DOI: 10.32702/2306-6814.2019.13.12
УДК: 354.32
О. О. Давидюк, О. Г. Габ
РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ МОРСЬКОГО ТРАНСПОРТНОГО КОМПЛЕКСУ В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНОЇ МАКРОЕКОНОМІЧНОЇ КОН'ЮНКТУРИ
Анотація
Україна — морська держава, виходячи з її просторових і геофізичних особливостей, місця й ролі в глобальній та регіональній системах міжнародних відносин. Вона здобула цей статус завдяки географічному положенню з виходом в океан, довжині морських кордонів та площі водного простору, а також вагомому внеску у вивчення Світового океану та розвиток судноплавства. Україна має сприятливі передумови для розвитку морського транспорту; на півдні її територію омивають води Чорного та Азовського морів, які практично не замерзають і з'єднуються з Середземним морем через протоку Босфор, Мармурове море і протоку Дарданелли. Загальна довжина морської берегової лінії України понад 2000 км. Регулярні морські перевезення Чорним й Азовським морями почалися ще з XVIII ст. Проте за роки свого державного розвитку Україна практично втратила первинні позиції морської держави значною мірою в зв'язку з суттєвим зниженням рівня конкурентоспроможності її морегосподарського комплексу. Причиною цього виявилася недооцінка ролі держави у демократичних перетвореннях, притаманних переходу до ринкових відносин, і ролі морської політики у процесі підтримки і розвитку економічної могутності держави, зміцнення її міжнародного авторитету. У світі сьогодні неможливо уявити країну, що має вихід до моря, без пріоритетного розвитку морського сектору і впровадження зваженої та дієвої морської політики, які формують основу заможного суспільства та ефективної конкурентоспроможної економіки країни. Ядром функціонування морегосподарського комплексу є торговельне мореплавство — діяльність, пов'язана з використанням суден для перевезення вантажів, пасажирів, багажу та пошти, рибних та інших морських промислів, розвідки та видобування корисних копалин, виконання буксирних, криголамних і рятувальних операцій, прокладання кабелю, також для інших господарських, наукових і культурних цілей. Морський транспорт є невід'ємною частиною міжнародної логістичної системи і традиційно відіграє провідну роль у світовій торгівлі. У статті досліджено та проаналізовано обсяги морських перевезень України. Запропоновано та обгрунтовано перспективні заходи щодо підвищення інвестиційної привабливості національного мореплавства. Ядром функціонування морегосподарського комплексу є торговельне мореплавство — діяльність, пов'язана з використанням суден для перевезення вантажів, пасажирів, багажу та пошти, рибних та інших морських промислів, розвідки та видобування корисних копалин, виконання буксирних, криголамних і рятувальних операцій, прокладання кабелю, також для інших господарських, наукових і культурних цілей. Морський транспорт є невід'ємною частиною міжнародної логістичної системи і традиційно відіграє провідну роль у світовій торгівлі.
Ключові слова: національна економіка; інвестиційна привабливість; морські перевезення; мореплавство; каботажні перевезення.
Література
1. Рудницька Р.М., Сидорчук О.Г., Стельмах О.М. Механізми державного управління: сутність і зміст / За наук. ред. М.Д. Лесечка, А.О. Чемериса. — Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2005. — 28 с.
2. Baimuratov M., Gryshova I., Akhmetova I. (2018) Leadership of Territorial Communities: Local and Global Factors. In: Strielkowski W., Chigisheva O. (eds) Leadership for the Future Sustainable Development of Business and Education. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham 179—188.
3. Gryshova, I.; Strielkowski, W.; Kalyugina, S. (2017). Modern Technologies in Public Administration Management: A Comparison of Estonia, India and United Kingdom. Administratiesi Management Public, (28), 174—185
4. Kopylenko, O., Gryshova, I., Diachenko, O. (2018). Leading institutional mechanism of the state regulation and the shadow economy. In: Strielkowski, W. (ed.). Proceedings of the 2nd International Conference on Social, Economic and Academic Leadership (ICSEAL 2018), Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol. 217, pp. 60—68. doi: 10.2991/icseal-18.2018.10.
5. Давидюк О.О., Гнатьєва Т.М. Мехaнiзм забезпечення компліментарності зaхисту економічних інтересів. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. — 2017. — № 5. — С. 80—89.
6. Филипенко А.О., Баришнікова В.В. Пріоритети розвитку морегосподарського комплексу України в умовах глобалізації: аналітична доп. Нац. ін-т стратег. дослідж. Одеса: Фенікс, 2013. 166 с.
7. Статистичний збірник Державної служби статистики України "Транспорт і зв'язокУкраїни за 2015 рік". URL: http://www.ukrstat.gov.ua
8. Гнатьєва Т.М., Кабанова О.П. Сучасні тенденції залучення капітальних інвестицій, як важливий фактор структурної перебудови економіки. Фінансові дослідження. Вип. 1 (4). 2018. URL: http://fr.stu.cn.ua/index.pl?task=arcinf&l=ua&j=14&id =107
9. Кравчук А.О., Ніколюк О.В. Активізація інвестиційних процесів у контексті податкового навантаження національної економіки України.Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. — 2017. — № 4. — С. 86—93.
