EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МОНІТОРИНГ СТАНУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ З ПОЗИЦІЙ БРЕНДОУТВОРЮЮЧИХ ФАКТОРІВ РОЗВИТКУ
Т. В. Вакар, І. О. Мороз, О. В. Лазарчук

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.28

УДК: 65.012.32

Т. В. Вакар, І. О. Мороз, О. В. Лазарчук

МОНІТОРИНГ СТАНУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ З ПОЗИЦІЙ БРЕНДОУТВОРЮЮЧИХ ФАКТОРІВ РОЗВИТКУ

Анотація

У статті досліджено проблеми і перспективи сільського розвитку в Україні з позицій територіальних особливостей місцевих економік. Обгрунтовано загальну перспективу такого розвитку, в основі якої полягає унікальність економічних та неекономічних активів сільських громад. Ідея дослідження будувалася на припущенні про наявність унікальних сценаріїв сільського розвитку на основі конкретних сільських населених пунктів. На даних сільських територій Вінницької області описано приклади і стратегії такого розвитку, визначено при цьому унікальні фактори конкурентоспроможності. До таких факторів було віднесено: 1) унікальну інституційну історію сіл; 2) ландшафтно-рекреаційний потенціал; 3) особливу економічну поведінку місцевих жителів; 4) інвестиційну привабливість території; 5) унікальну економічну спеціалізацію території; 6) туристичну активність; 7) особливість дій місцевої влади. Продемонстровано синергетичний ефект поєднання таких факторів. Надано оцінку можливості використання такого досвіду для інших сільських громад.

Ключові слова: сільський розвиток; територіальний брендинг; сільські території; депресивні місцеві економіки; унікальні особливості; фактори розвитку.

Література

1. Котлер Ф. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы / Ф. Котлер, К. Асплунд, И. Рейн, Д. Хайдер. — СПб: Изд-во "Стокгольмская школа экономики, 2005. — 382 с.
2. Анхолт С. Бренд Америка: мать всех брендов / С. Анхолт, Дж. Хильдрет. — М.: Добрая книга, 2010. — 232 с.
3. Dinnie K. Place branding: Overview of an emerging literature /K. Dinnie // Place Branding and Public Diplomacy. — 2004. — № 1. — P. 106—110.
4. Нагорняк Т.Л. Брендинг територій у сучасних політичних практиках / Т.Л. Нагорняк // Політологія. — 2014. — № 3. — С. 53—58.
5. Зозульов О.В. Брендінг та антибрендінг: що вибрати в Україні? / О.В. Зозульов // Маркетинг в Україні. — 2002. — № 4. — С. 26—28.
6. Брендинг міст: досвід країн Вишеградської групи для України / За загальною ред. О.І. Соскіна. — К.: Вид-во "Інститут трансформації суспільства", 2011. — 80 с.
7. Панасенко Л. Брендинг території: сучасна парадигма розвитку / Л. Панасенко // Схід. — 2014. — № 1. — С. 78—84.
8. Важенина И. Бренд территории: определения, сущнсть, формирование / И. Важенина // Проблемы теории и практики управления. — 2011. — № 9. — С. 34—42.
9. Олефиренко О.М. Проблемы теории и практики брендинга территорий на примере концепции формирования бренда Сумской области / О.М. Олефиренко, М.Ю. Карпищенко // Маркетинг і менеджмент інновацій. — 2011. — № 4. — Т. ІІ. — С. 30—40.
10. Інковська Ю.М. Механізми державної політики брендингу територій / Ю.М. Інковська // Держава та регіони. Серія: Державне управління: науково-виробничий журнал. — 2013. — № 1. — С. 72—76.
11. Глуха В.В. Вдосконалення економічного механізму державного регулювання депресивних регіонів шляхом впровадження стратегій брендінгу територій / В.В. Глуха // Економіка та держава. — 2014. — № 3. — С. 128—130.

