EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК ТА СТАНОВЛЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА ТА СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БІЗНЕСУ
Л. А. Сибирка, О. М. Дмитрієва, К. В. Сироїжко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.22.47

УДК: 334.72:364

Л. А. Сибирка, О. М. Дмитрієва, К. В. Сироїжко

РОЗВИТОК ТА СТАНОВЛЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА ТА СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БІЗНЕСУ

Анотація

У статті проаналізовано різноманітні підходи вчених до вивчення соціальної відповідальності бізнесу як необхідної передумови її ефективного впровадження у практику діяльності підприємницьких структур. Зазначено, що постійно проводяться нові теоретичні розробки та концептуальні положення різних характерів. Досліджено сутнісні характеристики та особливості соціального підприємництва та соціальної відповідальності бізнесу, які впливають на процес реалізації основних напрямів розвитку соціально відповідального бізнесу як у країнах світу, так і в Україні. Розглянуто цілі сталого розвитку України і шляхи їх досягнення. Проаналізовано основні етапи розвитку та становлення соціально відповідального бізнесу в Україні та в світі загалом, а також діяльність вітчизняних підприємств у цій сфері і початок її зародження в Україні.

Ключові слова: соціальне підприємництво; соціальна відповідальність бізнесу; міжнародні ініціативи; Глобальний Договір ООН; Цілі сталого розвитку України.

Література

1. Абрамов Р.Н. Корпоративная социальная ответственность как пример организационного изоморфизма в условиях глобализации. Журнал исследований социальной политики. 2005. Т. 3. № 3. С. 327—346.
2. Бержанір А.Л., Чирва Г.М. Методологія теоретичних досліджень корпоративної соціальної відповідальності. Глобальні та національні проблеми економіки. № 2018. Випуск 21. С. 45—49.
3. Гончаров С.Ф. Корпоративная социальная ответственность в системе социальной защиты занятого населения: диссер. к. э. н. Специальность 08.00.10 [текст]. М.: 2011. 53 с.
4. Данилова О.В. Социальная ответственность бизнеса в системе рыночного хозяйства (теоретико-экономический аспект): автореферат диссер. д. э. н. Специальность 08.00.01 [текст]. М.: 2012. 42 с.
5. Клименко І.М. Теоретико-методологічний підхід до ролі соціальної відповідальності бізнесу в сучасних умовах. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 8. С. 118—125.
6. Колот А.М. Корпоративна соціальна відповідальність: еволюція та розвиток теоретичних поглядів. Економічна теорія. 2013. № 4. С. 5—26.
7. Матвієнко-Біляєва Г.Л. Розвиток та становлення соціального підприємництва та соціальної відповідальності в сучасних умовах. Економіка і суспільство. 2016. № 7. С. 390—394.
8. Перегудов С.П. Корпоративное гражданство как современная форма социальной инженерии. Мировая экономика и международные отношения. 2005. № 96. С. 22—32.
9. Сотула О. В. Соціальне підприємництво як інноваційна модель розвитку економіки. Ефективна економіка. 2013. № 4. С. 67—70.
10. Шутаєва О.О. Соціальна відповідальність в досягненні конкурентоспроможності підприємства. Культура народов Причерноморья. 2014. № 273. С. 73—78.
11. Карпенко О.О., Мандзюк Н.К. Соціальна відповідальність як чинник економічного розвитку вітчизняних підприємств. Електронне наукове фахове видання "Ефективна економіка". 2018. № 4. URL: http://www.economy.na yka.com. ua/pdf/4_2018/7.pdf
12. Сайт ЦВК URL: http://www.cvk. gov.ua/pls/vnd2007/w6p001
13. Carroll A. B. A three-dimensional conceptual model of corporate. Academy of Management Review. 1979. Vol. 4 (4). Р. 500.
14. Frederick W. C. From CSR-1 to CSR-2: the maturing of business-and-society thought. 1994. Р. 154—155.
15. Swanson D.L. Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model. Academy of Management Reviewю. 1995. 20 (1). P. 43—64.

