DOI: 10.32702/2306-6814.2019.13.17
УДК: 338.46:641
А. О. Обозна, Н. М. Шабельник, І. А. Федотов
АНАЛІЗ СУЧАСНОГО РИНКУ РЕСТОРАННИХ ПОСЛУГ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Анотація
Визначено, що ресторанне господарство насамперед виконує важливу соціальну функцію — забезпечення клієнтів у харчуванні та суміжних потреб ресторанної галузі.
Обгрунтовано, що формування ефективності ресторанного господарства знаходиться на п'яти ієрархічних рівнях, на початку стоять поведінкові процеси, що забезпечують потреби в засобах існування і добробуту та розвивається за умови дотримання міжнародних тенденцій і стандартів у ресторанному господарстві.
Уточнено, що ресторанне господарство як суб'єкт підприємницької діяльності є специфічним видом бізнесу й галуззю національної економіки, підприємства якої задовольняють потреби населення в безпосередньо готовій до споживання їжі, у зв'язку із чим виконують взаємопов'язані функції із виробництва кулінарної продукції, її реалізації та організації споживання.
Відзначено, важливість фінансової безпеки підприємства як рівня захищеності фінансових інтересів підприємства на всіх етапах фінансових відносин. З'ясовано, що забезпеченість населення закладами ресторанного господарства в 4—9 разів нижче за світову практику.
За результатами досліджень запропоновано послідовність дій під час оцінювання ефективності та привабливості рекомендації з практичного застосування сучасних методів оцінювання процесу ефективності, які можуть бути використані на діючих підприємствах ресторанної сфери при розробці плану їх розвитку.
Сьогодні, коли Україна приєдналася до системи світової економіки шляхом переходу до ринкових відносин і зміцнення приватної власності, доцільно застосовувати міжнародний термін — ресторанне господарство.
Жорстка конкуренція на ринку ресторанних послуг змушує менеджерів вдаватися до різних PR-технологій. Як правило, серйозні PR-акції проводяться в ресторанах, які входять до ресторанного ланцюга і фінансуються іноземними інвесторами. Борючись з пережитками минулого, доводиться конструювати новий образ, що відповідає вимогам ринку. Брак фінансових ресурсів визначено гальмує здійснення PR-діяльності.
Паблік рілейшнз виступає як форма комерційної політики, що спрямована на завоювання сприятливої думки окремих соціальних, професійних груп або конкретних особистостей, створення іміджу ресторану. PR, поряд з рекламою і стимулюванням збуту, є найважливішим інструментом ресторанного маркетингу.
Маркетингова діяльність закладів ресторанного бізнесу повинна забезпечити:
1. Надійну, достовірну і своєчасну інформацію про ринок, структуру і динаміку конкретного попиту, смаків і переваг покупців, тобто інформацію про зовнішні умови функціонування закладу ресторанного господарства.
2. Надання таких послуг та виробництво товарів, які б найбільш повно задовольняли вимоги ринку, більш ніж послуги конкурентів.
3. Необхідний вплив на споживача, на попит, на ринок, що забезпечує максимально можливий контроль сфери реалізації.
Сьогодні існувати у відриві від міжнародної спільноти неможливо, процеси глобалізації зближують культури та країни. Зазначені процеси стоять на одному рівні з процесами створення умов розвитку регіонів, питань ефективності функціонування підприємств всіх організаційних форм власності, посилення міжрегіональних та міжгалузевих зв'язків, формування і розвитку внутрішніх ринків збуту.
Ключові слова: ефективність; сучасний ринок; ресторанний бізнес; ефективність підприємства; статистичний аналіз; ресторанне господарство; тенденції розвитку; маркетингова діяльність; процеси глобалізації; PR-технології.
Література
1. Архіпов В.В. Організація обслуговування в закладах ресторанного господарства: навч. посібник для студентів ВНЗ / В.В. Архіпов, В.А. Русавська. — К.: Центр учб. л-ри, 2009. — 342 с.
2. Дмітрієва Н. А. Визначення економічної ефективності на макро- та мікрорівнях / Н.А. Дмітрієва // Фінанси України. — 2000. — № 9. — С. 68—73.
3. Карл Уильям Л. Организация обслуживания на предприятиях массового питания [Текст]: (Пер. с англ.). — М.: Экономика, 1979. — 136с.
4. Тренды ресторанного бизнеса 2017 от Poster [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://joinposter.com/post/restaurant-business-trends-2017
5. Мальська М.П. Ресторанна справа: технологія та організація обслуговування туристів (теорія та практика): підручник / М.П. Мальська, О.М. Гаталяк, Н.М. Ганич. — К.: Центр учбової літератури, 2013. — 304 с.
6. Шталь Т.В. Сучасний стан та тенденції розвитку ресторанного господарства України та Харківського регіону / Т.В. Шталь, О.В. Кот, А.С. Дядін // Вісник Львівської комерційної академії. — 2011. — Серія Економічна. Вип. 38. — С. 137—141. 159.
