇНИ: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ІННОВАЦІЇ РОЗВИТКУ
Л. П. Сідина

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.58

УДК: 005.35

Л. П. Сідина

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ ІНДУСТРІЇ УКРАЇНИ: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ІННОВАЦІЇ РОЗВИТКУ

Анотація

У статті розглянуто сучасні проблеми готельно-ресторанного бізнесу в Україні, які стають особливо актуальними в сучасних умовах економічної ситуації, а також визначено напрями їх інноваційного розвитку. Досліджено сучасний стан та перспективи розвитку готельно-ресторанної індустрії України та запропоновано шляхи вирішення проблем з метою перетворення готельно-ресторанного бізнесу у високоприбуткову галузь вітчизняної економіки.
Проаналізовано тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу та актуальність саме у цій сфері. Доведено, що розробка та впровадження інновацій забезпечують підприємству готельно-ресторанної галузі конкурентні переваги. Охарактеризовано основні тенденції розвитку готельних та ресторанних підприємств. Розглянуто нові формати закладів ресторанного господарства та інноваційні підходи для утримання постійних відвідувачів та залучення нових в умовах конкуренції. Розроблено чіткі плани і рекомендації щодо покращення готельного бізнесу в Україні, яких слід дотримуватися державі та українським готельєрам. Визначено сфери впровадження інноваційних технологій у готельно-ресторанному бізнесі.

Ключові слова: отель; ресторан; готельно-ресторанний бізнес; конкуренція; інновації; мультимедійні технології; послуги.

Література

1. Колосова Т.В. Формирование конкурентных преимуществ на основе управления взаимоотношениями с потребителями / Т.В. Колосова, Г.В. Федорова, Е.В. Карпенко // Вестник ВСГУТУ. — 2016. № 2 (59).— С. 96—102.
2. Ксенофонтова, Х.З. Теория менеджмента: теория организации: учебное пособие / Х.З. Ксенофонтова.— М.: КНОРУС, 2016. — 196 с.
3. Лазарев, А.Н. Экономика гостиничного предприятия: учебное пособие/ А.Н. Лазарев, Н.А. Зайцева, С.В. Огнева, Е.Н. Егорова; под ред. А.Н. Лазарева. — М.: КНОРУС, 2016. — 304 с.
4. Лапина, А.В. Концептуальные основы клиентоориентированного подхода в организационной деятельности предпринимательских структур индустрии туризма и гостеприимства / А.В. Лапина // Экономика и предпринимательство. — 2016. — № 6 (71).— С. 1063—1068.
5. Леонов, Д.А. Информационная база клиентов предприятий сферы услуг как способ повышения лояльности / Д.А. Леонов, С.А. Рябов // Управление и экономика в XXI веке. — 2016.— № 1. — С. 48—53.
6. Мельниченко С.В. Менеджмент підприємств туристичної індустрії / С.В. Мельниченко, Н.І. Ведмідь. — Київ, 2005. — 205 с
7. Михайлова О.П., Брінь П.В. Основні проблеми отельного бізнесу в Україні / О.П. Михайлова, П.В. Брінь // Вісник НТУ "ХПІ". Серія: Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. — 2012. — № 58 (964). — С. 101—106.
8. Worthington S., Horne S. A new relationship marketing model and its application in the affinity credit card market // International Journal of Bank Marketing.— 1998. — Vol. 16,1.— C. 39—44.
9. Аналитическая организация JD Power [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.jdpower.com/
10. Бронирование гостиниц [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.booking.com

