EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕМОЦІЙНА ОСВІЧЕНІСТЬ ЯК ОСНОВА РЕЗОНАНСНОГО ЛІДЕРСТВА В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ
Л. А. Пашко, Л. Ю. Красавцева

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.13.66

УДК: 351.85

Л. А. Пашко, Л. Ю. Красавцева

ЕМОЦІЙНА ОСВІЧЕНІСТЬ ЯК ОСНОВА РЕЗОНАНСНОГО ЛІДЕРСТВА В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ

Анотація

У статті аналізується проблема емоційної компетентності як основи резонансного лідерства в системі публічного управління. Обгрунтовано авторські думки щодо енергії як основи міжособистісної взаємодії, емоційної освіченості-компетентності як основи резонансного лідерства в системі публічного управління. Наголошено на необхідності позитивної емоційної динаміки суб'єкта владних повноважень у процесі реалізації ним резонансного лідерства. Виділено сфери та рівні реалізації управлінського резонансного лідерства. Виявлено низку складових із пріоритетністю емоційної складової у продуктивності/результативності управлінського резонансного лідерства. Показано вплив емоційного лідерства на організаційну культуру та її складові. Сформульовано низку авторських висновків щодо емоційної освіченості як основи резонансного лідерства в публічному управлінні та передбачено напрями подальших наукових розвідок піднятої у статті проблематики.

Ключові слова: емоційна компетентність/освіченість; емоційне лідерство; управлінське резонансне лідерство; організаційна культура; система публічного управління.

Література

1. Kass P. (2010), The main quality of the leader — energy, but not intelligence [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.forbes.ru/column/48259-glavnoe-kachestvo-lidera-energiya-ne-intellekt
2. Карузо Д.Р. Емоційний інтелект керівника: як розвивати й використовувати чотири базові навички емоційного лідерства / Девід Р. Карузо, Пітер Соловей: пер. з англ. К.: Самміт Книга. 2016. 296 с.
3. Нижник Н.Р. Государственно-управленческие отношения в демократическом обществе. К. 1995. 206 с.
4. Barach J.A. Leadership and the job of the Executive / Barach J.A. and Echardt D.R. Westport, CT: Quorum Books. 1996. 350 p.
5. Гоулман Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулман. М.: Альпина Бизнес Букс. 2005. 306 с.
6. Бабчинська О.І., Технології та інструменти розвитку VQ як основоположного фактору успіху менеджера-лідера // Ефективна економіка. 2017. — № 9. [Електронний ресурс] / Режим доступу: // http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5764
7. Рациональный выбор, ценности и фреймы / Д. Канеман, А. Тверски // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 4. С. 31—43.
8. Mayer J. Emotional Intelligence Test MSCEIT / Mayer J., Salovey P., Caruso D. Mayer-Salovey-Caruso. User's Manual. Toronto, Canada. 2002. 378 p.
9. Mayer J.D. Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence / Mayer J.D., Di Paolo M., Salovey P. // Journal of Personality Assessment. 1990. Vol. 54. № 3, 4. P. 772—781.
10. Bar-On R. Emotional Intelligence Inventory (EQ-I): Technical Manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, 1997. 245 p.

