EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ НА МІСЦЕВОМУ І РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНЯХ
І. В. Хребтій

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.138

УДК: 353.071.2:005.21

І. В. Хребтій

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ НА МІСЦЕВОМУ І РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНЯХ

Анотація

У статті проаналізовано дослідження процесів децентралізації в зарубіжних країнах. Розглянуті різні підходи до реформування в європейських країнах і його результати, що обумовлено необхідністю впровадження децентралізації в Україні. Визначені позитивні та негативні моменти процесу децентралізації влади.
Зарубіжний досвід свідчить про значущість децентралізації для країн, які перебувають у стадії глибинних змін у системі регулювання суспільних відносин. Для країн перехідного періоду децентралізація є дієвим способом зміни суттєвих характеристик суспільства і має значний потенціал та перспективи для місцевого розвитку.
Побудова моделі децентралізації в Україні може мати свої національні особливості, однак використання прикладів іноземних результативних практик є вагомим фактором пошуку української моделі розвитку, тому за сучасних умов набувають актуальності питання використання міжнародного досвіду щодо якісної та ефективної децентралізації.

Ключові слова: децентралізація; управління; стратегічний розвиток; державна влада.

Література

1. Бакирова В.С., Сазонова Н.И. Сравнительная политика. Основные политические системы современного мира / Под общ. ред. В.С. Бакирова, Н.И. Сазонова. — Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2005. — 592 с.
2. Бориславська О., Заверуха І., Захарченко Е. Децентралізація публічної влади: досвід європейських країн та перспективи України / О. Бориславська, І. Заверуха, Е. Захарченко, [та ін.]; Швейцарсько-український проект "Підтримка децентралізації в Україні" — DESPRO. — К.: ТОВ "Софія". — 2012. — 128 с.
3. Карлін М.І. Фінансові системи країн Західної Європи: навч. посіб. / М.І. Карлін. — К.: Академія, 2009. — 320 с.
4. Лазор О.Д. Основи державного управління та місцевого самоврядування: навч. посіб. / О.Д. Лазор, О.Я. Лазор, І.Г. Лазар. — К.: Дакор, 2007. — 312 с.
5. Малиновський В. Регіональне самоврядування в Україні: підходи до запровадження / В. Малиновський // Вісн. НАДУ. — 2010. — № 4. — С. 157—165.
6. Матвієнко А. Реформа адміністративно-територіального устрою в Латвії / А. Матвієнко // Держава і право. — 2011. — № 54. — С. 674—680.
7. Москалюк А. Реформи для людини: зб. матер. про шляхи реалізації адмін.-терит. реформи в Україні / За ред. А. Москалюк. — К.: Поліграф. центр "Геопрінт", 2005. — 316 с.
8. Овчар О.М. Моделі децентралізації влади в Європі: досвід для України / О.М. Овчар, Т.Ю. Сьомова // Актуальні проблеми державного управління. — 2013. — № 2. — С. 172—176.
9. Пігуль Н. Г. Зарубіжний досвід проведення децентралізаційних реформ [Електронний ресурс] / Н.Г. Пігуль, О.В. Люта. — Режим доступу: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/140.pdf
10. Пухтинський М. Система місцевого самоврядування в Україні / М. Пухтинський // Вісник НАДУ. —1996. — № 1. — С. 68—89.
11. Романюк С.А. Децентралізація: теорія та практика застосування: монографія. — Київ, 2018.
12. Сухенко В.В. Досвід децентралізації влади в Швеції: уроки для України [Електронний ресурс] / В.В. Сухенко // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України — Режим доступу: http://visnyk.academy.gov.ua/pages/dop/61/files/5bbda5b0-d61b-4390-919f-605cc7d0cb6d.pdf
13. Ткачук А. Латвія: довга дорога реформи. Робочі записки / А. Ткачук. — К.: ІКЦ "Легальний статус", 2015. — 56 с.
14. Mabileau Albert. Le systеme local en France. — Paris: Montchrestien, 1994. — 153 p.
15. Thoenig J.C. Territorial Administration and Political Control: Decentralization in France. Public Administration, 83 (III), 2005, 685—708.

