EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛІ РЕКРЕАЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА НА РИНКУ МЕДИЧНОГО ТУРИЗМУ
Ю. В. Набока

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.15.42

УДК: 338:338.4(100)

Ю. В. Набока

ФОРМУВАННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛІ РЕКРЕАЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА НА РИНКУ МЕДИЧНОГО ТУРИЗМУ

Анотація

Під час дослідження визначено науково-методичні основи формування бізнес-моделі рекреаційного підприємства на ринку медичного туризму. Задля цього розглянуто історичні аспекти розвитку бізнес-моделювання з 60-тих років ХХ ст. до кінця другого десятиліття ХХІ ст.
Концептуалізовано зміст бізнес-моделі підприємства як сукупності елементів і зав'язків між ними, що забезпечують логіку здійснення бізнесу і його цінність. Наведено класифікації сучасних бізнес-моделей підприємства. Висвітлено роль, типову структуру та сфери застосування бізнес-моделі підприємства. Ідентифіковано особливості первинної розробки та оптимізації бізнес-моделі підприємств.
Розроблено конфігурацію бізнес-моделі рекреаційного підприємства на ринку медичного туризму, яка комплексно враховує головні групи факторів впливу. Зазначено особливості підприємницької діяльності рекреаційних підприємств на ринку медичного туризму, які необхідно враховувати під час розробки бізнес-моделі.

Ключові слова: бізнес-модель; підприємство; рекреаційне підприємство; ринок; медичний туризм.

Література

1. Богодистов Е.В. Динамические способности: сравнение методов измерения на примере малых и средних предприятий Украины / Е.В. Богодистов, А.П. Крупский, С. Э. Сардак // Економічний простір. — 2016. — № 110. — С. 139—161.
2. Гиротра К. Оптимальная бизнес-модель. Четыре инструмента управления рисками / К. Гиротра, С. Нетесин. — М.: Альпина-Паблишер, 2014. — 298 с.
3. Краевский И.С. Эволюция определения термина "бизнес-модель" / И.С. Краевский // Вопросы инновационной экономики. — 2011. — № 8. — C. 10—14.
4. Набока Ю. В. Бізнес-середовище: характеристика, структура, розвиток, діагностика / Ю.В. Набока // Економічний простір. — 2018. — № 138. — С. 192—200. DOI 10.30838/ P.ES.2224.231018.192.257.
5. Онищенко В.П. Сучасні організаційні форми та моделі міжнародного бізнесу / В.П. Онищенко // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. Серія: Економічні науки. — 2015. — № 3 (80). — С. 20—31.
6. Сазонець І.Л. Оціночні параметри якості рекреаційної діяльності санаторно-курортних підприємств / І.Л. Сазонець // Інвестиції: практика та досвід. — 2017. — № 7. — С. 15—18.
7. Сазонець О.М. Іноземний досвід управління медичними закладами в інформаційно-комунікаційному середовищі / О.М. Сазонець, А.М. Алі // Інвестиції: практика та досвід. — 2018. — № 14. — С. 18—22.
8. Самойленко А.О. Роль туризму у світовій економіці / А.О. Самойленко // Інвестиції: практика та досвід. — 2013. — № 20. — С. 72—76.
9. Сардак С.Е. Науково-методичні основи управління розвитком виробництва у національній економіці: моногр. / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. — Д.: Інновація, 2010. — 175 с.
10. Сардак С.Е. Управління персоналом: теоретичні аспекти та практичні здобутки: моногр. / С.Е. Сардак, О.О. Третьяк. — Д.: Інновація, 2009. — 157 с.
11. Скриль В.В. Бізнес-моделі підприємства: еволюція та класифікація / В.В. Скриль // Економіка та суспільство. — 2016. — № 7. — С. 490—497.
12. Смерічевський С.Ф. Business Model Canvas як універсальна концепція управління бізнесом компанії / С.Ф. Смерічевський, О.І. Клімова // Інвестиції: практика та досвід. — 2017. — № 9. — С. 11—14.
13. Стоян К.С. Теоретичні засади вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства / К.С. Стоян, В.В. Широка // Ефективна економіка. — 2019. — № 1. — http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2019/59.pdf
14. Швиданенко Г.О. Формування бізнес-моделі підприємства: навч. посібн. / Г.О. Швиданенко, Н.В. Ревуцька. — К.: КНЕУ, 2013. — 423 с.
15. Geissdoerfer M. Sustainable business model innovation: A review / M. Geissdoerfer, D. Vladimirova, S. Evans // Journal of Cleaner Production. — 2018. — № 198. — С. 401—416. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.240