T. Vakar, I. Moroz, O. Lazarchuk

MONITORING THE STATUS OF RURAL AREAS OF UKRAINE WITH POSITIONS OF BRAND-FORMING FACTORS OF DEVELOPMENT

Summary

The article deals with the problems and perspectives of rural development in Ukraine from the point of view of territorial features of local economies. The general perspective of such development based on the uniqueness of economic and noneconomic assets of rural communities.
The idea of the study was based on the assumption of the existence of unique scenarios of rural development based on specific rural settlements. The data of rural areas of the Vinnitsa region describes examples and strategies for such development, while the unique factors of competitiveness are identified. These factors included: 1) a unique institutional history of villages; 2) landscape and recreational potential; 3) special economic behavior of local residents; 4) the investment attractiveness of the territory; 5) the unique economic specialization of the territory; 6) tourism activity; 7) feature of the actions of local authorities. The synergistic effect of the combination of such factors is demonstrated. The estimation of the possibility of using this experience for other rural communities is given.
The conditions of neutralization of weaknesses and risks, consisting of a combination of economic (above all investment) and cultural-political initiatives, where a significant role belongs to out-of-village organizations — first of all, public organizations.
It is determined that branding of rural territories can be realized only at the level of local communities. The prospects of branding of rural areas in Ukraine, in the first place, are the presence of significant unique institutional assets, climatic and economic conditions, and the possible perception of the idea of the rural population as such, which does not contradict the basic cultural values (as opposed to, for example, market changes).
Selective analysis of individual rural areas, which for a sufficiently long period of time is associated with peculiarities that differentiate them from neighbors or in relation to the regional average, has been carried out. In practice, this was done through interviewing experts, mainly at the district level, about the existence of these characteristics of rural communities. In order to identify such rural areas, information on the characteristics of particular rural settlements was used at the regional level known to the Vinnitsa region.

Keywords: ural development; territorial branding; rural areas; depressed local economies; unique features; developmental factors.

References

1. Kotler, F. Asplund, K. Raine, J. and Haider, D. (2005), Marketing mest. Privlechenie investicij, predprijatij, zhitelej i turistov v goroda, kommuny, regiony i strany Evropy [Marketing Places. Attracting investments, businesses, residents and tourists in the city, communes, regions and countries in Europe], the Stockholm School of Economics, St. Petersburg, Russia.
2. Anholt, S. (2010), Brend Amerika: mat' vseh brendov [The brand America: The mother of all brands], Dobraja kniga, Мoscow, Russia.
3. Dinnie, K. (2004), "Place branding: Overview of an emerging literature", Place Branding and Public Diplomacy, vol. 1, pp. 106—110.
4. Nahorniak, T.L. (2014), "Branding of areas in modern political practices", Politolohiia, vol. 3, pp. 53—58.
5. Zozul'ov, O.V. (2002), "Branding and antybranding: what to choose in Ukraine?", Marketynh v Ukraini, vol. 4, pp. 26—28.
6. Soskin, O.I. (2011), Brendynh mist: dosvid krain Vyshehrads'koi hrupy dlia Ukrainy [Branding towns: the experience of the Visegrad countries to Ukraine], the Institute of Society Transformation, Kyiv, Ukraine.
7. Panasenko, L. (2014), "Branding territory: a modern paradigm of development", Skhid, vol. 1, pp. 78—84.
8. Vazhenina, I. (2011), "Brand of territory: definitions, essence, formation", Problemy teorii i praktiki upravlenija, vol. 9, pp. 34—42.
9. Olefirenko, O.M. and Karpishchenko, M.Y. (2011), "Problems of the theory and practice of branding areas on the example of the concept of a brand Sumy region", Marketynh i menedzhment innovatsij, vol. 4, no. II, pp. 30-40.
10. Inkovska, Y.M. (2013), "Mechanisms of public policy branding", Derzhava ta rehiony. Seriia: Derzhavne upravlinnia, vol. 1, pp. 72—76.
11. Gluha, V.V. (2014), "Improvement of the economic mechanism of state regulation of depressed regions by implementing branding strategies", Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 128–130.

№ 6 2019, стор. 28 - 33

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-03-30

Кількість переглядів: 48

Відомості про авторів

Т. В. Вакар

к. е. н., старший викладач кафедри філософії та суспільних наук, Вінницький національний медичний університет

T. Vakar

Phd in Economics, Senior Lecturer at the department of Philosophy and Social Sciences, National Pirogov Memorial Medical University


І. О. Мороз

к. е. н., доцент кафедри кібернетики та системного аналізу, Київський національний торгово-економічний університет

I. Moroz

Phd in Economics, Associate Professor at the Departmentof Cybernetics and System Analisys, Kyiv National University Of Trade And Economics


О. В. Лазарчук

к. е. н. доцент кафедри економіки промисловості та виробничого менеджменту, Вінницький національний технічний університет

O. Lazarchuk

Phd in Economics, Associate Professor of the Department of Economics, Industry and Production Management, Vinnytsia National Technical University

Як цитувати статтю

Вакар Т. В., Мороз І. О., Лазарчук О. В. Моніторинг стану сільських територій України з позицій брендоутворюючих факторів розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 6. С. 28–33. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.28

Vaka, T., Moroz, I. and Lazarchuk, O. (2019), “Monitoring the status of rural areas of Ukraine with positions of brand-forming factors of development”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 6, pp. 28–33. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.28

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.