DOI: 10.32702/2306-6814.2019.21.5
УДК: 330.341.1:330.565
Т. В. Сьомкіна, О. М. Згурська
ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РЕСУРСНО-КОМПЕТЕНЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті виділено та проаналізовано сукупність основних аспектів та факторів формування ресурсного потенціалу з метою забезпечення результативного процесу диверсифікації підприємств. Наголошено на особливостях ресурсної концепції як загальноприйнятої теорії диверсифікації. Визначено суть та роль управлінського механізму до формування та застосування методу диверсифікації. Сформовано основні категорії, що характеризують управлінський механізм проведення процесу диверсифікації на підприємстві. Сформовано структуру управлінського механізму забезпечення диверсифікації діяльності підприємства. Розглянуто загальну управлінську систему формування диверсифікації діяльності підприємства. Наголошено на ринковому підході до здійснення диверсифікації на підприємстві, його поетапних кроках імплементації. Виділено основне завдання інформаційно-комунікативного механізму проведення диверсифікації на підприємстві. Наведено пріоритетні напрями та програмні завдання інформаційно-комунікативного забезпечення диверсифікованих підприємств. Охарактеризовано системний підхід для оцінки впливу диверсифікації виробництва на виробничу систему, який грунтується на виявленні інформаційної і економічної сутності процесу як складового елемента механізму управління диверсифікації підприємства. Наголошено на ієрархічному підході, що упорядковує всі підходи та механізми здійснення диверсифікації підприємсницької діяльності.
Ключові слова: диверсифікація; ресурсно-компетенційний потенціал; управлінський підхід; управлінський механізм; управлінська система; інформаційно-комунікативне забезпечення.
Література
1. Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. — М.: Экономика, 1989. — 519 с.
2. Геєць В.М. Суспільство, держава, економіка: феноменологія взаємодії та розвитку / В. М. Геєць; Ін-т екон. та прогнозування НАН України. — К., 2009. — 864 с. 4. Друкер П.Ф. Задачи менеджмента в ХХІ веке / Питер Ф. Друкер. — К.: Издательский дом "Вильямс", 2001. — 270 с.
3. Портер М. Конкуренция / М. Портер / Пер. с англ. — М.: ИД "Вильямс", 2005. — 608 с.
4. Котлер Ф. Маркетинг. Менеджмент / Ф. Котлер, К. Келлер. — СПб.: Питер, 2009. — 816 с.
5. Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку. Дослі— дження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / Йозеф А. Шумпетер. — К.: Києво-Могилянська академія, 2011. — 242 с.
6. Трубчанин В.В. Диверсификация производства на промышленных предприятиях: концепции, методы, модели: монография / В.В. Трубчанин; НАН Украины, Ин-т экономики пром-сти. — Донецк: Апекс, 2010. — 315 с.
7. Корінько М.Д. Диверсифікація: теоретичні та методичні основи: монографія / М.Д. Корінько. — Київ: ННЦ "Інсти— тут аграрної економіки", 2007. — 486 с.
8. Тимощук М.Р. Планування соціально-економічного розвитку підприємств: монографія / М.Р. Тимощук, О.Є. Кузьмін, Р.В. Фещур, Р.В. Шуляр, Н.Ю. Подольчак, І.Б. Олексів. — К.: УБС НБУ, 2007. — 449 с.
9. Шутенко Л.Н. Диверсификация производственной деятельности предприятий — основное направление выхода экономики Украины из кризисного состояния на пути ее транс-формации к рыночным отношениям / Л.Н. Шутенко // Коммунальное хозяйство городов: научно-технический сборник. — 2004. — № 54. — С. 37—51.
10. Ковтун О.І. Інноваційні стратегії підприємств: теоретико-методологічні засади / О.І. Ковтун // Економіка України. — 2013. — № 4 (617). — С. 44—56.
