EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОЗДАТНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
Г. Є. Рябик, О. Б. Яворська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.61

УДК: 339.137:658

Г. Є. Рябик, О. Б. Яворська

СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОЗДАТНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті розглядаються питання, пов'язані з науковим обгрунтуванням становлення конкуренції підприємств і її залежність від мінливості стану зовнішньоекономічного середовища, наведено особливості конкуренції, яка визначає рівень функціонування підприємства, розглянуто аспекти конкурентоспроможності та сучасні підходи до управління конкурентоспроможністю підприємства. Визначено, сучасні підприємства потребують вибір вектора розвитку як певний курс на довгострокову стратегію забезпечення їх конкурентоспроможності, що становить собою основну стратегічну мету управління господарською діяльністю. Надано класифікацію інструментів стратегічного управління, цілі і завдання їх застосування в стратегічному управлінні конкурентоспроможністю підприємств. Розглядається сутність інструментарію стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства та порядок його реалізації в нинішніх умовах господарювання. Встановлено, що процес управління конкурентоспроможністю виступає у вигляді комплексу взаємопов'язаних етапів, на основі яких відбувається розробка стратегії розвитку підприємства, що повною мірою повинна відповідати вимогам сучасної теорії і практики менеджменту, і означає покращення кількісно-якісних показників та характеристик діяльності підприємства лише завдяки розвитку конкурентних переваг.

Ключові слова: конкурентоспроможність; конкурентні переваги; функції управління; стратегія; інструменти стратегічного управління; лідерство; ресурсний підхід.

Література

1. Жигарев В.А. Факторы и методы анализа, оценки конкурентоспособности предприятий / В.А. Жигарев // Актуальные проблемы экономики и права. — 2015. — № 2. — С. 69—76.
2. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / А. Смит; [пер. с англ. В. Скопин]. — М.: Наука, 1993. — 572 с.
3. Сэй Ж.Б. Трактат по политической экономии. URL: http://biblioclub.ru/-index.php?page=book&id=26847 (дата звернення 22 листопада 2019).
4. Рикардо Д. Начала политической экономии и налогового обложения / Д. Рикардо; [пер. с англ. С. Крыжов]. — М.: Госполитиздат, 1995. — 360 с.
5. Вальрас Л. Элементы чистой политической экономии / Л. Вальрас; [пер. с англ. Д. Северина]. — М.: Изограф, 2000. — 448 с.
6. Маршалл А. Принципы экономической науки / А. Маршал; [пер. с англ. А. Головин]. — М.: Прогресс, 1983. — 520 с.
7. Шумпетер Й. Капіталізм, соціалізм і демократія / Й. Шумпетер; [пер. з англ. Р. Сільський]. — К.: Основи, 1995. — 528 с.
8. Диксон П.Р. Управление маркетингом / П.Р. Диксон; [пер. с англ. О.Н. Беленова]. — М.: ЗАО "Издательство БИНОМ", 2003. — 303 с.
9. Портер М. Стратегія конкуренції / М. Портер; [пер. з англ. А. Олійник]. — К.: Основи, 1997. — 390 с.
10. Dunning J.H. Multinationals, technology and competitiveness / J.H. Dunning. — New York: Union Human, 1988. — 325 р.
11. Котлер Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер; [пер. с англ. В. Быков]. — М.: "Ростинтэр", 1996. — 704 с.
12. Bowles E. America's competitive crisis: confronting the new reality. Council of competitiveness. — University of Washington, 1987. — Рр.42—46.
13. Journal. Management Tools & Trend. URL: http://www.bain.com/-contentassets/caa40128a49c4f34800a76eae15828e3/bain_briefmanagement_tools_andtrends.pdf (дата звернення 24 листопада 2019).

