НАПРЯМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ БАГАТОРІВНЕВОГО ВРЯДУВАННЯ У КОНТЕКСТІ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
М. Є. Черняк
DOI: 10.32702/2306-6814.2019.20.98
УДК: 35.072.1
М. Є. Черняк
НАПРЯМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ БАГАТОРІВНЕВОГО ВРЯДУВАННЯ У КОНТЕКСТІ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
Анотація
Сучасні реформи в сфері державних механізмів створюють відповідні виклики для країни та її регіонів, особливо це стосується модернізації публічного управління на мережевому підході. З'ясовано, що місцеве самоврядування — це багатогранне поняття, в своїй системі воно чітко інтегроване в ряд органів влади, які змінюються. Процес багаторівневого управління став глобальнішим, як і економічні зміни. За таких умов державні органи багаторівневого управління будуть працювати за принципом відкритості та будуть функціонувати у тіснішій взаємодії з багатьма зовнішніми контактним особами.
Виявлено головні проблеми багаторівневого врядування, які потребують першочергового рішення. Доведено необхідність зосередження уваги на внутрішніх мережевих працівниках, які відіграють основну роль у здатності органів влади реагувати на сигнали зовнішнього середовища.
Ключові слова: публічне управління; взаємодія; багаторівневе управління; мережа; внутрішні мережеві працівники; регіональний розвиток; стратегії співпраці.
Література
1. Agranoff R. Local Governments in Multilevel Governance. The Administrative Dimension. LEXINGTON BOOKS, London. 2018. 318 с.
2. Schmitter P. 2004. Neo-Functionalism. In A. Wiener and T. Deitz (eds.), European Integration Theory. Oxford: Oxford University Press. vol. 1. p. 30—58.
3. Senge P., Kenneth K. Communities of Leaders or No Leaders at All. In S. Chowdhury (ed.), Management 21C London, England: Prentice-Hall. 2000. pp. 186—204.
4. Sondorp E., Hartley R. "The Promise and Challenge of Global Network Governance: The Global Outbreak Alert and Response Network." Global Governance. Vol. 18 (2). 2012. p. 317—337.
5. Steinberg P. Who Rules the Earth?: How Social Rules Shape Our Planet and Our Lives. Oxford: Oxford University Press. 2015. 48 p.
6. Steytler, N. 2009. Comparative Conclusions. Local Governments and Metropolitan Regions in Federal Systems. Montreal, Quebec, Canada: McGill-Queen's University Press. Р. 15—23.
М. Cherniak
DIRECTIONS FOR THE MODERNIZATION OF MULTILEVEL GOVERNANCE IN THE CONTEXT OF REGIONAL DEVELOPMENT
Summary
Modern structural reforms in the field of government mechanisms pose challenges for the country and its regions, especially with regard to the modernization of public governance through a network approach. Local self-government has been found to be a multi-faceted concept, clearly integrated into a number of changing authorities, and has constitutional, programmatic and working links. As a result of the reform, regional authorities and local self-government have become a part of open systems of governance. Through globalization, they have been given methods of weakening state control. The process of multi-level governance has become more global, as has economic change, which in turn has opened the way to broader opportunities for organizing programs, key values and the character of government structures themselves. Under these conditions, public multi-level government bodies will operate on the principle of openness, although from a formal point of view they will remain hierarchical structures. They will work more closely with many external contact points.
Author identified problems that remain central to multi-level governance and that need to be addressed first and foremost are: improving the speed of response between authorities and consumers; innovative service delivery, in particular for the category of people with diverse needs; reform of the governance system to improve efficiency and speed of response (including transparency); tax innovation and cost recovery; change of boundaries and intensity of management.
The need to focus on key actors of multi-level governance — internal network workers who play a key role in the ability of public authorities to respond to environmental signals, has been proven. They can perform a variety of formal roles: managing and training staff, technical work, or even managing a department. Their characteristic feature is mobility and the ability to move freely through the informal networks found in all organizations.
Keywords: public administration; interaction; multi-level governance; network; internal network workers; regional development; cooperation strategies.
References
1. Agranoff, R. (2018), Local Governments in Multilevel Governance. The Administrative Dimension, LEXINGTON BOOKS, USA.
2. Schmitter, P. (2004), "Neo-Functionalism." In A. Wiener and T. Deitz (eds.), European Integration Theory. Oxford: Oxford University Press, vol. 1, pp. 30—58.
3. Senge, P. and Kenneth, K. (2000), Communities of Leaders or No Leaders at All, Management 21C, London, England: Prentice-Hall, USA.
4. Sondorp, E. and Hartley, R. (2012), "The Promise and Challenge of Global Network Governance: The Global Outbreak Alert and Response Network", Global Governance,vol. 18 (2), pp. 317—337.
5. Steinberg, P. (2015), Who Rules the Earth?: How Social Rules Shape Our Planet and Our Lives, Oxford University Press, Oxford, USA.
6. Steytler, N. (2009), Comparative Conclusions. Local Governments and Metropolitan Regions in Federal Systems, McGill-Queen's University Press,Montreal, Quebec, Canada.
№ 20 2019, стор. 98 - 102
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2019-10-31
Кількість переглядів: 917