T. Semkina, О. Zgurska
FORMATION THE INNOVATIVE RESOURCE POTENTIAL OF DIVERSIFICATION ENTERPRISES
Summary
This article has identified and analyzed a complex of basic aspects and factors of resource potential formation in order to ensure a productive process of enterprise diversification. There have been emphasized the features of the resource concept as a commonly accepted theory of diversification. The resource concept is a widely accepted theory of diversification, the essence of which is to expand the range of its businesses through using growth potential. There has been determined the essence and role of managerial mechanism of formation of diversification method. Managerial mechanism of application of diversification method is a mechanism that includes a complex of organizational, managerial and economic methods and instruments of influence on the internal economic activity of the enterprise in order to ensure the achievement of its strategic purposes and tasks. There has been formed the main categories which characterize the managerial mechanism of realization the process of diversification at the enterprises. The article has been determined that the effectiveness of the management mechanism contributes to the formation and improvement of organizational and economic potential, achievement competitive advantages and efficient functioning of the enterprise. There has been formed the structure of the management mechanism providing diversification of the enterprise activity.
There have been considered the general management system of formation diversification activity of the enterprises.
There have been emphasized the complex nature of the managerial mechanism of competitiveness formation. There has been reasoned the market approaches to enterprise diversification, its phased implementation steps.
There has been determined the main task of the information and communication mechanism of diversification at the enterprise. There has been specified the priority directions and program tasks of information and communication support of diversified enterprises. There have been characterized a systematic approach for assessing the impact of production diversification on the production system, which is based on revealing the information and economic nature of the process as an integral part of the enterprise diversification management mechanism. There has been emphasized the hierarchical approach which regulates all approaches and mechanisms of diversification of entrepreneurial activity.
Keywords: diversification; resource-competence potential; management mechanism; management system; information and communication providing.
References
1. Ansoff, I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic management], Jekonomika, Moscow, Russia.
2. Heiets', V.M. (2009), Suspil'stvo, derzhava, ekonomika: fenomenolohiia vzaiemodii ta rozvytku [Society, state, economy: phenomenology of interaction and development], In-t ekon. ta prohnozuvannia NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
3. Druker, P.F. (2001), Zadachi menedzhmenta v ХХІ veke [Tasks of management in the twenty-first century], Izdatel'skij dom "Vil'jams", Kyiv, Ukraine.
4. Porter, M. (2005), Konkurencija [Competition], Izdatel'skij dom "Vil'jams", Moscow, Russia.
5. Kotler, F. (2009), Marketing. Menedzhment [Marketing. Management], Piter, St.Petersburg, Russia.
6. Shumpeter, J. (2011), Teoriia ekonomichnoho rozvytku. Dosli- dzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu [The theory of economic development. Research on profits, capital, credit, interest and the economic cycle], Kyievo-Mohylians'ka akademiia, Kyiv, Ukraine.
7. Trubchanin, V.V. (2010), Diversifikacija proizvodstva na promyshlennyh predprijatijah: koncepcii, metody, modeli [Diversification of production in industrial enterprises: concepts, methods, models], Apeks, Donetsk, Ukraine.
8. Korin'ko, M.D. (2007), Dyversyfikatsiia: teoretychni ta meto- dychni osnovy [Diversification: theoretical and methodological bases], NNTs "Insty- tut ahrarnoi ekonomiky", Kyiv, Ukraine.
9. Tymoschuk, M.R. (2007), Planuvannia sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv [Planning of socio-economic development of enterprises], UBS NBU, Kyiv, Ukraine.
10. Shutenko, L.N. (2004), "Diversification of production activities of enterprises — the main direction of the Ukrainian economy out of crisis on the way of its transformation to market relations", Kommunal'noe hozjajstvo gorodov : nauchno-tehnicheskij sbornik, vol. 54, pp. 37—51.
11. Kovtun, O.I. (2013), "Enterprise innovation strategies: theoretical and methodological principles", Ekonomika Ukrainy, vol. 4 (617), pp. 44—56.
№ 21 2019, стор. 5 - 9
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2019-11-23
Кількість переглядів: 1303