EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ СЕРВІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ У ФОРМУВАННІ ІННОВАЦІЙНОГО ЛІДЕРСТВА В ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ В УКРАЇНІ
О. І. Юзькова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.16.101

УДК: 330.341.1:351

О. І. Юзькова

ОСОБЛИВОСТІ СЕРВІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ У ФОРМУВАННІ ІННОВАЦІЙНОГО ЛІДЕРСТВА В ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті проаналізовано особливості сервісно-орієнтованого підходу в удосконаленні механізмів інноваційного лідерства в державному управлінні в Україні та обгрунтовано необхідність розвитку моделі сучасної сервісної держави. Автором запропоновано методичні підходи для розробки та впровадження програм формування інноваційних лідерів з акцентом на необхідних лідерських якостях для створення сервісної організаційної культури в державних установах.
У статті також висвітлено особливості переходу моделі державного управління до моделі суспільства сервісного типу, який пред'являє підвищені вимоги до якостей, знань, вмінь та навичок державних управлінців нового типу — інноваційних лідерів в державному управлінні. В статті запропоновано освітні цілі програми розвитку інноваційного лідерства в державному управлінні, а також розвиток інноваційного лідерства в тому числі через побудову сервісної організаційної культури.

Ключові слова: інноваційне лідерство; державне управління; сервісно-орієнтований підхід у державному управлінні; модель сучасної сервісної держави; сервісна організаційна культура.

Література

1. Дубровин Ю.И. Новые направления современных административных реформ в ведущих странах Европейского союза / Ю.И. Дубровин // Власть. — 2009. — № 1. — С. 131—134.
2. Карловская Е.А. Методология функционирования и развития сферы государственных услуг: монография / Е.А. Карловская // Германия, Lambert Academic Publishing, 2012. 308 c.
3. Bresser-Pereira, L. C., "The Structural Public Governance Model", International Public Management Review electronic Journal, available at: http://www.bresserpereira.org.br/papers/2007/07.06.StructuralPublicGovnModel.IPMR.pdf
4. Пригожин А.И. Методы развития организаций / А.И. Пригожин. — М.: МЦФЭР, 2003. — 863 с.
5. Орлов Л. Управление клиентоориентированной организацией -поиск баланса формального и неформального / Л. Орлов // Проблемы теории и практики управления. — 2013. — № 11. — С. 100—107.
6. Сенге П. Пятая дисциплина: искусство и практика самообучающейся организации / П. Сенге. — М.: Издательство ЗАО "Олимп-Бизнес", 1999. — 408 с.
7. Сенге П. Танец перемен: новые проблемы самообучающихся организаций / Питер М. Сенге, Арт Клейнер, Шарлотта Робертс [и др.]; пер. с англ. — М.: ЗАО "Олимп-Бизнес", 2004. — 624 с.
8. Шейн Э.X. Организационная культура и лидерство / Э.X. Шейн; пер. с англ. под ред. В.А. Спивака. — СПб.: Питер, 2002. — 336 с.
9. Стратегія державної кадрової політики на 2012—2020 рр. схвалена Указом Президента України № 45/2012 від 01.02.2012 р. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/45/2012#n8

O. Yuzkova

PECULARITIES OF SERVICE-ORIENTED APPROACH OF INNOVATION LEADERSHIP IN PUBLIC ADMINISTRATION IN UKRAINE

Summary

The article analyses pecularities of service-oriented approach of innovation leadership mechanisms in public administration in Ukraine and proves necessity of modern service state model development. The author offers methodological approaches to develop and implement innovation leaders development programmes with emphasis on necessary leaders' qualities to create service organizational culture in public organisations.
In the article the peculiarities of transition from public administration model to service-oriented society model are highlighted which make high terms with qualities, knowledge, skills and expertise of new type state managers — innovation leaders in public administration. In the article there are educational goals for innovation leadership development programmes in publicadministration as well as innovation leadership development through service organizational culture creation.
The service-oriented approach requires special mindset of new generation of leaders, which need to be trained by totally new innovation leadership development programmes.
The article analyses that leaders in public sector organizations are facing ever-increasing demands and expectations from their constituents to deliver services more effectively and efficiently, to streamline processes, improve productivity, reduce costs, and improve customer satisfaction all the while dealing with limited resources in terms of personnel and budgets, the educational goals of the innovation leadership mechanisms development program must focus on the skills, abilities, and habits of mind that a public and non-profit sectors professional would need to act in a leadership role in public sector and non-profit administrative service.
In the article stated that special role in service-oriented approach in public administration development is casted for service organizational culture. It is determined that there are three key values in the organisations which are the basis for such culture: 1) Manageability, 2) Client-centricity, 3) Innovativeness. In this publication it is worked out that there are as well some more characteristics which can be applied to service-oriented organisations: client gets more than he expects; individual approach; personal attention to the client, special care about him; flexibility; simplicity and efficiency in offering service.
All of the above mentioned factors are the key elements of transition to service-oriented approach in public administration in Ukraine.

Keywords: innovation leadership; public administration; service-oriented approach in public administration; modern service state model; service organization culture.

References

1. Dubrovin, Ju. I. (2009), "New directions of modern administrative reforms in the leading countries of the European Union", Vlast', vol.1, pp. 131—134.
2. Karlovskaja, E. A. (2012), Metodologija funkcionirovanija i razvitija sfery gosudarstvennyh uslug: monografija [ Methodology of the functioning and development of public services: monograph ], Lambert Academic Publishing, Germany.
3. Bresser-Pereira, L. C. (2007), "The Structural Public Governance Model", International Public Management Review electronic Journal, available at: http://www.bresserpereira.org.br/papers/2007/07.06.StructuralPublicGovnModel.IPMR.pdf (Accessed 25 July 2019).
4. Prigozhin, A. I. (2003), Metody razvitija organizacij [Organization development methods],MCFJeR, Moscow, Russia.
5. Orlov, L. (2013), "The management of a client-oriented organization — the search for a balance of formal and informal", Problems of management theory and practice, vol.11, pp. 100—107.
6. Senge, P. (1999), Pjataja disciplina: iskusstvo i praktika samoobuchajushhejsja organizacii [Fifth Discipline: The Art and Practice of a Self-Learning Organization], ZAO "Olimp-Biznes", Moscow, Russia.
7. Senge, P. Klejner, A. and Roberts, Sh. (2004), Tanec peremen: novye problemy samoobuchajushhihsja organizacij [The dance of change: new challenges for self-learning organizations], ZAO "Olimp-Biznes", Moscow, Russia.
8. Shejn, Je. X. (2002), Organizacionnaja kul'tura i liderstvo [Organizational culture and leadership], Piter, SPb., Russia.
9. The President of Ukraine (2012), "The strategy of the state personnel policy for 2012—2020", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/45/2012#n8 (Accessed 25 July 2019).

№ 16 2019, стор. 101 - 106

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-09-05

Кількість переглядів: 14

Відомості про авторів

О. І. Юзькова

аспірант, Таврійський національний університет

O. Yuzkova

postgraduate student, Tavriyskiy National University

ORCID:

0000-0002-0344-9693

Як цитувати статтю

Юзькова О. І. Особливості сервісно-орієнтованого підходу у формуванні інноваційного лідерства в державному управлінні в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 16. С. 101–106. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.16.101

Yuzkova, O. (2019), “Pecularities of service-oriented approach of innovation leadership in public administration in Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 16, pp. 101–106. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.16.101

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.