EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ТЕРИТОРІЙ: РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ
Н. В. Корж, О. І. Бабчинська, Г. В. Іванченко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.18.9

УДК: 331.101.262

Н. В. Корж, О. І. Бабчинська, Г. В. Іванченко

СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ТЕРИТОРІЙ: РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ

Анотація

У публікації запропоновано системний підхід до визначення поняття "дестинація" та цільові атракції. Розроблено теоретичний підхід до стратегічного управління дестинацією, який засновано на ефективному використанні привабливості потенціалу цільових атракцій та впровадженні критеріїв сталого туризму. Результативність управління стратегічним розвитком дестинації рекомендується визначати рівнем якості співробітництва між всіма її елементами, що беруть участь у процесі соціально-економічного розвитку дестинації. Оцінку результатів роботи механізму управління формуванням та реалізацією потенціалу цільових атракцій дестинації пропонується здійснювати за допомогою інтегрованого показника привабливості.
Запропонований концептуальний підхід, оснований на потенціалі цільових атракцій, міждисциплінарний та інтегральний характер, є визначальним фактором у разі прийняття управлінських рішень у процесі планування розвитку території. Це дозволить мінімізувати негативний вплив циклічних коливань в економіці, суттєво знизити рівень управлінських ризиків, підвищити якість прогнозів розвитку.

Ключові слова: туристична дестинація; цільова атракція; регіон; соціально-економічний простір; актуальне середовище компетенцій в регіоні.

Література

1. Leiper N. Tourism management. 3rd edn. Sidney, Pearson Education Australia, 2004. 326 p.
2. Medlik S. Dictionary of travel, tourism and hospitality. 2nd edn. Oxford, ButterworthHeinwmann, 1993. 273 p.
3. Davidson R., Maitland R. Tourism destinations. London, Hodder & Stoughton, 1997, pp. 4.
4. Framke W. The destination as a concept: a discussion of the business-related perspective versus the socio-cultural approach in tourism theory // Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 2002, no. 2 (2), pp. 92—108.
5. Котлер Ф. Маркетинг. Гостеприимство. Туризм / Ф. Котлер, Дж. Боуэн, Дж. Мейкенз; пер. с англ. — 4-е изд., перераб. и доп. — М.: Юнити-Дана, 2012. — 1071 с.
6. Buhalis D. Marketing the competitive destination of the future // Tourism Management, 2000, no. 21 (1). pp. 97—116
7. Ritchie B.The competitive destination: a sustainable tourism perspective / B. Ritchie, G. Crouch. — Cambridge: CAB International, 2003. — 291 p.
8. Grоnroos C. Service Logic Revisited: Who Creates Value? And Who Co-creates? // European Business Review, 2008, no. 20 (4), pp. 298—314.
9. Bitner M.J. Servicescapes: the impact of physical surroundings on customers and employees // Journal of Marketing, 1992, no. 56 (2), pp. 57—71.
10. Горовиц Ж. Сервис-стратегия: управление, ориентированное на потребителя: пер. 2-го англ. изд. — М.: Дело и Сервис, no. 2007. — 288 с.
11. Mossberg L.A. Marketing approach to the tourist experience // Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 2007, no. (1), pp. 59—74.
12. O'Dell T. Experiencescapes: blurring borders and testing connections. Experiencescapes — Tourism, Culture, and Economy / edited by T. O'Dell and P. Billing. Copenhagen, Denmark, Copenhagen Business School Press, 2005, pp. 11—34.
13. Ткаченко Т.І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу [Текст] / Т.І. Ткаченко. — К.: КНТЕУ, 2006. — 536 с.
14. Макарычева Е. СМТН: экологические проблемы и их решение. URL: www.tourism-internet.ru

