EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІЄРАРХІЧНА КЛАСТЕРІЗАЦІЯ РЕГІОНАЛЬНИХ РИНКІВ ГОТЕЛЬНИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ ЗА ІНФРАСТРУКТУРНИМИ СКЛАДОВИМИ
Г. О. Горіна

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.23.5

УДК: 338.49:338.488.2(045)

Г. О. Горіна

ІЄРАРХІЧНА КЛАСТЕРІЗАЦІЯ РЕГІОНАЛЬНИХ РИНКІВ ГОТЕЛЬНИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ ЗА ІНФРАСТРУКТУРНИМИ СКЛАДОВИМИ

Анотація

У статті здійснено кластерний аналіз регіональних ринків готельних послуг України інфраструктурними складовими за якими здійснено групування у 2017 р., обрано показники діяльності суб'єктів регіональних ринків готельних послуг. Об'єктами вибірки кластерного аналізу виступили 24 області України та м. Київ. Визначено оптимальний склад кластерів регіональних ринків готельних послуг, необхідних для більш детального та фундаментального аналізу ринку та розробки локальних концепцій та стратегій розвитку. Так, для визначення укрупненої кількості кластерів запропоновано обрати порогову відстань у 4 та вище, тоді як для більш детального та фундаментального аналізу ринку готельних послуг, необхідного для розробки локальних стратегій розвитку запропоновано обрати порогову відстань у 2 та нижче, що дозволить визначити оптимальний склад кластерів за показниками діяльності суб'єктів регіональних ринків готельних послуг.

Ключові слова: ринок готельних послуг; регіональний ринок; інфраструктура; кластерний аналіз; туризм; ринок туристичних послуг.

Література

1. Рахман М.С. Кон'юнктурний аналіз розвитку готельної індустрії як складової туризму України. Бізнес Інформ. 2015. № 11. С. 205—212.
2. Лозова О.А., Мамотенко Д.Ю. Сучасний розвиток готельного господарства в Україні. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2017. Вип. 185. С. 251—259.
3. Лук'янець А.В. Аналіз досліджень розвитку готельної галузі України. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 21. С. 91—94.
4. Лупич О.О. Вплив сучасних тенденцій індустрії гостинності на перспективи її розвитку в Україні. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка. 2016. Вип. 1 (2). С. 78—82.
5. Мархонос С.М., Турло Н.П. Аналіз сучасного стану та фінансове забезпечення розвитку готельного господарства України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 14. Ч. 2. С. 35—39.
6. Статистичний збірник "Колективні засоби розміщування в Україні у 2017 році". Київ: Державна служба статистики України. 2018. 142 с.

G. Gorina

HIERARCHICAL CLUSTERING OF REGIONAL HOTEL SERVICES MARKETS IN UKRAINE BY INFRASTRUCTURE COMPONENTS

Summary

The purpose of the article is to conduct a cluster analysis of regional hotel services markets of Ukraine through hierarchical clustering by infrastructure components. Theoretical and methodological basis of the study are the provisions of the economic theory, macro— and microeconomics, management theory. To achieve the research goal, the following methods were used: system and complex analysis, analytical and comparative methods, economic-mathematical methods, methods of cluster analysis, graphical and tabular methods.
The article provides a cluster analysis of the regional hotel services markets of Ukraine. The objects of the cluster analysis are 24 regions of Ukraine and Kiev city. The infrastructure components by which the grouping was carried out in 2017 were: number of collective accommodation facilities by region; number of beds (beds) in collective accommodation facilities by region; number of persons staying in collective accommodation facilities by region; length of visitors staying in collective accommodation facilities by region; revenues of collective accommodation facilities by region. The optimal composition of clusters of regional hotel services markets is determined, which are necessary for a more detailed and fundamental market analysis and the development of local development concepts and strategies. To determine the enlarged number of clusters, it is proposed to choose a threshold distance of 4 or higher. For a more detailed and fundamental analysis of the hotel services market, necessary for the development of local development strategies, it is proposed to choose a threshold distance of 2 or lower, which will determine the optimal composition of clusters by the performance indicators of regional hotel services markets enterprises.
The practical significance of the obtained results lies in the opportunity to use them as an analytical basis for developing regional hotel service market development strategies.

Keywords: hotel services market; regional market; infrastructure; cluster analysis; tourism; tourist services market.

References

1. Rahman, M.S. (2015), "Market analysis of hospitality industry development as a part of tourism in Ukraine", Biznes Inform, vol. 11, pp. 205—212.
2. Lozova, O. and Mamotenko, D. (2017), "The modern development of the hotel industry in Ukraine", Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka, vol. 185, pp. 251—259.
3. Lukianets, A.V. (2017), "Analysis of the research in the development of the hotel industry in Ukraine", Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 21, pp. 91—94.
4. Lupych, O. (2016), "The impact of modern trends in the hospitality industry on the prospects of its development in Ukraine", Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, vol. 1 (2), pp. 78—82.
5. Markhonos, S.M. and Turlo, N.P. (2017), "Analysis of the modern state and financial provision for the development of the hospitality industry of Ukraine", Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, vol. 14, no. 2, pp. 35—39.
6. State Statistics Service of Ukraine (2018), Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini u 2017 rotsi. Statystychnyi zbirnyk [Collective accommodation facilities in Ukraine in 2017. Statistical yearbook], Derzhkomstat, Кyiv, Ukraine.

№ 23 2019, стор. 5 - 10

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-12-19

Кількість переглядів: 369

Відомості про авторів

Г. О. Горіна

д. е. н., доцент, завідувач кафедри туризму та країнозавства, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського

G. Gorina

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Head of tourism and country studies department, Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky

ORCID:

0000-0003-0900-0640

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.