EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

THE NEW APPROACH TO ASSESSING THE SYNERGISTIC EFFECT OF DIVERSIFICATION
Ye. Bohuslavskiy, M. Bobro

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.12.66

УДК: 338.33

Ye. Bohuslavskiy, M. Bobro

THE NEW APPROACH TO ASSESSING THE SYNERGISTIC EFFECT OF DIVERSIFICATION

Summary

The article discusses various examples of the diversification of enterprises both by expanding production through the creation of new production lines, and through the mergers and acquisitions of ready-made enterprises. Suggested that the most successful is diversification, aimed to the production of goods that complement each other. It is in the production of complimentary goods that the occurrence of a synergistic effect is most likely. Moreover, in determining the complementarity, it becomes possible to determine the trend of the company's further development and changes in the volume of its revenue. The article also presents and describes all the most common methods for assessing the feasibility of a decision on diversification and points to their advantages and disadvantages. Analyzed various criteria for assessing the feasibility of a diversification, and proposed complementarity of goods, determined using the coefficient of elasticity of demand, as the main criterion for deciding whether to complete merger or acquisition. It's proved that in addition to assessing the feasibility of diversification, it is also necessary to have a tool that will allow to assess the amount of synergistic effect to which it will lead. None of the existing methods provides such an opportunity. It is proposed to use for this the complementarity multiplier, which will make it possible to predict the change in demand for the company's products after diversification, and therefore to evaluate the future synergistic effect. The article also presents the formula of the complementarity multiplier, which allows to predict the trend of change in income after such transactions. By the example of real companies, it has been proved that diversification, which allows to achieve a synergistic effect, leads to an increase in revenue. Article also presents the idea that insists on the fact that the return on investment is most likely when a synergistic effect occurs, which will be able to cover the costs by increasing revenues. That is, when assessing the feasibility of diversification, we should talk about the assessment of the synergistic effect to which it will lead.

Keywords: complementarity multiplier; synergistic effect; goods complementarity; diversification; mergers and acquisitions; forecasting the trend of income change.

References

1. Ігор Ансофф Стратегическое управление Пер. с англ. — М.: Издательство "Aldebaran", 1989. — 303 с.
2. Котлер Ф. Основы маркетинга Краткий курс Пер. с англ. — М.: Издательский дом "Вильяме", 2007. — 656 с.
3. Томпсон А., Стрикленд А. Стратегичний менеджмент. — 12-е издание: Пер. с англ. — М.: Издательский дом "Вильяме", 2006. — 928 с.: ил. — Парал. тит. англ.
4. Богуславський Є. І., Шибалкіна Ю. С. Дослідження ефекту мультиплікатора на рівні економіки підприємства / Є.І. Богуславський, Ю.С. Шибалкіна // Економіка розвитку. — Х.: Вид-во ХНЕУ, 2008. — С. 70—73.
5. Терещенко О.О. Фінансова діяльність суб'єктів господарювання: Навч. посібник. — К.: КНЕУ, 2003. — 554 с.
6. Оценка стоимости методом дисконтирования денежных потоков [Електронний ресурс]. —Режим доступу: http://mit.su/valuation/examples/16-gazp-dcf-valuation.html
7. DCF теорія [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.invest-liga.ru/articles/dcf-teorija
8. Boguslavkiy Y.I., Diversification: the synergetic effect or the multiplier of complementary? / Y.I. Boguslavkiy, A.I. Tishchenko // Науковий журнал "Економіка розвитку". — 2012.— № 2. — С. 50—57.
9. Перекрестная эластичность спроса по цене [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://microeconomica.economicus.ru/index1.php?file=4-3
10. Nestlе S.A. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.nestle.com
11. Nestlе S.A. Our businesses [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.nestle.com/aboutus/overview/businesses
12. Nestlе S.A. Creating Shared Value [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.nestle.com/aboutus/history/nestle-company-history#tab-2006
13. Nestlе S.A. Documents and reports [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.nestle.com/aboutus/mediadocuments#
14. Bayer AG [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.bayer.com
15. Bayer AG Names, Facts, Figures about Bayer [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.bayer.com/en/profile-and-organization.aspx
16. Bayer AG Reorganization of the Group [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.bayer.com/en/2001-2010.aspx
17. Bayer AG Investing in the Future [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.bayer.com/en/2010-2018.aspx

