EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЛЬ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Н. В. Бондарчук

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.8.94

УДК: 330.34:334.021

Н. В. Бондарчук

РОЛЬ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Анотація

У статті розглядається значення державно-приватного партнерства у сфері вищої освіти. Розкрито роль державно приватного партнерства у розвитку вищої освіти шляхом окреслення основних інтересів держави, закладів вищої освіти та приватного сектору, які є дієвими і перспективними учасниками при реалізації таких проектів. Серед основних інтересів виокремлено: підвищення якості та доступності освітніх послуг, комерціалізація результатів НДДКР, розвиток соціальної відповідальності бізнесу, підвищення рівня затребуваності випускників ЗВО з боку приватного сектору, підвищення якості трудових ресурсів. Окреслено основні функції, які виконує ДПП, а саме: ресурсна, відтворювальна, інтегруюча, інноваційна, соціальна. Обгрунтовано основні стратегічні цілі державно-приватного партнерства у сфері вищої освіти. Констатовано, що реалізація проектів на умовах ДПП повинно стати основним стратегічним ресурсом розвитку вищої освіти в Україні.

Ключові слова: державно-приватне партнерство; система вищої освіти; держава; приватний бізнес; модернізація вищої освіти.

Література

1. Архипов А.Ю., Шевчук Е.В. Государственно-частное партнерство как институт модернизации сферы образовательных услуг: международный и отечественный опыт: монография. — М.: Вузовская книга, 2013. — 196 с.
2. Гаращук О. Інноваційний шлях розвитку вищої освіти — передумова підвищення її якості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2014. http://papers.univ.kiev.ua/1/ekonomika/articles/garashchuk-o-kutsenko-v-an-innovative-way-of-development-of-higher-education_24462.pdf
3. Державно-приватне партнерство в системі регулювання економіки: монографія / [Єфименко Т.І., Черевиков Є.Л., Павлюк К.В. та ін.]; за заг. ред. чл.-кор. НАНУ Т.І. Єфименко; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. — К., 2012. — 372 с.
4. Квітка С.М. Публічно-приватне партнерство як дієвий механізм взаємодії влади та бізнесу. Аспекти публічного управління. — 2015. — № 7—8 (21—22). — С. 47—55.
5. Ляховець О.О. Державне приватне партнерство у вищій освіті як інституційна складова модернізації економіки. Інноваційна економіка. — 2014. — № 4 (53). — С. 71—78.
6. Савицкая Е.В. Модернизация образования: сотрудничество университетов и корпораций. Образовательные технологии. — 2013. — № 2. — С. 10—20.
7. Семенець Ю. Партнерство бізнесу, держави та університетів як стратегічний ресурс інноваційного розвитку України (фахове видання). Ефективна економіка. 2016. № 2. DOI: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4798
8. Хусаінов Р.В. Державно-праиватне партнерство в системі вищої освіти України. Вісник ОНУ імені І.І. Мечнікова. — 2014. — Т. 19. — Вип. 2/2. — С. 190—196.

N. Bondarchuk

ROLE OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION SYSTEM

Summary

The article considers the importance of public-private partnership in the field of higher education. The study identifies and systematizes the basic characteristics of public-private partnership. The role of public-private partnership in the development of higher education is revealed by defining the main interests of the state, institutions of higher education and the private sector, which are effective and promising participants. The prospective and parity participants of the implementation of public -private partnership projects were identified and including: government; business structures; universities. Among the main interests are highlighted: improving the quality and accessibility of educational services, commercializing the results of scientific activity, developing social responsibility of the business, increasing the level of demand for graduates from the private sector, improving the quality of personnel resources. The main functions of the public-private partnership include: resource, reproductive, integration, innovative, social. The main strategic goals of public-private partnership in the field of higher education are including: improving the quality of educational services; commercialization of university's scientific developments; development of the process of integration of the universities into the economic, educational and innovation space of the state and its regions. It was stated that the implementation of projects on the basis of public-private partnership should become the main strategic resource for the development of higher education in Ukraine. The fulfillment of the set goals will allow to solve the following tasks: development of the material and technical base; search of alternative sources of financing of scientific activity; increase of innovative activity; development of export of educational and scientific services provided by the universities; create of informational and infrastructural support for the universities integration into the economic space of regions, the state and the world educational and scientific space.

Keywords: public-private partnership; higher education system; state; private business; modernization of higher education.

References

1. Arhipov, A.Ju. and Shevchuk, E.V. (2013), Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo kak institut modernizacyii sfery obrazovatel'nyh uslug: mezhdunarodnyj i otechestvennyj opyt [Public-private partnership as an institution for modernizing educational services: international and domestic experience], Vuzovskaja kniga, Russia.
2. Haraschuk, O. (2014), "The innovative way of developing higher education is a prerequisite for improving its quality", Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, [Online], available at: http://papers.univ.kiev.ua/1/ekonomika/articles/garashchuk-o-kutsenko-v-an-innovative-way-of-development-of-higher-education_24462.pdf (Accessed 1 April 2019).
3. Yefymenko, T.I. Cherevykov, Ye.L. and Pavliuk, K.V. (2012), Derzhavno-pryvatne partnerstvo v systemi rehuliuvannia ekonomiky [Public-private partnership in the system of regulation of the economy], NAN Ukrainy, In-t ekon. ta prohnozuv, Kyiv, Ukraine.
4. Kvitka, S.M. (2015), " Public-private partnership as an effective mechanism for interaction between government and business", Aspekty publichnoho upravlinnia, Vol. 7—8 (21—22), pp. 47—55.
5. Liakhovets', O.O. (2014), "State-private Partnership in Higher Education as an Institutional Component of the Modernization of the Economy", Innovatsijna ekonomika, Vol. 4 (53), pp. 71—78.
6. Savickaja, E.V. (2013), "Modernization of education: cooperation of universities and corporations", Obrazovatel'nyj tehnologii, vol. 2, pp. 10—20.
7. Semenets', Yu (2016), "The partnership of business, government and universities as a strategic resource of innovative development of Ukraine", Efektyvna ekonomika, Vol. 2, [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4798 (Accessed 1 April 2019).
8. Khusainov, R.V. (2014), "State-private partnership in the system of higher education of Ukraine", Visnyk ONU imeni I.I. Mechnikova, Vol. 19, pp. 190—196.

№ 8 2019, стор. 94 - 98

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-04-26

Кількість переглядів: 108

Відомості про авторів

Н. В. Бондарчук

д. держ. упр., професор кафедри обліку, оподаткування та управління фінансово-економічною безпекою, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

N. Bondarchuk

Doctor of science public administration, Professor of the Department of Accounting, Taxation and Financial -Security Management

ORCID:

0000-0002-0418-5239

Як цитувати статтю

Бондарчук Н. В. Роль державно-приватного партнерства у розвитку системи вищої освіти. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 8. С. 94–98.

Bondarchuk, N. (2019), “Role of public-private partnership in the development of higher education system”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 8, pp. 94–98.

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.