Y. Naboka

FORMING BUSINESS MODELS OF THE RECREATIONAL ENTERPRISE ON THE MARKET OF MEDICAL TOURISM

Summary

The article is defined the scientific and methodical bases of business model forming of recreational enterprise on the medical tourism market. The results are based on the consideration of historical aspects of the business modeling development from the 1960s to the end of the second decade of the 21st century within the development of the strategic management theory.
The popular approaches to the classification of modern business models of the enterprise are presented. The role, typical structure and scope of business model application of the enterprise are highlighted. The peculiarities of initial development and optimization of the enterprises business model have been identified.
The content of the enterprise business model is conceptualized as a set of elements and links between them, providing the logic of business implementation and its value.
The configuration of the business model of a recreational enterprise on the medical tourism market is developed. It comprehensively takes into account the key directions of value actions for the balanced implementation of intra-corporate opportunities in the external environment in order to obtain business results. Methodologically, this approach involves the identification of four groups of the environment elements and four groups of the internal environment elements, and then the next definition of sixteen key areas of value action for the balanced implementation of intra-corporate opportunities in the external environment in order to obtain business results. In this case, the subject, resource, process and connection characteristics of entrepreneurial activity of recreational enterprises on the medical tourism market are noted. It must be taken into account when forming a business model.
Today in conditions of aggravation of global problems, it is emphasized that copying of well-known and past effective business models at enterprises does not guarantee 100% commercial success. Business modeling should be organically adapted to each particular enterprise and have a broader character than the definition of key elements: the proposed goods (products and services), resources (human, material, non-financial, financial, time), actors (suppliers, clients, intermediaries), sources of profits, processes, competencies, structures, strategies, profits, forms of business organization, markets, activities, systems and subsystems.

Keywords: usiness model; enterprise; recreational enterprise; market; medical tourism.

References

1. Bogodistov, E.V. (2016), "Dynamic abilities: comparison of measurement methods on the example of small and medium enterprises of Ukraine", Ekonomіchnij prostіr, vol. 110, pp. 139—161.
2. Girotra, K. (2014), Optimal'naja biznes-model'. Chetyre instrumenta upravlenija riskami [Optimal business model. Four risk management tools], Al'pina-Pablisher, Moscow, Russia.
3. Kraevskij, I.S. (2011), "The evolution of the definition of the term "business model"", Voprosy innovacionnoj jekonomiki, vol. 8, pp. 10—14.
4. Naboka, Yu.V. (2018), "Business environment: characteristics, structure, development, diagnostics", Ekonomichnyj prostir, vol. 138, pp. 192—200.
5. Onyschenko, V.P. (2015), "Modern organizational forms and models of international business", Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 3 (80), pp. 20—31.
6. Sazonets', I.L. (2017), "Estimated parameters of quality of recreational activity of sanatorium and resort enterprises", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 7, pp. 15—18.
7. Sazonets', O.M. (2018), "Foreign experience of managing medical facilities in the information and communication environment", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 14, pp. 18—22.
8. Samojlenko, A.O. (2013), "The role of tourism in the world economy", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 20, pp. 72—76.
9. Sardak, S.E. (2010), Naukovo-metodychni osnovy upravlinnia rozvytkom vyrobnytstva u natsional'nij ekonomitsi [Scientific and methodological bases of production development management in the national economy], Innovatsiia, Dnipropetrovsk, Ukraine.
10. Sardak, S.E. (2009), Upravlinnia personalom: teoretychni aspekty ta praktychni zdobutky [Personnel management: theoretical aspects and practical achievements], Innovatsiia, Dnipropetrovsk, Ukraine.
11. Skryl', V.V. (2016), "Business models of the enterprise: evolution and classification", Ekonomika ta suspil'stvo, vol. 7, pp. 490—497.
12. Smerichevs'kyj, S.F. (2017), "Business Model Canvas as a universal business management concept for a company", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 9, pp. 11—14.
13. Stoian, K.S. (2019), "Theoretical principles for improving the business model of the tourism enterprise", Efektyvna ekonomika, vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2019/59.pdf (Accessed 10 July 2019).
14. Shvydanenko, H.O. (2013), Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva [Formation of business model of the enterprise], KNEU, Kyiv, Ukraine.
15. Geissdoerfer, M. (2018), "Sustainable business model innovation: A review", Journal of Cleaner Production, vol. 198, pp. 401—416, available at: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.240 (Accessed 10 July 2019).

№ 15 2019, стор. 42 - 46

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-08-23

Кількість переглядів: 1053

Відомості про авторів

Ю. В. Набока

викладач кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльності, Дніпровський гуманітарний університет, Україна

Y. Naboka

Teacher of the Department of Economics and Management of Tourism Dniprovskii University of the Humanities, Ukraine

ORCID:

0000-0002-3040-6496

Як цитувати статтю

Набока Ю. В. Формування бізнес-моделі рекреаційного підприємства на ринку медичного туризму. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 15. С. 42–46. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.15.42

Naboka, Y. (2019), “Forming business models of the recreational enterprise on the market of medical tourism”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 15, pp. 42–46. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.15.42

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.