EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ГНУЧКИМ РОЗВИТКОМ ЗАЛІЗОРУДНОГО ПІДПРИЄМСТВА
О. А. Куліш

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.11.61

УДК: 005.21:622.012

О. А. Куліш

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ГНУЧКИМ РОЗВИТКОМ ЗАЛІЗОРУДНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Стратегічний розвиток підприємства полягає у підготовці комплексу наявних у суб'єкта підприємницької діяльності ресурсів до загроз та можливостей, які очікуються у майбутньому. Механізм досягнення цього грунтується на основі стратегічного аналізу та відповідних планів, що забезпечують у майбутньому досягнення цілей та отримання прибутку або іншого позитивного ефекту.
Саме застосування стратегічного планування є необхідною умовою для побудови грамотної концепції управління залізорудними підприємствами через суттєві обмеження в їх діяльності.

Ключові слова: управління; стратегія; залізорудне підприємство; стратегічний аналіз; ринки збуту; ефективність.

Література

1. Євтушевський В., Ситницький М. Вплив організаційних чинників стратегічної гнучкості на конкурентоспроможність підприємства. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2008. С. 27—29.
2. Лабурцева О.І. Стратегічна гнучкість підприємства в контексті організаційного розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2014. № 4. С. 29—31.
3. Білоусько Т.Ю. Зовнішній моніторинг організацій в конкурентному середовищі. Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва. Сер.: Економічні науки. 2013. № 7. С. 55—64.
4. Кіндрась О.В. Роль стратегічного управління в підвищенні ефективності господарської діяльності аграрних. Економіка та ефективна організація фінансових та виробничих процесів: Міжнародна науково-практична конференція, (м. Київ 14—15 жовтня 2011 р.) — К.: Аналітичний центр "Нова економіка", 2011. С. 52—53.
5. Нємцов В.Д., Довгань Л.Є. Стратегічний менеджмент: навч. посібник. Київ: КПІ, 2001. 557 с.
6. Higgins J.M. Organizational Policy and Strategic Management. Text and Cases. — Chicago: The Dryden Press, 1983. — 816 p.
7. Minzberg H. The Strategy Concept II: Ahother Look at Why Organizations Need Strategies. California Managment Rev, 1987. — Р. 25—32.
8. Афанасьєв Є.В., Куліш О.А. Проблеми та особливості стратегічного розвитку залізорудної галузі. Матеріали Х Міжнародної науково-практичної конференції аспірантів, молодих учених та науковців "Проблеми та перспективи розвитку економіки освіти регіону", 24.04.2015, Кременчуцький інститут Дніпропетровського університету ім. А.Нобеля, Кременчук. С. 44—45.
9. Афанасьєв Є.В., Нусінов В.Я. Стратегічні напрямки гірничо-металургійного комплексу щодо вирішення завдань Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України. Ефективна економіка. — 2013. — № 5.

О. Kulish

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FLEXIBLE MANAGEMENT STRATEGY DEVELOPMENT OF IRON ORE ENTERPRISES

Summary

Summarizing the features and definitions of strategic management, it is noted that the strategic development of the enterprise is to prepare a complex of resources available to the subject of entrepreneurship to threats and opportunities that are expected in the future. The mechanism for achieving this is based on strategic analysis and relevant plans that ensure future achievement and profit or other positive effect.
It is precisely the application of strategic planning that is a prerequisite for building a competent concept of enterprise management and, above all, for iron ore enterprises because of significant restrictions in their activities.
The construction or development of a strategy for the development of an iron ore company should take into account the combination of external and internal factors that significantly affect the rhythm, tempo and specifics of its activities. Moreover, a number of factors that are not important for most enterprises for iron ore enterprises, due to the specifics of their activities, are decisive and require mandatory inclusion. One of these factors is the development and presence of promising but not profitable markets for the sale of their own products.
The corporate strategy for iron ore enterprises is its general management plan that covers all areas of its activities and consists of actions that begin with the approval of positions in the market of mineral products and a set of measures that ensure the achievement of the goals.
The corporate strategy of the iron ore industry, formed on a functional basis, is characterized by the fact that iron ore companies adopt their business principles in various strategic directions of production of basic mineral products, as well as in actions and approaches aimed at improving diversified production lines. Both interpretations lead to the conclusion that the main objective of the corporate strategy of iron ore enterprises is to establish a close relationship between each direction of their activity or its separate strategic units of business — subsystems (business structures) and the industry as a whole — the production-economic system.

Keywords: management; strategy; individual enterprise; strategic analysis; markets of acquisition; efficiency.

References

1. Yevtushevs'kyj, V. and Sytnyts'kyj, M. (2008), "The influence of organizational factors of strategic flexibility on the competitiveness of the enterprise", Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, pp. 27—29.
2. Laburtseva, O.I. (2014), "Strategic flexibility of the enterprise in the context of organizational development", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 4, pp. 29—31.
3. Bilous'ko, T.Yu. (2013), "External monitoring of organizations in a competitive environment", Visnyk Kharkivs'koho natsional'noho ahrarnoho universytetu im. V. V. Dokuchaieva. Ser.: Ekonomichni nauky, vol. 7, pp. 55—64.
4. Kindras', O.V. (2011), "The role of strategic management in improving the efficiency of economic activities of agrarian ones", Ekonomika ta efektyvna orhanizatsiia finansovykh ta vyrobnychykh protsesiv: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia [Economics and Effective Organization of Financial and Production Processes: International Scientific and Practical Conference], Kyiv, Ukraine, 14-15 October, pp. 52—53.
5. Niemtsov, V.D. and Dovhan', L.Ye. (2001), Stratehichnyj menedzhment [Strategic management], KPI, Kyiv, Ukraine.
6. Higgins, J.M. (1983), Organizational Policy and Strategic Management. Text and Cases, The Dryden Press, Chicago, USA.
7. Minzberg, H. (1987), "The Strategy Concept II: Ahother Look at Why Organizations Need Strategies", California Managment Rev, pр.25—32.
8. Afanas'iev, Ye.V. and Kulish, O.A. (2015), "Problems and features of the strategic development of the iron ore industry", Materialy Kh Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii aspirantiv, molodykh uchenykh ta naukovtsiv "Problemy ta perspektyvy rozvytku ekonomiky osvity rehionu" [Materials of the X International Scientific and Practical Conference of Postgraduate Students, Young Scientists and Scientists "Problems and Prospects for the Development of the Economy of Education in the Region"], Kremenchuk, Ukraine, 24 April, pp. 44—45.
9. Afanas'iev, Ye.V. and Nusinov, V.Ya. (2013), "Strategic directions of the mining and metallurgical complex for solving the tasks of the National Program for the Development of the Mineral Resources of Ukraine", Efektyvna ekonomika, vol. 5.

№ 11 2019, стор. 61 - 65

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-06-21

Кількість переглядів: 848

Відомості про авторів

О. А. Куліш

здобувач кафедри економіки, організації та управління підприємствами,Криворізький національний університет, м. Кривий Ріг

О. Kulish

Applicant of the Department of economics, organization and management of enterprises, Kryvyi Rih National University

ORCID:

0000-0003-1834-2351

Як цитувати статтю

Куліш О. А. Теоретико-методичні основи стратегії управління гнучким розвитком залізорудного підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 11. С. 61–65. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.11.61

Kulish, О. (2019), “Theoretical and methodological foundations flexible management strategy development of iron ore enterprises”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 11, pp. 61–65. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.11.61

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.