EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АНАЛІЗ КЛЮЧОВИХ ІНДИКАТОРІВ ФІНАНСОВОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ ТА ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
О. Л. Шелест, О. C. Сарана

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.23.99

УДК: 336.14:352

О. Л. Шелест, О. C. Сарана

АНАЛІЗ КЛЮЧОВИХ ІНДИКАТОРІВ ФІНАНСОВОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ ТА ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Анотація

У статті досліджується досвід формування місцевих бюджетів та роль трансфертів у фінансуванні основних компетенцій органів місцевого самоврядування на прикладі країн ЄС. Розглянуто три основні "моделі місцевого самоврядування", які залежать від державної організації (унітарна, федеральна чи регіональна). Визначено, що існуючий механізм місцевого самоврядування та публічних фінансів в Україні дещо відрізняється від наведених моделей, так в Україні ще лише розвиваються процеси децентралізації та регіоналізації. Проведено аналіз основних індикаторів фінансової децентралізації в Україні за перше півріччя 2018 — перше півріччя 2019 рр. Проведено аналіз основних показників, які мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом на прикладі об'єднаних територіальних громад (ОТГ) Харківської області. Здійснено оцінку ОТГ Харківської області за перші півріччя 2019 р. у загальному рейтингу у групі та в розрізі окремих показників фінансової децентралізації.

Ключові слова: фінансова децентралізація; бюджет; міжбюджетні трансферти; об'єднана територіальна громада; державне управління.

Література

1. Bouckaert G. et al. Public Management Reforms in Central and Eastern Europe. Open Institute Society. Budapest, 2008.
2. Crook R. Decentralization and Good Governance / R. Crook // Federalism in Changing World: Learning from Each Other. Montreal: McGill-Queens University Press. — 2003. — P. 240—259.
3. Crook R., Manor J. Democratic Decentralization. OED Working Paper Series. No. 11, World Bank. Washigton DC, 2000.
4. Falzon M., Peretti-Stahl M.-P., Verdier A. et al. Local Finance in the Fifteen Countries of the European Union. Second Edition. Dexia Edition, Paris, France, 2002.
5. Fisher R. State and Local Public Finance. Third Edition. Thomson Higher Education. Mason. USA, 2007.
6. Lindenberg M., Ramirez N. Managing Adjustment in Developing Countries. Economic and Political Perspectives. ICS Press, San Francisco, USA,1989.
7. White, S. Government Decentralization in 21-st Century. A literature review. CSIS. Center for Strategic & International Studies. 2011.
8. Швець В.Я. Концептуальні підходи до вдосконалення системи міжбюджетних відносин / В.Я. Швець // Фінанси України. — 2015. — № 3. — С. 23—31.
9. Thiessen U. Fiscal Decentralization and Economic Growth in High Income OECD Сountries / U. Thiessen // Fiscal Studies. — 2003. — № 24. — P. 237—274.
10. Реформування системи державних фінансів: завдання, пріоритети, механізми: монографія / За ред. І.В. Колупаєвої — Харків: Видавництво ПП Іванченко, 2018. — 211 с.
11. Децентралізація має можливості / Державні сайти України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://decentralization.gov.ua

O. Shelest, O. Sarana

THE ANALYSIS OF FINANCIAL DECENTRALIZATION KEY INDICATORS IN UKRAINE AND KHARKIV REGION

Summary

The implementation of the ratified EU-Ukraine Association Agreement, which envisages the transformation of national fiscal policy, decentralization and extension of local authorities powers, calls for the creation of a stable budgetary system and the formation of effective mechanisms for state regulation of intergovernmental budgetary relations. Particularly important is the issue of ensuring the self-sufficiency of different levels budgets and improving economic and legal relations regarding the functioning of the budget system. Intergovernmental relations as an essential component of the budget process is an important tool for improving relations between central and local governments, an effective factor in the economic and political development of all administrative and territorial units, ensuring equal conditions for citizens to access management services. In determining the directions decentralization processes development of in Ukraine, it is necessary to analyze in detail the foreign experience and effectiveness of reforms in different countries that have their traditions in state power and self-government. In the last thirty years we can see that the public sector and administrative management have undergone dramatic changes in many countries of the world.
The article examines the experience of forming local budgets and the role of transfers in financing the core competencies of local governments on the example of EU countries. Three main "models of local self-government" that depend on a state organization (unitary, federal or regional) are considered. It is determined that the existing mechanism of local self-government and public finances in Ukraine is slightly different from the above models, so in Ukraine the processes of decentralization and regionalization are still developing. The analysis of the main financial decentralization indicators in Ukraine for the first half of 2018 — the first half of 2019 is conducted. The LTG of Kharkiv region for the first six months of 2019 has been estimated in the overall rating in the group and by individual indicators of financial decentralization.

Keywords: financial decentralization; budget; intergovernmental transfers; integrated territorial community; public administration.

References

1. Bouckaert, G. et al. (2008), Public Management Reforms in Central and Eastern Europe, Open Institute Society. Budapest.
2. Crook, R. (2003), "Decentralization and Good Governance", Federalism in Changing World: Learning from Each Other. Montreal: McGill-Queens University Press, pp. 240—259.
3. Crook, R. Manor, J. (2000), Democratic Decentralization. OED Working Paper Series. No. 11, World Bank. Washigton DC.
4. Falzon, M. Peretti-Stahl, M.-P. Verdier, A. et al. (2002), Local Finance in the Fifteen Countries of the European Union. Second Edition. Dexia Edition, Paris, France.
5. Fisher, R. (2007), State and Local Public Finance. Third Edition. Thomson Higher Education. Mason. USA.
6. Lindenberg, M. Ramirez, N. (1989), Managing Adjustment in Developing Countries. Economic and Political Perspectives.San Francisco, USA.
7. White, S. (2011), Government Decentralization in 21-st Century. A literature review. CSIS. Center for Strategic & International Studies.
8. Shvec', V. Ya. (2015), "Conceptual approaches to improving the system of intergovernmental relations", Finansy Ukrainy, vol. 3, pp. 23—31.
9. Thiessen, U. (2003), "Fiscal Decentralization and Economic Growth in High Income OECD Сountries", Fiscal Studies, vol. 24, pp. 237—274.
10. Kolupaieva, I. (2018), Reformuvannya systemy derzhavnyh finansiv: zavdannya, priopytety, mehanizmy [Reforming the public finance system: tasks, priorities, mechanisms], Vydavnycztvo PP Ivanchenko, Kharkiv, Ukraine.
11. Decentralization has opportunities (2019), "State Sites of Ukraine", available at: https://decentralization.gov.ua/ (Accessed 19 november 2019).

№ 23 2019, стор. 99 - 105

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-12-19

Кількість переглядів: 616

Відомості про авторів

О. Л. Шелест

к. е. н., доцент кафедри міжнародних економічних відносин та фінансів Харківського торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету, м. Харків

O. Shelest

PhD in Economics, Associate Professor of International Economic Relations and Finance Department of Kharkiv Trade and Economics Institute of Kyiv National Trade and Economics University, Kharkiv

ORCID:

0000-0001-8397-9397


О. C. Сарана

магістрант кафедри міжнародних економічних відносин та фінансів Харківського торговельно-економічного інституту Київського національного торговельно-економічного університету, м. Харків

O. Sarana

Master's Degree of Economic Sciences, Associate Professor of International Economic Relations and Finance Department of Kharkiv Trade and Economics Institute of Kyiv National Trade and Economics University, Kharkiv

ORCID:

0000-0001-7931-8131

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.