L. Sidyna

PROSPECTS FOR DEVELOPMENT OF HOTEL-RESTAURANT INDUSTRIAL UKRAINE: THE THEORY, PRACTICE, INNOVATION OF DEVELOPMENT

Summary

The article deals with modern problems of hotel and restaurant business in Ukraine, which are especially relevant in the current conditions of the economic situation, as well as directions of their innovation development. The present state and prospects of the hotel and restaurant industry in Ukraine are investigated and ways of solving problems with the purpose of transforming hotel and restaurant business into a highly profitable branch of the domestic economy are proposed. The tendencies of development of hotel and restaurant business and the urgency of special attention to this sphere are analyzed. It is proved that the development and implementation of innovations provides the hotel and restaurant industry with competitive advantages. The main tendencies of hotel and restaurant enterprises development are described. The new formats of restaurant facilities and innovative approaches for keeping regular visitors and attracting new ones in a competitive environment are considered. Problems of innovative development of hotel and restaurant enterprises are poorly researched. There are clear plans and recommendations for improving the hotel business in Ukraine, which should be followed by the state and Ukrainian hoteliers. Areas of application of innovative technologies in hotel-restaurant business are determined.
The modern development of the hospitality industry is aimed at creating innovative technologies that will help attract as many customers as possible, maximize sales, win the trust of the visitor, and create a positive image of the company. In the conditions of continuous economic changes, innovations become the main factor contributing to the dynamic development and increase the efficiency of the functioning of enterprises of hotel and restaurant industry. The international experience of the successful operation of the hospitality enterprises shows that the non-alternative way of survival in the conditions of global competition is based on an innovative basis, with the active use of modern scientific and technological achievements, as well as the readiness of hotels for innovation.

Keywords: hotel; restauran; hotel and restaurant business; competition; innovation; multimedia technologies; services.

References

1. Kolosova, T.V. (2016), "Formation of competitive advantages based on customer relationship management", Vestnik VSGUTU, vol. 2 (59), pp. 96—102.
2. Ksenofontova, H.Z. (2016), Teorija menedzhmenta: teorija organizacii [Management Theory: Organization Theory], KNORUS, Moscow, Russia.
3. Lazarev, A.N. (2016), Jekonomika gostinichnogo predprijatija [Economics of a hotel enterprise], KNORUS, Moscow, Russia.
4. Lapina, A.V. (2016), "Conceptual bases of the client-oriented approach in the organizational activity of entrepreneurial structures of the tourism and hospitality industry", Jekonomika i predprinimatel'stvo, vol. 6 (71), pp. 1063—1068.
5. Leonov, D.A. (2016), "Information base of clients of service enterprises as a way to increase loyalty", Upravlenie i jekonomika v XXI veke, vol. 1, pp. 48—53.
6. Mel'nychenko, S.V. (2005), Menedzhment pidpryiemstv turystychnoi industrii [Management of enterprises of the tourist industry], Kyiv, Ukraine.
7. Mykhajlova, O.P. and Brin', P.V. (2012), "The main problems of hotel business in Ukraine", Visnyk NTU "KhPI". Seriia: Aktual'ni problemy upravlinnia ta finansovo-hospodars'koi diial'nosti pidpryiemstva, vol. 58 (964), pp. 101-106.
8. Worthington, S. and Horne, S. (1998), "A new relationship marketing model and its application in the affinity credit card market", International Journal of Bank Marketing, vol. 16, 1, pp. 39—44.
9. JD Power (2019), available at: http://www.jdpower.com/ (Accessed 10 Feb 2019).
10. booking.com (2019), available at: http://www.booking.com/ (Accessed 10 Feb 2019).

№ 5 2019, стор. 58 - 62

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-03-19

Кількість переглядів: 1769

Відомості про авторів

Л. П. Сідина

асистент кафедри готельно-ресторанного і туристичного бізнесу, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

L. Sidyna

Assistant of the hotel-restaurant and tourist business department, Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv

Як цитувати статтю

Сідина Л. П. Перспективи розвитку готельно-ресторанної індустрії України: теорія, практика, інновації розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 58–62. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.58

Sidyna, L. (2019), “Prospects for development of hotel-restaurant industrial Ukraine: the theory, practice, innovation of development”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5, pp. 58–62. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.58

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.