7. Яшина О.В. Особливості розвитку ресторанного господарства в Україні [Електронний ресурс] / О.В. Яшина // Все о туризме. Туристическая библиотека. — Режим доступу: tourlib.net/satti_ukr/yashina.htm
8. Мазаракі А.А. Організація обслуговування в закладах ресторанного господарства: підручник / А.А. Мазаракі [та ін.]., за заг. ред. 221 Н.О. П'ятницької. — 2-ге вид., пероб. та допов. — К.: Центр навч. л-ри, 2011. — 584 с.
9. Ринок ресторанного бізнесу України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://poglyad.com/blog/4/437/
10. Державний комітет статистики України. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
A. Obozna, N. Shabelnik, I. Fedotov
ANALYSIS OF THE MODERN MARKET OF RESTAURANT SERVICES AND EFFICIENCY OF THEIR APPLICATION ON THE ENTERPRISE
Summary
It is determined that the restaurant economy first of all performs an important social function — providing customers with food and related needs of the restaurant industry.
It is substantiated that the formation of the efficiency of the restaurant industry is on the five hierarchical levels, in the beginning, there are behavioral processes that meet the needs of livelihoods and well-being and develop on the condition of observance of international tendencies and standards in the restaurant industry.
It is specified that the restaurant economy as a subject of entrepreneurial activity is a specific type of business and a branch of the national economy, enterprises of which satisfy the needs of the population in the immediate ready for consumption of food, in connection with which perform interrelated functions for the production of culinary products, its implementation and organization of consumption.
It is noted, the importance of financial security of the enterprise as a level of protection of financial interests of the enterprise at all stages of financial relations. It was found out that the provision of population by restaurants is 4 — 9 times lower than world practice.
According to the results of the research, the author proposes a sequence of actions in assessing the effectiveness and attractiveness of the recommendations for the practical application of modern methods of evaluating the efficiency of the process can be used at existing enterprises in the restaurant sector when developing their development plan.
Today, when Ukraine joined the world economy through the transition to market relations and the strengthening of private property, it is advisable to use the international term — restaurant economy.
Serious competition in the market of restaurant services forces managers to resort to various PR-technologies. Typically, serious PR-actions are held in restaurants that are part of the restaurant chain and are funded by foreign investors. Struggling with the remnants of the past, we have to construct a new image that meets market requirements. The lack of financial resources is definitely hampering the implementation of PR-activities.
Public relations serves as a form of commercial policy aimed at conveying the favorable opinion of individual social, professional groups or specific individuals, creating a restaurant's image. PR, along with advertising and sales promotion, is the most important tool for restaurant marketing.
The marketing activities of restaurant business establishments should ensure:
1. Reliable, reliable and timely information on the market, structure and dynamics of concrete demand, tastes and preferences of buyers, that is, information on external conditions of functioning of the restaurant establishment.
2. The provision of such services and the production of goods that would fully meet the requirements of the market, more than the services of competitors.
3. Necessary influence on the consumer, on demand, on the market, providing the maximum possible control over the scope of implementation.
It is impossible to exist today in isolation from the international community, the processes of globalization bring together cultures and countries. These processes are on a par with the processes of creating conditions for the development of regions, issues of the efficiency of the functioning of enterprises of all organizational forms of ownership, strengthening interregional and inter-sectoral links, the formation and development of domestic markets.
Keywords: efficiency; modern market; restaurant business; enterprise efficiency; statistical analysis; restaurant economy; development trends; marketing activity; processes of globalization; PR-technologies.
References
1. Arkhipov, V.V. (2009), Orhanizatsiia obsluhovuvannia v zakladakh restorannoho hospodarstva [Organization of services in institutions restaurant industry], Tsentr uchb. l-ry, Kyiv, Ukraine.
2. Dmitriieva, N.A. (2000), "Determination of economic efficiency at macro and micro levels", Finansy Ukrainy, vol. 9, pp. 68—73.
3. Karl, U.L. (1979), Organizacija obsluzhivanija na predprijatijah massovogo pitanija [Organization of service at catering establishments], Jekonomika, Moscow, Russia.
4. joinposter.com (2017), "Trends of restaurant business 2017 from Poster", available at: https://joinposter.com/post/restaurant-business-trends-2017 (Accessed 20 June 2019).
5. Mal's'ka, M.P. (2013), Restoranna sprava: tekhnolohiia ta orhanizatsiia obsluhovuvannia turystiv (teoriia ta praktyka) [Restaurant business: technology and organization of tourist services (theory and practice)], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
6. Shtal', T.V. (2011), "The current state and trends of the restaurant industry in Ukraine and the Kharkiv region", Visnyk L'vivs'koi komertsijnoi akademii. Seriia Ekonomichna, vol. 38, pp. 137—141.
7. Yashyna, O.V. (2019), "Features of restaurant business development in Ukraine", available at: tourlib.net/satti_ukr/yashina.htm (Accessed 20 June 2019).
8. Mazaraki, A.A. (2011), Orhanizatsiia obsluhovuvannia v zakladakh restorannoho hospodarstva [Organization of service in restaurants], Tsentr navch. l-ry, Kyiv, Ukraine.
9. poglyad.com (2010), "Market restaurant business in Ukraine", available at: http://poglyad.com/blog/4/437/ (Accessed 20 June 2019).
10. State Statistics Committee of Ukraine (2019), "Statistical information", available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 20 June 2019).
№ 13 2019, стор. 17 - 23
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2019-07-24
Кількість переглядів: 2394