EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРОТИДІЯ РИЗИКАМ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТІВ КОНЦЕСІЇ В УКРАЇНІ
М. П. Киртока

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.22.112

УДК: 330.334.7

М. П. Киртока

ПРОТИДІЯ РИЗИКАМ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТІВ КОНЦЕСІЇ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті зазначено, що для України розбудова інфраструктури має особливо важливе значення через те, що левова частка її об'єктів потребує негайного оновлення, реконструкції та залучення нових технологій. Варто зазначити, що, маючи великий транспортний потенціал, Україна не повністю його використовує саме через брак сучасної інфраструктури. Бюджетного фінансування не вистачає на модернізацію підприємств житлово-комунальної сфери, вирішення інфраструктурних проектів, утримання доріг, аеропортів, розвитку соціальної інфраструктури: закладів освіти, охорони здоров'я, соціального захисту населення, культури тощо. Вирішення зазначених проблем потребує пошуку нових форм ефективного господарювання для задоволення потреб населення, забезпечення розвитку різних форм державно-приватного партнерства (ДПП) для успішного соціально-економічного розвитку територій. ДПП дає змогу залучати додаткові кошти, поєднувати ресурси органів публічної влади та приватних партнерів зі збереженням стратегічно важливих об'єктів інфраструктури. Метою статті є дослідження ризиків, які виникають під час реалізації інфраструктурних проектів на правах концесії та запропонувати практичні рекомендації щодо протидії їм. Зазначено, що саме боротьба з ризиками має закласти аналітичне підгрунтя до розвитку концесійної діяльності в Україні.

Ключові слова: концесія; державно-приватне партнерство; концесійна діяльність; ризик проекту.

Література

1. Авксєнтьєв М.Ю. Державно-приватне партнерство як сучасний механізм залучення інвестицій в інфраструктурні галузі України: дис. на здобуття наукового ступеня к. е. н. // Науково-дослідний економічний інститут Міністерства економіки України. — К., 2010. — С. 136—138.
2. В поисках главного донора: кто больше всего помог Украине деньгами / Європейська правда від 21 жовтня 2019 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.eurointegration.com.ua/rus/articles/2019/10/21/7102091/ — Назва з екрану.
3. Криклій вважає, що держава виграє від концесії порту "Ольвія" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-conomy/2791579-kriklij-vvazae-so-derzava-vigrae-vid-koncesii-portu-olvia.html — Назва з екрану.
4. Про концесію: Закон України від 03.10.2019 №155-ІХ [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-ix — Назва з екрану.
5. Світовий банк проаналізує проекти концесії українських вокзалів Укрінформ від 1 листопада 2019 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2794542-svitovij-bank-proanalizue-proekti-koncesii-ukrainskih-vokzaliv.html — Назва з екрану.
6. National treasury PPP Unit SAR, PPP Manual [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ppp.gov.za

M. Kirtoka

RESPONSE TO THE RISKS OF CONCESSION PROJECTS IN UKRAINE

Summary

The article points out that infrastructure development is of particular importance for Ukraine because a large part of its facilities require immediate upgrading, reconstruction and the involvement of new technologies. It is worth noting that, given its high transport potential, Ukraine is not fully utilizing it precisely because of the lack of modern infrastructure. Budget financing is not enough for the modernization of housing and communal services, the solution of infrastructure projects, maintenance of roads, airports, development of social infrastructure: educational institutions, health care, social protection of the population, culture, etc. Solving these problems requires finding new forms of effective management to meet the needs of the population, ensuring the development of various forms of public-private partnership (PPP) for the successful socio-economic development of the territories. PPP enables you to raise additional funds, pool resources from public authorities and private partners while maintaining strategically important infrastructure. In the context of changing the role of the state in managing the socio-economic processes that take place in the middle of the country and in order to enhance the investment attractiveness of Ukraine in the international arena, the search for new organizational and legal forms that would be an alternative to direct government and more responsible challenges of the modern stage of society development. One such form, namely the PPP, is a concession. The purpose of the article is to investigate the risks arising from the implementation of infrastructure projects under concession rights and to offer practical recommendations for counteracting them.
Due to the limited experience of concession use in Ukraine, it should be emphasized that the task of the concessionaire is not to transfer all project risks to a private partner, but to properly evaluate the risks and distribute them among the partners in order to minimize the risk impact. In this context, an example of the unsuccessful worldwide practice of shifting the risk of demand on toll highways to a private partner should be given. The recommendations of PPP experts, however, emphasize the transfer of demand risk on toll highways in whole or in part to the state partner. The risk management of these recommendations consists of eight basic elements, namely: risk identification, its classification, preliminary study, assessment, simulation of the situation, the development of a risk management program, the analysis of results and the generalization of experience to develop typical risk management recommendations. Indeed, it is precisely the risk management that should lay the analytical foundation for the development of concession activities in Ukraine. An analysis of the results of the risk management activities will allow us to assess the effectiveness of the approaches used in specific cases.

Keywords: concession; public-private partnership; concession activity; project risk.

References

1. Avksient'iev, M.Yu. (2010), "Public-Private Partnership as a Modern Mechanism for Attracting Investments in the Infrastructure Industries of Ukraine", Abstract of Ph.D. dissertation, Economy, Naukovo-doslidnyj ekonomichnyj instytut Ministerstva ekonomiky Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
2. Yevropejs'ka pravda (2019), "In search of the main donor: who helped Ukraine the most with money", available at: https://www.eurointegration.com.ua/rus/articles/2019/10/21/7102091/ (Accessed 01 Nov 2019).
3. Ukrinform (2019), "Criclius believes that the state will benefit from the concession of the port of Olbia", available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-conomy/2791579-kriklij-vvazae-so-derzava-vigrae-vid-koncesii-portu-olvia.html (Accessed 01 Nov 2019).
4. Verkhovna Rada of Ukraine (2019), The Law of Ukraine "Concession", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-ix (Accessed 01 Nov 2019).
5. Ukrinform (2019), "The World Bank will analyze the concession projects of Ukrainian stations", available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2794542-svitovij-bank-proanalizue-proekti-koncesii-ukrainskih-vokzaliv.html (Accessed 01 Nov 2019).
6. National treasury PPP Unit SAR (2019), "PPP Manual", available at: http://www.ppp.gov.za/ (Accessed 01 Nov 2019).

№ 22 2019, стор. 112 - 116

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 20

Відомості про авторів

М. П. Киртока

аспірант кафедри публічного управління та публічної служби, Національна академія державного управління при Президентові України

M. Kirtoka

postgraduate student of the Department of Public Administration and Public Service of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine

ORCID:

0000-0002-0767-8223

Як цитувати статтю

Киртока М. П. Протидія ризикам при реалізації проектів концесії в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 22. С. 112–116. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.22.112

Kirtoka, M. (2019), “Response to the risks of concession projects in Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 112–116. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.22.112

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.