L. Pashko, L. Krasavtceva

EMOTIONAL INTELLIGENCE AS THE BASIS OF RESONANCE LEADERSHIP IN PUBLIC ADMINISTRATION

Summary

The article analyzes the problem of emotional competence as the basis of resonant leadership in the system of public administration. It is emphasized on the constant attention of foreign scientists to the issues of positive emotional dynamics and emotional leadership of a professional person. It is revealed that domestic scientists do not often attribute the dependence of the effectiveness and effectiveness of managerial leadership on the ability of the subject of power to manage their emotions and construct on this basis constructive interpersonal interaction. In addition, it is noted that there are no studies on recognition of management leadership as resonant, the isolation of its areas and levels of implementation, and the impact of emotional competence (education) on the qualitative characteristics and values of organizational culture.
Author's thoughts on energy as the basis of interpersonal interaction, emotional competence-competence as the basis of resonant leadership in the system of public administration are substantiated. The necessity of positive emotional dynamics of the subject of power authorities in the process of implementation of resonance leadership is emphasized. Areas and levels of implementation of management resonant leadership have been identified. A number of components with the priority of the emotional component in the productivity / effectiveness of managerial resonance leadership have been identified. The influence of emotional leadership on organizational culture and its values and characteristics is shown.
The conclusion is made that emotional competence (education) is now the basis of management leadership in public administration. It is emphasized that due to this, this leadership takes on the quality of the resonance. It is noted that for this reason it is advisable today to speak about management resonant leadership based on emotional competence (education).
The prospects of further scientific researches of the issues raised in the article are determined, namely: research of the influence of colour models of organizational culture on the implementation of managerial resonant leadership, the identification of conditions for the emergence of a positive synergistic interaction effect as a result of the influence of emotional competence, analysis of negative manifestations of emotional leadership of the subject of power.

Keywords: emotional competence / education; emotional leadership; management resonance leadership; organizational culture; system of public administration.

References

1. Kass, P. (2010), "The main quality of the leader - energy, but not intelligence", available at: http://www.forbes.ru/column/48259-glavnoe-kachestvo-lidera-energiya-ne-intellekt (Accessed 30 June 2019).
2. Karuzo, D.R. (2016), Emotsijnyj intelekt kerivnyka: iak rozvyvaty j vykorystovuvaty chotyry bazovi navychky emotsijnoho liderstva [Emotional intelligence leader: how to develop and use four basic emotional leadership skills], Sammit Knyha, Kyiv, Ukraine.
3. Nizhnik, N.R. (1995), Gosudarstvenno-upravlencheskie otnoshenija v demokraticheskom obshhestve [Government relations in a democratic society], Kyiv, Ukraine.
4. Barach, J.A. and Echardt, D.R. (1996), Leadership and the job of the Executive, Quorum Books, Westport, USA.
5. Goulman, D. (2005), Jemocional'noe liderstvo: Iskusstvo upravlenija ljud'mi na osnove jemocional'nogo intellekta [Emotional Leadership: The Art of Managing People Based on Emotional Intelligence], Al'pina Biznes Buks, Moscow, Russia.
6. Babchyns'ka, O.I. (2017), "Technologies and tools for developing VQ as a key factor in the success of a leader-manager", Efektyvna ekonomika, vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5764 (Accessed 30 June 2019).
7. Kaneman, D. and Tverski, A. (2003), "Rational Choice, Values and Frames", Psihologicheskij zhurnal, vol. 24, no. 4, pp. 31—43.
8. Mayer, J. (2002), Emotional Intelligence Test MSCEIT, Toronto, Canada.
9. Mayer, J.D. (1990), "Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence", Journal of Personality Assessment, vol. 54, no. 3, 4, pp. 772—781.
10. Bar-On, R. (1997), Emotional Intelligence Inventory (EQ-I), Multi-Health Systems, Toronto, Canada.

№ 13 2019, стор. 66 - 71

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-07-24

Кількість переглядів: 506

Відомості про авторів

Л. А. Пашко

д. держ. упр., професор, професор кафедри парламентаризму та політичного менеджменту, Національна академія державного управління при Президентові України

L. Pashko

Doctor of Sciences in Public Administration, Professor, Professor of Parliamentarism and Political Management Department, National Academy of Public Administration under the President of Ukraine

ORCID:

0000-0002-5729-8640


Л. Ю. Красавцева

к. держ. упр., викладач-методист, Київський державний коледж туризму та готельного господарства

L. Krasavtceva

PhD in Public Administration, Teacher-methodist, Kyiv State College of Tourism and Hospitality

ORCID:

0000-0002-8187-7407

Як цитувати статтю

Пашко Л. А., Красавцева Л. Ю. Емоційна освіченість як основа резонансного лідерства в публічному управлінні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 13. С. 66–71. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.13.66

Pashko, L. and Krasavtceva, L. (2019), “Emotional intelligence as the basis of resonance leadership in public administration”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 13, pp. 66–71. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.13.66

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.