DOI: 10.32702/2306-6814.2019.13.104
УДК: 351:[504.4+614.8](477)
Р. А. Кравченко
ДО ПИТАННЯ ПРО СТРАТЕГІЮ ЗНИЖЕННЯ РИЗИКУ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ ПРИРОДНОГО І ТЕХНОГЕННОГО ХАРАКТЕРУ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті окреслено світові підходи до зниження ризику катастроф. Зазначається, що в Україні є нагальна потреба у розробці, схваленні та реалізації стратегії зниження ризику надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, відповідно до рекомендацій Сендайської рамкової програми зі зниження ризику катастроф на 2015—2030 роки, а також інших міжнародних зобов'язань.
Здійснено спробу віднайти українські аналоги найбільш близькі до термінів "disaster" та "disaster risk reduction". Зазначається, що процес запровадження в Україні кращого світового досвіду зі зниження ризику катастроф потребуватиме переосмислення основних категорій у цій сфері.
Враховуючи світові та європейські підходи до питань зниження ризику катастроф автором здійснено спробу їх опрацювання з метою формулювання пропозицій щодо змісту Стратегії зниження ризику надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру в Україні.
Здійснено огляд наявних в Україні проблем у сфері природної і техногенної безпеки. Зазначається, що ризики виникнення надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру в Україні невпинно зростають.
Визначено мету цієї Стратегії, запропоновано перелік та зміст її стратегічних пріоритетів. Передбачається, що Стратегія забезпечить розбудову державної системи зниження ризику надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, запровадить уніфікований підхід до протидії природним і техногенним загрозам. Підкреслюється, що основним компонентом широкомасштабного галузевого підходу до забезпечення природної та техногенної безпеки як на центральному, так і на місцевому рівні має стати План реалізації цієї Стратегії.
Ключові слова: державне управління; ризик надзвичайних ситуацій; зниження ризику надзвичайних ситуацій; Сендайська рамкова програма; стратегія зниження ризику надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру.
Література
1. Resolution adopted by the General Assembly on 3 June 2015: 69/283. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030 [Electronic resource] // UN, 2015, 24 p. Available from http://www.preventionweb.net/files/resolutions/N1516716.pdf
2. Аналітичний огляд стану техногенної та природної безпеки в Україні за 2016 рік [Електронний ресурс] // Укр. НДІ цивільного захисту ДСНС України, 2017. — 356 с. — Режим доступу: http://www.dsns.gov.ua/files/2017/8/18/Analit%20dopovid/vstup.pdf
3. Eastern Partnership — 20 Deliverables for 2020: Focusing on key priorities and tangible results [Electronic recourse] // European Commission, Brussels, 2017, 51 p. Available from https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/swd_2017_300_f1_joint_staff_ working_paper_en_v5_p1_940530.pdf
4. Monitoring of the Sendai Framework: An Introduction. Available from https://www.preventionweb.net/drr-framework/sendai-framework-monitor/
5. Андреєв С.О. Інституціональні засади розвитку державних систем цивільного захисту: дис.... д-ра наук з держ. упр.: 25.00.02 / Андреєв С.О. — К., 2017. — 532 с.
6. Гавронська I.B. Немає нічого природнього в катастрофах. Зміст поняття disaster у контексті норм міжнародного права щодо зниження ризиків катастроф / I.B. Гавронська // Наук. вісник Ужгородського нац. ун-ту. — 2017. — вип. 43, Т. 2. — С. 202—206.
7. Євдін О.М., Калиненко Л.В. Моніторинг і прогнозування ризику виникнення надзвичайних ситуацій в Україні — сучасний стан та проблеми / О.М. Євдін, Л.В. Калиненко // Наук. вісник: Цивільний захист та пожежна безпека. — 2016. — № 2 (2). — С. 75—82.
8. Іванюта С. П. Наукові основи оцінки ризиків і загроз екологічній безпеці регіонів України: дис. … д-ра техн. наук: спец. 21.06.01 / Іванюта Сергій Петрович — К., 2017. — 323 с.
9. Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction [Electronic resource] // UNISDR, Geneva, 2019, 472 p. Available from https://gar.unisdr.org/sites/default/files/reports/2019-05/full_gar_report.pdf
10. Report of the open-ended intergovernmental expert working group on indicators and terminology relating to disaster risk reduction [Electronic resource] // United Nations, 2016, 41 p. Available from https://undocs.org/en/A/71/644
11. Національний класифікатор ДК 019:2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій". — К.: Держспоживстандарт України. — 2010. — 19 с. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va457609-10
12. EU strategy for supporting disaster risk reduction in developing countries [Electronic resource] // Commission of the European Communities, Brussels, 2009,
13. Available from https://www.preventionweb.net/files/8653_COM200984ENACTEf.pdf
13. Implementation guide for local disaster risk reduction and resilience strategies [Electronic resource] // UNISDR, Geneva, 2018, 94 p. Available from https://www.unisdr.org/files/57399_drrresiliencepublicreview.pdf
R. Kravchenko
TOWARD THE ISSUE OF THE STRATEGY OF NATURAL AND MAN-MADE EMERGENCIES RISK REDUCTION IN UKRAINE
Summary
The article outlines global approaches to disaster risk reduction. It is noted that Ukraine has an urgent need to develop, approve and implement the Strategy of natural and man-made emergencies risk reduction, in accordance with the recommendations of the Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015—2030, as well as other international obligations.
