EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

CONTROLLING THE ECONOMIC SECURITY OF INSURANCE ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF INFORMATION SPACE
S. Drobyazko

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.47

УДК: 368.212:629.33

S. Drobyazko

CONTROLLING THE ECONOMIC SECURITY OF INSURANCE ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF INFORMATION SPACE

Summary

Structural-logical model of controlling the economic security of insurance enterprises on the basis of information support is developed; organizational support; a methodological platform and theoretical and methodological foundations aimed at achieving the goals and objectives of controlling the economic security of insurance enterprises and implemented through a series of actions aimed at the establishment, provision and maintenance of the necessary level of its economic security; studying the internal and external environment and determining the most important factors and criteria that affect the level of economic security; assessment of the potential or achieved level of economic security; an assessment of the adequacy of a certain level of economic security for a particular market, or consolidation of positions on the already occupied market; development, if necessary, of the ways and means of improving economic security and implementation of these measures; an analysis of changes in the factors and criteria of economic security and the adoption of measures to use positive changes to strengthen their own positions, as well as the exclusion or reduction of the possible negative impact of such a change on economic security. An assessment of the factors influencing the advancement complex is carried out with the help of various methods, but in the research the risks of marketing promotion are grouped together and relaxation strategies are proposed. Factors constraining marketing promotion can be distinguished from the group of insufficiency: 1 — lack of motivation; 2 — lack of information; 3 — lack of experience of financing and investment evaluation; 4 — organization and coordination. Based on accounting for alternative personnel costs, the entity will be economically feasible to make a managerial decision on the formation and use of personnel (to recruit, recruit external staff, use contractors, provide their own personnel in outsourcing). Based on the concept of the "life cycle" and the model of Kurt Levin, the procedure for the formation and implementation of a mechanism for managing the economic safety of enterprises in the insurance sector consists of seven stages: the emergence of a mechanism concept; conducting the necessary research and obtaining the necessary information; formation of the mechanism; implementation of the mechanism; functioning of the mechanism; the end of the mechanism or the transition to a more progressive level; evaluation of the economic feasibility of the implementation of the mechanism.

Keywords: структурно-логічна модель; економічна безпека; механізм управління.

References

1. Levitt T. Expoit the product life cycle / T. Levitt // Harvard Business Review. — vol. 43. — November-December 1965. — Р. 81—84.
2. Lewin K. (1943). Defining the "Field at a Given Time". Psychological Review. 50: 292—310. Republished in Resolving Social Conflicts & Field Theory in Social Science, Washington, D.C.: American Psychological Association, 1997.
3. Gilorme T.V. Formula cognitive technology on the market products and services of Ukraine / Marketing — Dnipropetrovsk: "LIRA", 2015. — Р. 80—111.
4. Ricardo D. Works / D. Ricardo // Eksmo. — 2008. — T. 1, 2. — 840 p.
5. Smirnov S.O. Methodological platform for the formation of an organisation-informational mechanism of the marketing of energy-saving technologies / S.O. Smirnov, T.V. Gilorme // Business Inform. — 2015. — №7. — Р. 311—315.
6. Tyutyunnik V. Ekonomichny and accounting outsource: is it great? / [Electronic resource]. — Mode of access: http://n-auditor.com.ua/uk/component/na_archive/19?view=material
7. Friedrich Freiherr von Wieser (1851—1926) // The new Palgrave a Dictionary of Economics / ed. by J. Eatwell, M. Milgate, P. Newman. Translated by A. S. Skorobogatov. — 1987. — 2650 s.

С. І. Дробязко

УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІЧНОЮ БЕЗПЕКОЮ ПІДПРИЄМСТВ СТРАХОВОГО СЕКТОРУ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ

Анотація

Розроблено структурно-логічну модель управління економічною безпекою підприємств страхового сектору на засадах інформаційного забезпечення; організаційного забезпечення; методологічної платформи і теоретично-методичних основ, що спрямована на досягнення цілей та завдань управління економічною безпекою підприємств страхового сектору і реалізується шляхом виконання низки дій, спрямованих на встановлення, забезпечення та підтримання необхідного рівня його економічної безпеки; вивчення внутрішнього та зовнішнього оточення та визначення найбільш вагомих факторів і критеріїв, що впливають на рівень економічної безпеки; оцінка потенційного або досягнутого рівня економічної безпеки; оцінка достатності визначеного рівня економічної безпеки для виходу на конкретний ринок, або закріплення позицій на вже зайнятому ринку; розробка, в разі необхідності, шляхів та заходів підвищення економічної безпеки та реалізація цих заходів; аналіз зміни факторів та критеріїв економічної безпеки та вживання заходів щодо використання позитивних змін для укріплення власних позицій, а також виключення або зниження можливого негативного впливу такої зміни на економічну безпеку. Проведено оцінку факторів, що впливають на комплекс просування, здійснюється за допомогою різноманітних методів, але в дослідженні ризики маркетингового просування об'єднано у групи та запропоновано стратегії послаблення. Чинники, що стримують маркетингове просування можна виокремити у групи недостатності: 1 — недостатність мотивації; 2 — недостатність інформації; 3 — недостатність досвіду фінансування та оцінювання інвестицій; 4 — організації та координації. На підставі врахування в обліку альтернативних витрат на персонал, суб'єкт господарювання зможе економічно обґрунтовано приймати управлінське рішення щодо формування та використання персоналу (приймати в штат, наймати зовнішніх сумісників, використовувати послуги підрядчиків, надати власний персонал в аутсорсинг). На підставі концепції "життєвого циклу" та моделі Курта Левіна процедура формування та впровадження механізму управління економічною безпекою підприємств страхового сектору складається з 7 етапів: виникнення концепції механізму; проведення необхідних досліджень та отримання необхідної інформації; формування механізму; впровадження механізму; функціонування механізму; закінчення дії механізму чи перехід на більш прогресивний рівень; оцінювання економічної доцільності впровадження механізму.

Ключові слова: structural-logical model; economic security; controlling mechanism.

№ 6 2019, стор. 47 - 50

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-03-30

Кількість переглядів: 185

Відомості про авторів

S. Drobyazko

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Professor Department of Finance and Accounting, Open University of Human Development "Ukraine", Kiiv, Ukraine

С. І. Дробязко

к. е. н., доцент, професор кафедри обліку та фінансів,Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна", м. Київ

Як цитувати статтю

Drobyazko, S. (2019), “Controlling the economic security of insurance enterprises in the conditions of information space”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 6, pp. 47–50. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.47

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.