EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСНОВНІ МОДЕЛІ ВПЛИВУ СОЦІАЛЬНОЇ РЕКЛАМИ НА ПРОЦЕСИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
С. М. Худар

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.11.128

УДК: 351

С. М. Худар

ОСНОВНІ МОДЕЛІ ВПЛИВУ СОЦІАЛЬНОЇ РЕКЛАМИ НА ПРОЦЕСИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

Анотація

На сучасному етапі соціально-економічного й політичного розвитку України існує значний пласт невирішених соціальних проблем, який утворює відповідний простір для активного використання соціально реклами. В умовах деідеологізації та відсутності чітко визначених ціннісно-нормативних пріоритетів, соціальна реклама покликана чітко окреслити обриси ефективної держави покликаної слугувати вирішенню соціальних проблем, шляхом налагодження тісної взаємодії з інститутами громадянського суспільства. Соціальна реклама стратегічно й тактично забезпечуючи вирішення суспільних проблем, посилення соціальної підтримки населення до державно-управлінських інституцій, підвищує рівень культури та моральності суспільства щодо відстоювання відповідних ціннісних пріоритетів, а також сприяє модальній побудові громадянського суспільства. З функціонально аспекту вона покликана представляти різносторонні інтереси, з управлінського — володіє максимальним потенціалом відстоювання власне державних інтересів, завдяки цьому стає важливим елементом формування та реалізації державної політики, гарантуючи широкі можливості для активізації громадської участі у здійсненні державного управління. Це ставить питання про основні моделі впливу соціальної реклами як форми публічної комунікації на процеси державного управління.

Ключові слова: суспільство; держава; реклама; соціальна реклама; комунікативністика; комунікації; зворотній зв'язок; рекламний адресат; громадськість; комунікативні заходи; інформація; рекламна інформація; комунікативна діяльність; рекламування; публічна діяльність; публічна політика; державно-управлінські процеси; нормативні цінності.

Література

1. Николайшвили Г.Г. Социальная реклама как технология влияния в публичной политике [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.socreklama.ru/ srarticle.php?artiid=71
2. Плюснин М. "Социальная реклама декларирует стиль жизни" / М. Плюснин. [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.socreklama.ru/srarticle.php&artiid=90
3. Schiller Herbert I. Communication and Cultural Domination / White Plains: International Arts and Sciences Press Inc., 2016. — 416 р.
4. Соловьев А.И. Политические коммуникации. — М.: Аспект Пресс, 2014. — 332 с.

S. Hudar

MAIN MODELS OF THE INFLUENCE OF SOCIAL ADVERTISEMENT ON PUBLIC GOVERNMENT PROCESSES

Summary

At the present stage of socio-economic and political development of Ukraine there is a significant layer of unresolved social problems, which forms the appropriate space for the active use of social advertising. In the conditions of deideologization and the lack of well-defined values and normative priorities, social advertising is intended to clearly outline the outline of an effective state designed to serve the solution of social problems, by establishing close interaction with civil society institutes. Strategically and tactically, social advertising provides solutions to social problems, increases social support of the population to state-run institutions, increases the level of culture and morality of the society in defending the relevant value priorities, and promotes the modal construction of civil society. From a functional point of view, it is intended to represent diverse interests, from the managerial one - possesses the maximum potential of defending its own state interests, thereby becoming an important element in the formation and implementation of state policy, guaranteeing wide opportunities for activating public participation in the implementation of public administration. This raises the question of the main models of the impact of social advertising as a form of public communication on the processes of public administration. Based on this, we analyzed the main models of the impact of social advertising on the processes of public administration, which allowed identifying the main means that serve the presentation of advertising information and provide its desired effect on the basis of this developed "language linguistic cascade", as a hermeneutical parameter of generally accepted and comprehensible speech. At the same time, it has been proved that the development of models of social advertising always takes into account certain stereotypes of social consciousness, which are formed under the influence of social conditions and historical historical experience of society.

Keywords: society; state; advertising; social advertising; communication; communication; communication; advertising addressee; public; communicative activities; information; advertising information; communicative activity; advertising; public activity; public policy; state and management processes; normative values.

References

1. Nykolajshvyly, H.H. (2019), "Social advertising as a technology of influence in public policy", available at: http://www.socreklama.ru/ srarticle.php?artiid=71, (Accessed 10 April 2019).
2. Pliusnyn, M. (2019), "Social Advertising Declares Life Style", available at: http://www.socreklama.ru/srarticle.php&artiid=90, (Accessed 10 April 2019).
3. Schiller, H. I. (2016), Communication and Cultural Domination [Communication and Cultural Domination], International Arts and Sciences Press Inc., White Plains, USA.
4. Solov'ev, A.Y. (2014), Polytycheskye kommunykatsyy [Political Communications], Aspekt Press, Moscow, Russia.

№ 11 2019, стор. 128 - 132

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-06-21

Кількість переглядів: 481

Відомості про авторів

С. М. Худар

здобувач, Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України

S. Hudar

Postgraduate Student of the Institute of Personnel Training of the State Employment Service of Ukraine

ORCID:

0000-0002-7169-6258

Як цитувати статтю

Худар С. М. Основні моделі впливу соціальної реклами на процеси державного управління. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 11. С. 128–132. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.11.128

Hudar, S. (2019), “Main models of the influence of social advertisement on public government processes”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 11, pp. 128–132. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.11.128

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.