EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ДОСВІД КИТАЮ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ РОЗВИТКУ ГАЛУЗІ ОСВІТИ ЯК ПІДГРУНТЯ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
С. А. Мороз

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.9.70

УДК: 351: 37.07

С. А. Мороз

ДОСВІД КИТАЮ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ РОЗВИТКУ ГАЛУЗІ ОСВІТИ ЯК ПІДГРУНТЯ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Анотація

У статті розглянуто досвід Китаю щодо забезпечення розвитку галузі освіти та обгрунтовано можливість його використання в системі управління розвитком якості вищої освіти України. В статті розглянуто основні етапи інституалізації норм функціонування системи освіти Китаю та визначено вектори її пріоритетного розвитку. Стаття містить узагальнення щодо результатів проведених Урядом Китаю реформ, а також визначення місця та ролі освіти у забезпеченні суспільно-політичних та соціально-економічних трансформацій. За результати вивчення досвіду Китаю у використанні механізмів державного управління освітянською галуззю в статті сформульовано висновок щодо необхідності реалізації заходів із реформування системи вищої освіти України у їх діалектичній єдності з відповідними заходами в системі середньої освіти та науковій сфері. Крім того, стаття місить висновки щодо напрямів удосконалення змісту та практики використання механізмів державного управління якістю вищої освіти України.

Ключові слова: досвід Китаю; реформування галузі освіти; державне управління; вища освіта; державна регіональна політика у галузі освіти; заклад вищої освіти; програма "Чотирьох модернізацій".

Література

1. Базарова А.Н. Основные тенденции развития системы высшего профессионального образования КНР: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.01 / Базарова А.Н. — Улан-Удэ, 2011. — 216 с.
2. История Китая с древнейших времен до начала XXI века: в 10 т. / (гл. ред. С.Л. Тихвинский). — М.: Наука. — 2013 — Т. IX: Реформы и модернизация (1976—2009) / (отв. ред. А.В. Виноградов). — 2016. — 996 с.
3. Мороз В.М. Динаміка зміни індексу освіченості населення на Україні як якісна характеристика системи трудового потенціалу країни / В.М. Мороз // Вісник НАДУ. — 2009. — № 2. — С. 249—256
4. Мороз В.М. Освіта як фактор впливу на формування якісних характеристик системи трудового потенціалу / В.М. Мороз // Університетські наукові записки: науковий часопис ХУУП. — 2009. — № 1. — С. 432—437.
5. Мороз С.А. Німецька модель підготовки науково-педагогічних кадрів: особливості розбудови та перспективи використання для розвитку трудового потенціалу вітчизняних ВНЗ / С. А. Мороз, В. М. Мороз // Теорія і практика управління соціальними системами. — 2016. — №2. — С. 87—96.
6. Мороз С.А. Французька модель підготовки науково-педагогічних кадрів: особливості розбудови та перспективи використання для розвитку трудового потенціалу вітчизняних ВНЗ / С.А. Мороз, В.М. Мороз, С.М. Домбровська // Вісник НУЦЗУ (Серія "Державне управління") — 2016. — Вип. 1 (4). — С. 213—222.
7. Мороз В.М. Мотиваційний механізм стимулювання трудової активності: державно-управлінський аспект: монографія / В. Мороз. — Х.: С.А.М., 2012. — 408 с.
8. Шаренкова Т.А. Образование в духовной культуре Китая: философско-антропологический аспект: автореф. дис. на соискание уч. степени. канд. філософ. наук: спец. 09.00.13. "Религиоведение, философская антропология, философия культуры" / Т.А. Шаренкова. — Чита, 2005. — 20 с.
9. 3-й пленум ЦК КПК 18-го созыва: горизонты реформ в 2 ч. / (отв. ред. А.В.Островский; сост. П.Б. Каменнов). — М.: ИДВ РАН, 2014. — Т. 1. — 2014. — 134 с.
10. China's extreme poverty rate, by World Bank definition [electronic resource] / Charts by Dan Kopf // World Bank. — Аccess mode: https://www.theatlas.com/charts/S1Zc8-cLX
11. China's GDP per capita [electronic resource] / Charts by Dan Kopf // World Bank. — Аccess mode: https://www.theatlas.com/charts/H17CUxt8X
12. Exports as a share of China's GDP [electronic resource] / Charts by Dan Kopf // World Bank. — Аccess mode: https://www.theatlas.com/charts/B1s-Q-98Q
13. QS Higher Education System Strength Rankings 2018 [electronic resource] / Rankings // QS Top Universities. — Access mode: https://www.topuniversities.com/system-strength-rankings/2018
14. Share of China's GDP by component of the economy [electronic resource] / Charts by Dan Kopf // World Bank. — Аccess mode: https://www.theatlas.com/charts/BJBCJAYUX

S. Moroz

THE EXPERIENCE OF CHINA IN PROVIDING OF DEVELOPMENT OF THE HIGHER EDUCATION SPHERE AS BASICS FOR IMPROVING MECHANISMS OF PUBLIC ADMINISTRATION OF UKRAINE HIGHER EDUCATION QUALITY

