EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ КСВ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
О. В. Мельниченко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.120

УДК: 339.9.033. 015

О. В. Мельниченко

СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ КСВ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Cпецифіка туристичного бізнесу та його ресурсна база встановлює пряму залежність між ідеями соціальної відповідальності та сталістю функціонування безпосередньо економіки. Реалізація КСВ лідерами туристичного бізнесу обумовлена тим, що сучасний український бізнес, вже на початковому етапі соціально-економічної трансформації, демонструє сталий економічний розвиток, розширення виробництва, територіальної присутності, зарубіжних зв'язків. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств туризму виражається у застосуванні принципів, стандартів та концепцій соціально відповідального бізнесу, тому значний науковий інтерес викликає оцінка ефективності та результативності застосування такої концепції. З огляду на вищенаведене, статтю присвячено виявленню та аналізу методів оцінки соціально-економічної ефективності корпоративної соціальної відповідальності туристичних підприємств. Визначено показники відносних та абсолютних значень соціальної відповідальності туристичного бізнесу, що характеризують корпоративну соціальну відповідальність. Обгрунтовано підходи та критерії оцінювання соціально-економічної ефективності корпоративної соціальної відповідальності туристичного бізнесу. Розроблено алгоритм оцінки соціально-економічної ефективності корпоративної соціальної відповідальності туристичного підприємства, що відображає взаємозалежність між чистим прибутком підприємства та його соціальною активністю. Впровадження концепції корпоративної соціальної відповідальності обумовлено її інноваційністю як дієвого економічного інструмента підвищення ефективності функціонування підприємств туристичної галузі.

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; соціально-економічна ефективність; показники абсолютних значень; стейкхолдери.

Література

1. Bien A (2005). Marketing Strategy for Sustainable & Ecotourism Certification in Ecocurrents — The International Ecotourism Society newsletter http://www.ecotourism.org/pdf/newsletters/Q1_2005_Newsletter.pdf
2. Fairweather J., Maslin C. & Simmons D.G. (2005). Environmental Values and Response to Ecolabels Among International Visitors to New Zealand Journal of Sustainable Tourism, Volume 13, No. 1 pp. 421—527.
3. Font X. (2004). Rethinking Standards from Green to Sustainable. Annals of Tourism Research, 31 (40), pp. 986—1007.
4. Sethi S.P. Dimensions of corporate social performance: an analytical framework. California Management review. 1975, 17 (3), pp. 58—64.
5. Marrewijk M., Hardjono T.W. (2003). European corporate sustainability framework for managing complexity and corporate transformation. Journal of Business Ethics, 44, pp. 121—132.
6. Carroll A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38, pp. 268—295. http://dx.doi.org/10.1177/000765039903800303
7. Котлер Ф. Корпоративна соціальні відповідальність / Ф. Котлер. — К.: Агенція "Стандарт", 2005. — 302 с.
8. Шконда В.В. Корпоративна культура в управлінні людським потенціалом: монографія / В.В. Шконда, А.В. Кальянов. — Донецьк: Ноулідж (донецьке відділення), 2009. — 168 с.

O. Melnychenko

SOCIAL AND ECONOMІCAL EFFECIANCY OF CORPORATE SOСIAL RESPONSIBILITY ON THE TOURIST ENTERPRICES

Summary

In the economic space of Ukraine there is an increasing share of socially responsible enterprises that exert considerable influence on the development of society. Of particular importance are the enterprises of the tourism industry, which are characterized by the intensity of development and the breadth of coverage of the market environment. Thus, the tourism industry, despite the crisis, is showing permanent growth. According to the World Tourism Organization (WTO), the share of tourism in the creation of gross national product (GNP) of the countries of the world reaches an average of 12%. The tourism sector provides not only a significant percentage of the world gross product, but also more than 30% of world trade services and 11% of world consumer spending, 7% of total investment and 5% of tax revenues. In addition, the tourism economy is accumulating industries such as transport, communications, construction, agriculture, production of goods, trade. Corporate social responsibility is the trend and the instrument of achievement of global goals of sustainable development in different fields of economy. For millennials and Generation Z, socially responsible companies are even more important. They believe companies should be invested in improving society and look for solutions that will assist in those improvements. Companies should share how they are trying to make a positive impact on the world, so the public can see the pro-social initiatives they are making. Showcasing efforts is important to target millennials because these efforts will sway the choices millennials make as consumers.Tourist enterprises especially depict the influence of CSR for sustainable development for enterprises in the field. So, evaluating of social and economic results of CSR activity is important task for science. That's wy the article devoted to defining and analizing of the methods wich depict social and economiсal efficiency of corporate social responsibility of tourist enterprices. Indicators of absolute values of social responsibility of tourism business characterizing CSR are determined. Approaches and criteria for evaluating the socio-economic efficiency of corporate social responsibility of tourism business are substantiated.

Keywords: corporate social responsibility; social-economic efficiency; indicators of absolute values; stakeholders.

References

1. Bien, A (2005), "Marketing Strategy for Sustainable & Ecotourism Certification in Ecocurrents", The International Ecotourism Society newsletter, [Online], available at: http://www.ecotourism.org/pdf/newsletters/Q1_2005_Newsletter.pdf (Accessed 30 Nov 2019).
2. Fairweather, J. Maslin, C. and Simmons, D.G., (2005), "Environmental Values and Response to Ecolabels Among International Visitors to New Zealand", Journal of Sustainable Tourism, vol. 13, pp. 421—527.
3. Font, X. (2004), "Rethinking Standards from Green to Sustainable", Annals of Tourism Research, vol. 31 (40) pp. 986—1007.
4. Sethi, S.P. (1975), "Dimensions of corporate social performance: an analytical framework", California Management review, vol. 17 (3), pp. 58—64.
5. Marrewijk, M. and Hardjono, T.W. (2003), "European corporate sustainability framework for managing complexity and corporate transformation", Journal of Business Ethics, 44, pp. 121—132.
6. Carroll, A. B. (1999), "Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct", Business & Society, vol. 38, pp. 268—295, available at: http://dx.doi.org/10.1177/000765039903800303 (Accessed 30 Nov 2019).
7. Kotler, F. (2005), Korporatyvna sotsial'ni vidpovidal'nist' [Corporate social responsibility], Ahentsiia "Standart", Kyiv, Ukraine.
8. Shkonda, V.V. and Kal'ianov, A.V. (2009), Korporatyvna kul'tura v upravlinni liuds'kym potentsialom [Corporate culture in the management of human potential], Noulidzh (donets'ke viddilennia), Donets'k, Ukraine.

№ 24 2019, стор. 120 - 124

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-12-30

Кількість переглядів: 183

Відомості про авторів

О. В. Мельниченко

асистент, Київський національний торговельно-економічний університет

O. Melnychenko

Assistant, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0003-3367-4936

Як цитувати статтю

Мельниченко О. В. Соціально-економічна ефективність ксв туристичних підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 24. С. 120–124. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.120

Melnychenko, O. (2019), “Social and economіcal effeciancy of corporate soсial responsibility on the tourist enterprices”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 24, pp. 120–124. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.120

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.