I. Khrebtiy

FOREIGN EXPERIENCE OF DECENTRALIZATION AT LOCAL AND REGIONAL LEVELS

Summary

The article analyzes the processes of decentralization in foreign countries. Different approaches to reforming in European countries and its results are considered, which is conditioned by the necessity of introduction of decentralization in Ukraine. The positive and negative points of the process of decentralization of power are determined.
Foreign experience demonstrates the importance of decentralization for countries undergoing profound changes in the system of regulation of social relations. For countries in transition, decentralization is an effective way to change the essential characteristics of society and has significant potential and prospects for local development.
The processes of decentralization in different countries have both advantages and disadvantages.
Among the main benefits of decentralization are the following: creating prerequisites for the successful development of civil society; getting the inhabitants of territorial communities practical experience of participation in democratic changes; more efficient allocation of budget resources in order to address the urgent needs of the territorial community; creation of favorable conditions for development of local economy; promotion of regional economic development and strategic planning; ensuring transparency and publicity of decision-making on the ground, improving the quality of service provision and maximizing its approximation to consumers; increasing the responsibility of local authorities for the results of their activities.
However, along with the positive aspects of decentralization, there are certain disadvantages, which include: the complication of the ability to influence the macroeconomic situation at the state level; reduction of coordinated implementation of delegated powers; inhibition of the implementation of state programs against the background of giving more importance to local political priorities; attempts by central authorities to avoid responsibility for providing public services to the population, and the removal of central governments from the solution of urgent issues; inconsistency of delegated authority and responsibilities with resources for their implementation.
The construction of a decentralization model in Ukraine may have its own national peculiarities, but the use of examples of foreign good practices is a significant factor in the search for a Ukrainian model of development, therefore, in today's world, the use of international experience regarding quality and efficient decentralization becomes relevant.

Keywords: decentralization; management; strategic development; government.

References

1. Bakirova, V. S. and Sazonova, N. I. (2005), Sravnitel'naya politika. Osnovnyye politicheskiye sistemy sovremennogo mira [Comparative politics. The main political systems of the modern world], KHNU imeni V.N. Karazina, Kharkiv, Ukraine.
2. Boryslavska, O. Zaverukha, I. and Zakharchenko, E. (2012), Detsentralizatsiya publichnoyi vlady: dosvid yevropeyskykh krayin ta perspektyvy Ukrayiny [Decentralization of public authority: experience of European countries and prospects of Ukraine], Swiss-Ukrainian project "Support for decentralization in Ukraine", DESPRO,TOV "Sofiya", Kyiv, Ukraine.
3. Karlin, M. I. (2009), Finansovi systemy krayin Zakhidnoyi Yevropy [Financial Systems in Western Europe], Akademiya, Kyiv, Ukraine.
4. Lazor, O. D. (2007), Osnovy derzhavnoho upravlinnya ta mistsevoho samovryaduvannya [Fundamentals of Public Administration and Local Self-Government], Dakor, Kyiv, Ukraine.
5. Malynovskyy, V. (2010), Rehionalne samovryaduvannya v Ukrayini: pidkhody do zaprovadzhennya [Regional SelfGovernment in Ukraine: Approaches to Implementation], Visn. NADU, Kyiv, Ukraine.
6. Matviyenko, A. (2011), "The reform of the administrativeterritorial system in Latvia", Derzhava i parvo, vol. 54, pp. 674—680.
7. Moskalyuk, A. (2005), Reformy dlya lyudyny: zb. materialiv pro shlyakhy realizatsiyi admin.-teryt. reformy v Ukrayini [Reforms for the person: materials on how to implement admin-terit. reforms in Ukraine], Polihraf, tsentr "Heoprint", Kyiv, Ukraine.
8. Ovchar, O. M. (2013), "Models of decentralization of power in Europe: experience for Ukraine", Aktual'ni problemy derzhavnoho upravlinnia, vol. 2, pp. 172—176.
9. Pihul, N. H. and Lyuta, O. V. (2016), "The foreign experience of decentralization reforms", Hroshi, finansy, kredyt, [Online], vol. 9, available at: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/140.pdf (Accessed 27 Feb 2019).
10. Pukhtynskyy, M. (1996), Systema mistsevoho samovryaduvannya v Ukrayini [The system of local self-government in Ukraine], Visnyk NADU, vol. 1, pp. 68—89.
11. Romanyuk, S.A. (2018), Detsentralizatsiia: teoriia ta praktyka zastosuvannia [Decentralization: Theory and Practice of Consecration], Monograph, Kyiv, Ukraine.
12. Sukhenko ,V. V. (2016), "The Experience of Decentralization of Power in Sweden", Visn. NADU, [Online], vol. 3, available at: http://visnyk.academy.gov.ua/pages/dop/61/files/5bbda5b0-d61b-4390-919f-605cc7d0cb6d.pdf (Accessed 27 Feb 2019).
13. Tkachuk, A. (2015), Latviya: dovha doroha reformy. Robochi zapysky [Latvia: a long road to reform. Working notes], IKTS "Lehalnyy status", Kyiv, Ukraine.
14. Mabileau, A. (1994), Le systeme local en France [The local system in France], Montchrestien, Paris, France.
15. Thoenig, J.C. (2005), "Territorial Administration and Political Control: Decentralization in France", Public Administration, vol. 83 (III), pp. 685—708.

№ 6 2019, стор. 138 - 142

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-03-30

Кількість переглядів: 49

Відомості про авторів

І. В. Хребтій

аспірант кафедри публічного управління та публічної служби, Національна академія державного управління при Президентові України

I. Khrebtiy

postgraduate student public administration and public service of the National Academy for Public Administration under the President of Ukraine

Як цитувати статтю

Хребтій І. В. Зарубіжний досвід децентралізації на місцевому і регіональному рівнях. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 6. С. 138–142. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.138

Khrebtiy, I. (2019), “Foreign experience of decentralization at local and regional levels”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 6, pp. 138–142. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.6.138

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.