A. Ryabik, E. Yavorskaya

STRATEGY OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS MANAGEMENT

Summary

The article deals with issues related to the scientific substantiation of formation of enterprise competition, and its dependence on the variability of the state of the external economic environment, presents the features of competition, which determines the level of functioning of the enterprise, the aspects of competitiveness and modern approaches to managing the competitiveness of the enterprise. The essence of the concepts of competition, competitiveness and managing the competitiveness of the enterprise is determined. Competitiveness levels are considered and their characteristics are given, which stipulates that only those enterprises that systematically work on the formation of competitive advantages are capable of controlling the market situation, and since this area involves the use of a large amount of resources, it requires logical substantiation of directions and effective management. It is determined that modern enterprises need to choose the vector of development as a certain course for a long-term strategy of ensuring their competitiveness, which is the main strategic goal of managing economic activity. The classification of strategic management tools, goals and objectives of their application in strategic management of enterprise competitiveness are given. The essence of the tools of strategic management of competitiveness of the enterprise and the order of its realization in the present conditions of management are considered. The content of the efficiency of the use of tools and measures, the realization of which occurs through the formation of certain resource potential of the enterprise with the gradual development of its competitive advantages, is substantiated. It is established that the process of competitiveness management is a complex of interrelated stages of development of the enterprise development strategy, which fully meets the requirements of modern theory and practice of management to improve the performance of the enterprise based on the development of competitive advantages. It is determined that the management of competitiveness of domestic enterprises should be carried out on the basis of a system-scientific approach, the expediency of which is a consistent process of implementation of organizational and economic measures formed on the basis of the phased use of strategic management tools.

Keywords: competitiveness; competitive advantages; management functions; strategy; tools of strategic management; leadership; resource approach.

References

1. Zhigarev, V.A. (2015), "Factors and methods of analysis, assessing the competitiveness of enterprises", Aktual'nye problemy jekonomiki i prava, vol. 2, pp. 69—76.
2. Smit, A. (1993), Issledovanie o prirode i prichinah bogatstva narodov [Research on the nature and causes of the wealth of peoples], Nauka, Moskva, Rossija.
3. Sjej, Zh.B. (1995), "Treatise on Political Economy", available at: http://biblioclub.ru/-index.php?page=book&id=26847 (Accessed 22 November 2019).
4. Rikardo, D. (1995), Nachala politicheskoj jekonomii i nalogovogo oblozhenija [The beginnings of political economy and taxation], Gospolitizdat, Moskva, Rossija.
5. Val'ras, L. (2000), Jelementy chistoj politicheskoj jekonomii [Elements of pure political economy], Izograf, Moskva, Rossija.
6. Marshall, A. (1983), Principy jekonomicheskoj nauki [Principles of economic science], Progress, Moskva, Rossija.
7. Shumpeter, J. (1995), Kapitalizm, sotsializm i demokratiia [Capitalism, socialism and democracy], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
8. Dikson, P.R. (2003), Upravlenie marketingom [Marketing management], ZAO "Izdatel'stvo BINOM", Moskva, Rossija.
9. Porter, M. (1997), Stratehiia konkurentsii [Competition strategy], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
10. Dunning, J.H. (1988), Multinationals, technology and competitiveness, Union Human, New York, USA.
11. Kotler, F. (1996), Osnovy marketinga [Marketing basics], "Rostintjer", Moskva, Rossija.
12. Bowles, E. (1987), "America's competitive crisis: confronting the new reality", Council of competitiveness, University of Washington, Washington, рр. 42—46.
13. Journal (2018), "Management Tools & Trend", available at: http://www.bain.com/contentassets/caa40128a49c4f34800a76eae15828e3/bain_briefmanagement_tools_andtrends.pdf (Accessed 24 November 2019).

№ 24 2019, стор. 61 - 66

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-12-30

Кількість переглядів: 41

Відомості про авторів

Г. Є. Рябик

к. е. н., доцент кафедри підприємництва, організації виробництва та теоретичної і прикладної економіки, ДВНЗ "Український державний хіміко-технологічний університет", м. Дніпро

A. Ryabik

PhD in Economics, associate professor, of department of entrepreneurship, production organization and theoretical and applied economics, State Higher Educational Institution "Ukrainian State Chemical and Technological University", Dnipro

ORCID:

0000-0002-2194-3054


О. Б. Яворська

старший викладач кафедри підприємництва, організації виробництва та теоретичної і прикладної економіки, ДВНЗ "Український державний хіміко-технологічний університет", м. Дніпро

E. Yavorskaya

Senior lecturer in the department of entrepreneurship, production organization and theoretical and applied economics, State Higher Educational Institution "Ukrainian State Chemical and Technological University", Dnipro

ORCID:

0000-0003-3327-1408

Як цитувати статтю

Рябик Г. Є., Яворська О. Б. Стратегія управління конкурентоздатністю підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 24. С. 61–66. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.61

Ryabik, A. and Yavorskaya, E. (2019), “Strategy of enterprise competitiveness management”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 24, pp. 61–66. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.61

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.