Є. І. Богуславський, М. К. Бобро

НОВИЙ ПІДХІД ДО ОЦІНКИ СИНЕРГЕТИЧНОГО ЕФЕКТУ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ

Анотація

У статті розглядаються різні приклади диверсифікації підприємств як за рахунок розширення виробництва шляхом створення нових виробничих ліній, так і шляхом злиття і поглинання готових підприємств. Запропоновано, що найбільш успішною є диверсифікація, спрямована на виробництво товарів, що доповнюють один одного. Саме у виробництві компліментарних товарів найбільш імовірним є виникнення синергетичного ефекту. Більше того, під час визначення взаємодоповнюваності стає можливим визначити тенденцію подальшого розвитку компанії та зміни обсягу її доходів. У статті також представлені та описані всі найбільш поширені методи оцінки доцільності прийняття рішення про диверсифікацію та вказуються на їх переваги та недоліки. Проаналізовано різні критерії оцінки доцільності диверсифікації, а також запропонована компліментарність товарів, визначена з використанням коефіцієнта еластичності попиту, як основний критерій прийняття рішення про завершення об'єднання або придбання. Доведено, що на додаток до оцінки доцільності диверсифікації, необхідно також мати інструмент, який дозволить оцінити кількість синергетичного ефекту, до якого він приведе. Доведено, що жоден з існуючих методів не дає такої можливості. Для цього пропонується використати мультиплікатор компліментарності, що дозволить прогнозувати зміну попиту на продукцію компанії після диверсифікації, а отже, оцінити майбутній синергетичний ефект. У статті також представлено формулу мультиплікатора компліментарності, яка дозволяє прогнозувати тенденцію зміни доходу після таких операцій. На прикладі реальних компаній доведено, що диверсифікація, яка дозволяє досягти синергетичного ефекту, призводить до збільшення виручки. Стаття також представляє ідею, яка наполягає на тому, що рентабельність інвестицій, насамперед, відбудеться при синергетичному ефекті, який зможе покрити витрати за рахунок збільшення доходів. Тобто у разі оцінювання доцільності диверсифікації слід говорити про оцінку синергетичного ефекту, до якого він приведе.

Ключові слова: мультиплікатор компліментарності; синергетичний ефект; компліментарність товарів; диверсифікація; злиття і поглинання; прогнозування тенденції зміни доходу.

Література

1. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic menegement], Aldebaran, Moscow, Russia.
2. Kotler, F. (2007), Osnovy marketinga Kratkii kurs [Marketing bases Short course], Willame, Moscow, Russia.
3. Thompson, A. and Striklend, A. (2006), Strategicheskii menedzhment [Strategic management], Willame, Moscow, Russia.
4. Boguslavskiy, E. I. and Shybalkina, Yu. S. (2008), "The investigation of the multiplier on the level of economy of the enterprise", Ekonomika rozvytku, vol. 34, no. 2, pp. 70—73.
5. Tereshchenko, O. O. (2003), Finansova diyal'nist' sub'yektiv hospodaryuvannya [The financial activities of entities], KNEU, Kyiv, Ukraine
6. Mit.su (2015), "Valuation by discounted cash flows" available at: http://mit.su/valuation/examples/16-gazp-dcf-valuation.html. (Accessed 4 March 2019).
7. Invest-Liga (2016), "DCF theory" available at: http://www.invest-liga.ru/articles/dcf-teorija. (Accessed 16 March 2019).
8. Bohuslavskiy, Ye. I. and Tyshchenko, A. І. (2012), "Diversification: synergetic effect, or the multiplier of complementarity?", Ekonomika rozvytku, vol. 62, no. 2, pp. 50—57.
9. Economicus (2007), "Cross-elasticity of demand at price", available at: http://microeconomica.economicus.ru/index1.php?file=4-3 (Accessed 16 March 2019).
10. Nestlе S.A. (2019), "About company" available at: https://www.nestle.com (Accessed 8 April 2019).
11. Nestlе S.A. (2019), "Our businesses" available at: https://www.nestle.com/aboutus/overview/businesses (Accessed 8 April 2019).
12. Nestlе S.A. (2019), "Creating Shared Value" available at: https://www.nestle.com/aboutus/history/nestle-company-history#tab-2006 (Accessed 8 April 2019).
13. Nestlе S.A. (2019), "Documents and reports" available at: https://www.nestle.com/aboutus/mediadocuments# (Accessed 8 April 2019).
14.еBayer AG (2019), "Our company" available at: https://www.bayer.com (Accessed 11 April 2019).
15.еBayer AG (2019), "Names, Facts, Figures about Bayer" available at: https://www.bayer.com/en/profile-and-organization.aspx (Accessed 11 April 2019).
16. Bayer AG (2010), "Reorganization of the Group" available at: https://www.bayer.com/en/2001-2010.aspx (Accessed 11 April 2019).
17. Bayer AG (2019), "Investing in the Future" available at: https://www.bayer.com/en/2010-2018.aspx (Accessed 11 April 2019).

№ 12 2019, стор. 66 - 73

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-07-02

Кількість переглядів: 30

Відомості про авторів

Ye. Bohuslavskiy

PhD in Economics, Associate Professor, Professor of the Department of Economic Theory, Statistics and Forecasting, Kharkov National University of Economics of Simon Kuznets

Є. І. Богуславський

к. е. н., професор, професор кафедри економічної теорії, статистики та прогнозування, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, м. Харків

ORCID:

0000-0003-2308-3606


M. Bobro

student, Kharkov National University of Economics of Simon Kuznets

М. К. Бобро

студентка, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, м. Харків

ORCID:

0000-0003-2671-3116

Як цитувати статтю

Bohuslavskiy, Ye. and Bobro, M. (2019), “The new approach to assessing the synergistic effect of diversification”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 12, pp. 66–73. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.12.66

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.