Summary

The development of China's higher education system to the level of the world's best models has determined the relevance of the chosen research direction. It is determined that during the implementation of the reforms initiated after the 3rd Plenum of the Central Committee of the Communist Party of China of the 11th convocation (1978) the economy of China, as well as citizens' standard of living demonstrated fair dynamics of its increase. According to experts' point of view, the modern level of development of the China's society socio-economic subsystem is connected with the so-called four modernisations, to be more direct, reforming of agriculture; defence; industry; science and technology. Individual researchers pay attention to the importance of the "fifth modernisation", namely reforms in the education sphere. Nowadays, the higher education system of China in the international rankings is positioned on the level of the world's best models and ranks the 8th. Higher education systems of South Korea, Japan, Italy, Spain, Switzerland, Sweden, Russia and New Zealand have lower indicators and experts evaluated them on the level of 9—16 seats respectively. Taking into account the fact that at the time of the beginning of the reform (1978) of the educational sphere, the higher education system was in complete decadence ( as a the result of the so-called Cultural revolution), provided by the Chinese government present result is really fantastic. Taking into account the fact that the system of higher education in any of the countries of the World did not demonstrate such a powerful dynamics of improving its quality, we think it necessary to consider those of the mechanisms of public administration of the educational sphere, which provided a significant increase of the level of China higher education competitiveness.
Among the directions of activity of the Government of China to reform the education sphere we should pay attention to the following ones:
— rejection of further enhancing of the processes (procedures) of uniting of education and production (such a step made it possible for the higher education system of China to maintain being academic and improve the quality of educational services provided by universities);
— taking into account regional peculiarities, both at the level of development of relations between the authorities and the local population (regional policy), and at the level of implementation of the state policy in the higher education sphere;
— simultaneous reform of higher and secondary education systems, as well as the modernisation of the sphere of science and technology (ensuring following the principles of being systematic and complex in holding of the reforms).

Keywords: experience of China; reforming of education sphere; public administration; higher education; state

References

1. Bazarova, A.N. (2011), "The main tendencies of the development of the system of higher professional education of the People's Republic of China" Abstract of Ph.D. dissertation, Pedagogical sciences, Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude, Rossiya
2. Tihvinskiy, S.L. (2013), Istoriya Kitaya s drevneyshih vremen do nachala XXI veka: v 10 t. [History of China from the Ancient Times to the Beginning of the 21st Century: 10 t], Nauka, Moskva, Rossiya.
3. Moroz, V.M. (2009), "Dynamics of the change of the index of education of the population in Ukraine as a qualitative characteristic of the labor potential of the country", Vestnyk NADU, vol. 2, pp. 249—256.
4. Moroz, V.M. (2009), "Education as a factor of influence on the formation of qualitative characteristics of the labor potential system", Universytetski naukovi zapysky : naukovyi chasopys KhUUP, vol. 1, pp. 432—437.
5. Moroz, S.A. and Moroz, V.M. (2016), "German model of training of scientific and pedagogical staff: peculiarities of development and prospects of use for development of labor potential of domestic higher educational institutions", Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, vol. 2, pp. 87—96.
6. Moroz, S.A. Moroz, V.M. and Dombrovsky, S.М. (2016), "French model of training of scientific and pedagogical personnel: peculiarities of development and prospects of use for development of labor potential of domestic higher education institutions", Visnyk NUTsZU, vol. 1 (4), рр. 213—222.
7. Moroz, V.M. (2012), Motyvatsiinyi mekhanizm stymuliuvannia trudovoi aktyvnosti: derzhavno-upravlinskyi aspekt : monohrafiia [Motivational mechanism of stimulation of labor activity: the state-management aspect: monograph], S.A.M., Kharkiv, Ukraine.
8. Scherenkova, T.A. (2005), "Education in the spiritual culture of China: philosophical and anthropological aspect", Ph.D. Thesis, Philosophy, Transbaikal State University, Chita, Russia.
9. Ostrovskij, A.V. (2014), 3-j plenum CK KPK 18-go sozyva: gorizonty reform v 2 ch. [The 3rd plenum of the Central Committee of the CPC of the 18th convocation: horizons of reforms at 2 vol.], vol. 1, IFES RAS, Moscow, Russia.
10. Kopf, D. (2018), "China's extreme poverty rate, by World Bank definition" available at: https://www.theatlas.com/charts/S1Zc8-cLX (Accessed 20 march 2019).
11. Kopf, D. (2018), "China's GDP per capita", available at: https://www.theatlas.com/charts/H17CUxt8X, (Accessed 20 march 2019).
12. Kopf, D. (2018), "Exports as a share of China's GDP", available at: https://www.theatlas.com/charts/B1s-Q-98Q, (Accessed 20 march 2019).
13. Top Universities (2018) "QS Higher Education System Strength Rankings 2018", available at: https://www.topuniversities.com/system-strength-rankings/2018, (Accessed 20 march 2019).
14. Kopf, D. (2018), "Share of China's GDP by component of the economy", available at: https://www.theatlas.com/charts/BJBCJAYUX, (Accessed 20 march 2019).

№ 9 2019, стор. 70 - 77

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-05-23

Кількість переглядів: 962

Відомості про авторів

С. А. Мороз

к. держ. упр., старший науковий співробітник Навчально-науково-виробничого центру, Національний університет цивільного захисту України

S. Moroz

PhD of Public Administration, Senior Research Officer of Training Research and Production Center, National University of Civil Protection of Ukraine; Ukraine

ORCID:

0000-0002-2696-1278

Як цитувати статтю

Мороз С. А. Досвід китаю у забезпеченні розвитку галузі освіти як підгрунтя для вдосконалення механізмів державного управління якістю вищої освіти України. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 9. С. 70–77. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.9.70

Moroz, S. (2019), “The experience of china in providing of development of the higher education sphere as basics for improving mechanisms of public administration of Ukraine higher education quality”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 9, pp. 70–77. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.9.70

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.