10. Ніколюк О.В. Митна логістика в Україні: поняття, проблеми та перспективи розвитку. Сучасний стан галузей національної економіки України: проблеми та шляхи їх вирішення: колективна монографія / За заг. ред. д-ра екон. наук, проф. І.І. Савенка, д-ра екон. наук, доц. І.О. Седікової — Харків: ТОВ "Пром-Арт", 2018. — 431 с.
O. Davydyuk, A. Gab
DEVELOPMENT OF ENTERPRISES OF THE SEA TRANSPORT COMPLEX IN THE CONTEXT OF THE GLOBAL MACROECONOMIC CONJUNCTION
Summary
Ukraine is a maritime state, based on its spatial and geophysical peculiarities, place and role in the global and regional systems of international relations. It gained this status owing to its geographical position with its exit to the ocean, the length of the sea borders and the area of the water area, as well as a significant contribution to the study of the oceans and the development of navigation. Ukraine has favorable conditions for the development of maritime transport; in the south its territory is washed by the waters of the Black and Azov Seas, which practically do not freeze and connect with the Mediterranean Sea through the Strait of the Bosporus, the Marmara Sea and the Dardanelles Strait. The total length of the coastal coastline of Ukraine over 2000 km. Regular sea transportations by the Black and Azov seas began from the XVIII century. However, during the years of its state development, Ukraine has practically lost the initial positions of the maritime state to a large extent due to a significant decrease in the level of competitiveness of its maritime economy complex. The reason for this was the underestimation of the role of the state in democratic transformations, inherent in the transition to market relations, and the role of maritime policy in the process of supporting and developing the economic power of the state, strengthening its international credibility. In the world today it is impossible to imagine a landlocked country without a priority development of the maritime sector and the introduction of a balanced and effective maritime policy that forms the basis of a prosperous society and an effective competitive economy of the country. Commercial maritime navigation is the core of the operation of the maritime complex — activities related to the use of vessels for the transport of goods, passengers, luggage and mail, fish and other marine industries, exploration and extraction of minerals, towing, icebreaking and rescue operations, laying cables, as well for other economic, scientific and cultural purposes. Maritime transport is an integral part of the international logistics system and traditionally plays a leading role in world trade. The article explores and analyzes volumes of sea transportations of Ukraine. Proposed measures are proposed and grounded in order to increase the investment attractiveness of national navigation. Commercial maritime navigation is the core of the operation of the maritime complex — activities related to the use of vessels for the transport of goods, passengers, luggage and mail, fish and other marine industries, exploration and extraction of minerals, towing, icebreaking and rescue operations, laying cables, as well for other economic, scientific and cultural purposes. Maritime transport is an integral part of the international logistics system and traditionally plays a leading role in world trade.
Keywords: national economy; investment attractiveness; sea transportations; navigation; coastal traffic.
References
1. Rudnyts'ka, R.M. Sydorchuk, O.H. and Stel'makh, O.M. (2005), Mekhanizmy derzhavnoho upravlinnia: sutnist' i zmist [Mechanisms of government: the essence and content], LRIDU NADU, Lviv, Ukraine.
2. Baimuratov, M. Gryshova, I. and Akhmetova, I. (2018), "Leadership of Territorial Communities: Local and Global Factors", Leadership for the Future Sustainable Development of Business and Education. Springer Proceedings in Business and Economics, Springer, Cham, pp.179—188.
3. Gryshova, I. Strielkowski, W. and Kalyugina S. (2017), "Modern Technologies in Public Administration: A Comparison of Estonia", India and United Kingdom. Administratisi Management Public, vol.(28), pp.174—185.
4. Kopylenko, O. Gryshova, I. and Diachenko, O. (2018), "Leading institutional mechanism of state regulation and shadow economy", Proceedings of the 2nd International Conference on Social, Economic and Academic Leadership (ICSEAL 2018), Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol. 217, pp. 60-68. doi: 10.2991 / icseal-18.2018.10.
5. Davydiuk, O.O. and Hnat'ieva, T.M. (2017), "Mechanism to ensure the compliance with the protection of economic interests", Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy, vol. 5, pp. 80—89.
6. Fylypenko, A.O. and Baryshnikova, V.V. (2013), Priorytety rozvytku morehospodars'koho kompleksu Ukrainy v umovakh hlobalizatsii [Priorities of the development of Ukraine's maritime economy in the conditions of globalization], Feniks, Odessa, Ukraine.
7. State Statistics Service of Ukraine (2016), "Statistical collection "Transport and Communications of Ukraine for 2015", available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 30 May 2019).
8. Hnat'ieva, T.M. and Kabanova, O.P. (2018), "Modern tendencies of attraction of capital investments as an important factor of structural adjustment of the economy", Finansovi doslidzhennia, vol. 1 (4), available at: http://fr.stu.cn.ua/index.pl?task=arcinf&l=ua&j=14&id=107 (Accessed 30 June 2019).
9. Kravchuk, A.O. and Nikoliuk, O.V. (2017), "Activation of investment processes in the context of the tax burden of the national economy of Ukraine", Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy, vol. 4, pp. 86—93.
10. Nikoliuk, O.V. (2018), "Customs logistics in Ukraine: concepts, problems and prospects of development", Suchasnyj stan haluzej natsional'noi ekonomiky Ukrainy: problemy ta shliakhy ikh vyrishennia [The current state of the branches of the national economy of Ukraine: the problems and ways of their solution], TOV "Prom-Art", Kharkiv, Ukraine.
№ 13 2019, стор. 12 - 16
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2019-07-24
Кількість переглядів: 1449