L. Sybyrka, O. Dmytriieva, K. Syroizhko

DEVELOPMENT AND INCIPIENCE OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP AND CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY

Summary

The article analyzes various approaches of scientists to the study of social responsibility of business as a necessary prerequisite for its effective implementation in the practice of business structures. The evolution of concepts that are scientifically grounded is considered. The main factors that influenced the development of social entrepreneurship and social responsibility of business in Ukraine are analyzed. It is stated that new theoretical developments and conceptual provisions of various characters are constantly being carried out. The essential characteristics and features of social entrepreneurship and social responsibility of business that influence the process of realization of the main directions of development of socially responsible business both in the countries of the world and in Ukraine are investigated. The basic international standards of social entrepreneurship and social responsibility of business are defined, which define the principles and standards of social responsibility of business, but which are only certain ethical norms, not legal rules of regulation. Basic documents that include standards of corporate social responsibility are outlined, including: UN Global Compact, Greenpop Book on Corporate Social Responsibility, International Standard 180 26000, OECD Guidelines on Transnational Companies. The importance of social entrepreneurship and social responsibility for the development of the country and society is highlighted. The goals of sustainable development of Ukraine and ways of their achievement are considered. The basic stages of development and incipience of socially responsible business in Ukraine and in the world as a whole, as well as the activity of domestic enterprises in this field and the beginning of its birth in Ukraine are analyzed. The main landmarks of social entrepreneurship, which were most in demand during 2014—2017, are formed. It is determined that corporate social responsibility is not just a socio-economic and managerial category, but also a philosophical and moral-ethical one that everyone can view from a different perspective.

Keywords: social entrepreneurship; corporate social responsibility; international initiatives; United Nations Global Compact; Sustainable Development Goals of Ukraine.

References

1. Abramov, R.N. (2005), "Corporate social responsibility as an example of organizational isomorphism in the context of globalization", Zhurnal issledovanij social'noj politiki, vol. 3, pp. 327—346.
2. Berzhanir, A.L. and Chyrva, H.M. (2018), "Methodology of theoretical studies of corporate social responsibility", Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky, vol. 21, pp. 45—49.
3. Goncharov, S.F. (2011), "Corporate social responsibility in the system of social protection of the employed population", Abstract of Ph.D. dissertation, Global economy, Russian State Social University, Moscow, Russia.
4. Danilova, O.V. (2012), "The social responsibility of business in the system of market economy (the theoretical and economic aspect) ", Abstract of Dr. dissertation, Global economy, Moscow, Russia.
5. Klymenko, I.M. (2018), "Theoretical and methodological approach to the role of social responsibility of business in modern conditions", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 8, pp. 118—125.
6. Kolot, A.M. (2013), "Corporate Social Responsibility: The Evolution and Development of Theoretical Views", Ekonomichna teoriia, vol. 4, pp. 5—26.
7. Matviienko-Biliaieva, H.L. (2016), "Development and incipience of social entrepreneurship and social responsibility in modern conditions", Ekonomika i suspil'stvo, vol. 7, pp. 390—394.
8. Peregudov, S.P. (2005), "Corporate citizenship as a modern form of social engineering", Mirovaja jekonomika i mezhdunarodnye otnoshenija, vol. 96, pp. 22—32.
9. Sotula, O.V. (2013), "Social entrepreneurship as an innovative model of economic development", Efektyvna ekonomika, vol. 4, pp. 67—70.
10. Shutaieva, O.O. (2014), "Social responsibility in achieving competitiveness of the enterprise", Kul'tura narodov Prychernomor'ia, vol. 273, pp. 73—78.
11. Karpenko, O.O. and Mandziuk, N.K. (2018), "Social responsibility as a factor of economic development of domestic enterprises:, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2018/7.pdf (Accessed 25 Oct 2019).
12. The official site of Centre Corporate Social Responsibility Development (2019), "About CSR Ukraine", available at: http://csr-ua.info/pro-centr-ksv (Accessed 25 Oct 2019).
13. Carroll, A.B. (1979), "A three-dimensional conceptual model of corporate", Academy of Management Review, vol. 4, p. 500.
14. Frederick, W.C. (1994), "From CSR-1 to CSR-2: the maturing of business-and-society thought", Business and society, vol. 33(2), p. 150—164.
15. Swanson, D.L. (1995), "Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model", Academy of Management Review, vol. 20, p. 43—64.

№ 22 2019, стор. 47 - 53

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 26

Відомості про авторів

Л. А. Сибирка

к. е. н., в. о. доцента кафедри економіки підприємства та управління персоналом, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

L. Sybyrka

PhD in Economics, Acting Associate professor of the Department of Enterprise Economics and Human Resource Management, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0001-7455-6544


О. М. Дмитрієва

студентка, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

O. Dmytriieva

Master student, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0002-8253-2486


К. В. Сироїжко

студентка, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

K. Syroizhko

Master student, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0002-3090-2844

Як цитувати статтю

Сибирка Л. А., Дмитрієва О. М., Сироїжко К. В. Розвиток та становлення соціального підприємництва та соціальної відповідальності бізнесу. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 22. С. 47–53. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.22.47

Sybyrka, L., Dmytriieva, O. and Syroizhko, K. (2019), “Development and incipience of social entrepreneurship and corporate social responsibility”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 47–53. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.22.47

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.