In this paper was attempted to find Ukrainian analogs which closest to the terms "disaster" and "disaster risk reduction". It is noted that the process of introducing best international experience in disaster risk reduction in Ukraine will require a rethinking of the main categories in this area.
Taking into account the world and European approaches to issues of disaster risk reduction the author made an attempt to process them in order to formulate proposals on the content of the Strategy of natural and man-made emergencies risk reduction in Ukraine.
An overview of existing problems in Ukraine in the field of natural and man-made safety has been considered. It is noted that the risks of emergence of natural and man-made emergencies in Ukraine are steadily increasing.
The paper gives purpose of the Strategy of natural and man-made emergencies risk reduction in Ukraine, it is defined the list and content of its strategic priorities are proposed. It is determined that the Strategy should contribute to the achievement of sustainable development, the integration of issues of reducing the risk of natural and man-made disasters in the process of institutional reforms and strengthening the capacity of territorial communities to respond to emergencies. It is assumed the Strategy will ensure the development of a state system of natural and man-made emergencies risk reduction and introduce a unified approach to counteracting natural and man-made threats. It is emphasized the main component of a large-scale sectoral approach to the provision of natural and man-made safety at both central and local level should be the Plan of the implementation of this Strategy.
It is emphasized the need to implement local strategies of natural and man-made emergencies risk reduction.
Keywords: public administration; risk of emergencies; emergencies risk reduction; the Sendai Framework; the strategy of natural and man-made emergencies risk reduction.
References
1. United Nations (2015), "Resolution adopted by the General Assembly on 3 June 2015 : 69/283. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015—2030", available at: http://www.preventionweb.net/files/resolutions/N1516716.pdf (Accessed 28 June 2019).
2. Ukrainian Civil Protection Research Institute (2017), "Analytical review of the state of man-made and natural safety in Ukraine for 2016", available at: http://www.dsns.gov.ua/files/2017/8/18/Analit%20dopovid/vstup.pdf (Accessed 28 June 2019).
3. European Commission (2017), "Eastern Partnership - 20 Deliverables for 2020: Focusing on key priorities and tangible results", available at: https://eeas.europa.eu/sites /eeas/files/swd_2017_300_f1_joint_staff_working_paper_en_v5_p1_940530.pdf (Accessed 28 June 2019).
4. PreventionWeb (2019), "Monitoring of the Sendai Framework: An Introduction", available at: https://www.preventionweb.net/drr-framework/sendai-framework-monitor/ (Accessed 28 June 2019).
5. Andreiev, S.O. (2017), "Institutional framework of the development of state systems of civil protection", Ph.D. Thesis, Public Administration, National Academy for Public Administration under the President of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
6. Havronska, I.V. (2017), "There is nothing natural about disaster. Concept of disaster in the context of international law acts on disaster risk reduction", Nauk. visnyk Uzhhorodskoho nats. un-tu, vol. 43, no. 2, pp. 202—206.
7. Yevdin, O.M. and Kalynenko, L.V. (2016), "Monitoring and predicting the risk of occurrence of emergencies in Ukraine — current status and problems", Nauk. visnyk: Tsyvilnyi zakhyst ta pozhezhna bezpeka, vol. 2 (2), pp. 75—82.
8. Ivaniuta, S.P. (2017), "Scientific fundamentals of assessment of risks and threats for ecological security of Ukrainian regions", Ph.D. Thesis, ecological security, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", Kyiv, Ukraine.
9. UNISDR (2019), "Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction", available at: https://gar.unisdr.org/sites/default/files/reports/2019-05/full_gar_report.pdf (Accessed 28 June 2019).
10. United Nations (2016), "Report of the open-ended intergovernmental expert working group on indicators and terminology relating to disaster risk reduction", available at: https://undocs.org/en/A/71/644 (Accessed 28 June 2019).
11. State Committee of Ukraine for Technical Regulation and Consumer Policy (2010), "National Classifier of the DK 019: 2010 "Classifier of Emergencies"", available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va457609-10 (Accessed 28 June 2019).
12. Commission of the European Communities (2009), "EU strategy for supporting disaster risk reduction in developing countries", available at: https://www.preventionweb.net/files/8653_COM200984ENACTEf.pdf (Accessed 28 June 2019).
13. UNISDR (2018), "Implementation guide for local disaster risk reduction and resilience strategies", available at: https://www.unisdr.org/files/57399_drrresiliencepublicreview.pdf (Accessed 28 June 2019).
№ 13 2019, стор. 104 - 110
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2019-07-24
Кількість переглядів: 978