N. Korzh, O. Babchinska, H. Ivanchenko

STRATEGIC MANAGEMENT OF TERRITORY DEVELOPMENT: THE REGIONAL ASPECT

Summary

The relevance of the study is explained by the need to develop theoretical approaches to building an effective system of strategic management of tourist destinations in the regions of Ukraine, which are based on the principles of sustainable tourism development.
Substantiation of the author's definition of categories, in the current conditions of decentralization of power for the formation of a system of "tourist destinations" and development on their basis of a theoretical approach to the mechanism of strategic management of destinations in the region.
The concept of "tourist destination" and "destination attraction" is explored from the standpoint of a systematic approach. There are two methodological approaches to assessing the attractiveness of a destination: the study of the resource potential of tourist interest and the study of demand.
From the point of view of a systematic approach to strategic management, the category of "destination" is proposed to be considered as an aggregate of elements of infrastructure and institutions that interact in a certain socio-economic situation regarding the utilization of the potential of the target sights and the formation of a unique integrated tourist product on its basis with the subsequent realization in order to ensure sustainable development of the territory and mutual development in the process of creating consumer value.
Target attractions are proposed to be considered as elements of tourist resources (objects of display) that give the socio-economic space unique characteristics that arouse the interest of the tourist and, accordingly, determine the peculiarity of managing this category within a certain tourist system.
A theoretical approach to strategic destination management is proposed, which is based on the effective use of the attractiveness of the potential of the target sights and the introduction of sustainable tourism criteria in order to provide benefits for the community, promote business prosperity, and gain consumer confidence. The effectiveness of managing the strategic development of a destination is recommended to determine the level of quality of cooperation between all its elements involved in the socio-economic development of the destination. The evaluation of the results of the mechanism of management of the formation and realization of the potential of the destination attractions of the destination is proposed to be carried out using an integrated indicator of attractiveness.
The proposed conceptual approach, based on the potential of the landmarks, is interdisciplinary and integral in nature, is a determining factor in managerial decisions in the process of planning the development of the territory. This will minimize the negative impact of cyclical fluctuations in the economy, significantly reduce the level of managerial risks, improve the quality of development forecasts.

Keywords: tourist destinations; target attraction; region; socio-economic space; the current competence environment in the region Introduction.

References

1. Leiper, N. (2004), Tourism management, 3rd ed, Sidney, Pearson Education, Australia.
2. Medlik, S. (1993), Dictionary of travel, tourism and hospitality, 2nd ed., Butterworth Heinwmann, Oxford, UK.
3. Davidson, R. and Maitland, R. (1997), Tourism destinations, Hodder & Stoughton, London, UK.
4. Framke, W. (2002), "The destination as a concept: a discussion of the business-related perspective versus the socio-cultural approach in tourism theory", Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, vol. 2 (2), pp. 92—108.
5. Kotler, F. (2012), Marketing. Gostepriimstvo. Turizm [Marketing for Hospitality and Tourism], Unity-Diana, Moscow, Russia.
6. Buhalis D.(2000) "Marketing the competitive destination of the future", Tourism Management, vol. 21 (1), pp. 97—116
7. Ritchie, B. and Crouch, G. (2003), The competitive destination: a sustainable tourism perspective, CAB International, Cambridge, UK.
8. Grоnroos, C. (2008), "Service Logic Revisited: Who Creates Value? And Who Co-creates", European Business Review, vol. 20 (4), pp. 298—314.
9. Bitner, M.J. (1992), "Servicescapes: the impact of physical surroundings on customers and employees", Journal of Marketing, vol. 56 (2), pp. 57—71.
10. Horovitz, J. (2007), "Service Strategy: management, consumer-oriented" [Service strategy: management moves for customer results], Delo i Servis, Moscow, Russia.
11. Mossberg, L.A. (2007), "Marketing approach to the tourist experience", Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, vol. (1), pp. 59—74.
12. O'Dell, T. (2005), "Experiencescapes: blurring borders and testing connections. Experiencescapes", Tourism, Culture, and Economy, Copenhagen Business School Press, pp.11—34.
13. Tkachenko, Т.І. (2006), Stalyj rozvytok turyzmu: teoriia, metodolohiia, realii biznesu [Sustainable tourism development: theory, methodology, business realities], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
14. Makarycheva, Е. (2003), "SMTN: environmental problems and their solutions", available at: www.tourism-internet.ru (Accessed 10 september 2019).

№ 18 2019, стор. 9 - 13

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-10-04

Кількість переглядів: 1447

Відомості про авторів

Н. В. Корж

д. е. н., проф., професор кафедри менеджменту та адміністрування, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету

N. Korzh

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of Management and Administration Deparment of Vinnytsia institute of Trade And Economic of The Kyiv National University of Trade And Economic University

ORCID:

0000-0002-4901-3078


О. І. Бабчинська

к. геогр. н., доцент, доцент кафедри менеджменту та адміністрування, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету

O. Babchinska

PhD in Geography, Associate Professor, Associate Professor of Management and Administration Deparment of Vinnytsia institute of Trade And Economic of The Kyiv National University of Trade And Economic University

ORCID:

0000-0001-6377-6242


Г. В. Іванченко

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту та адміністрування, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету

H. Ivanchenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of Management and Administration Department Vinnytsia Institute of Trade and Economics of Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0002-5654-1514

Як цитувати статтю

Корж Н. В., Бабчинська О. І., Іванченко Г. В. Стратегічне управління розвитком територій: регіональний аспект. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 18. С. 9–13. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.18.9

Korzh, N., Babchinska, O. and Ivanchenko, H. (2019), “Strategic management of territory development: the regional aspect”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 18, pp. 9–13. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.18.9

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.