EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОЇ СИСТЕМИ ФІНАНСУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ: ДОСВІД НІМЕЧЧИНИ
О. В. Білозір

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.135

УДК: 316.4.

О. В. Білозір

ФОРМУВАННЯ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОЇ СИСТЕМИ ФІНАНСУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ: ДОСВІД НІМЕЧЧИНИ

Анотація

Зазначено, що базовий принцип, що лежить в основі визначення пенсій, не тільки дозволяє підтримувати середній рівень добробуту, досягнутий працівником протягом його трудової діяльності, а й стимулює його до підвищення продуктивності праці і збільшення власних доходів. Доповнюється обов'язкове пенсійне страхування системою добровільного пенсійного страхування від підприємств, призначеного для найманих працівників з обов'язковим соціальним страхуванням по старості. Пенсійне забезпечення від підприємств охоплює робітників і службовців, які укладають колективні або індивідуальні договори. Водночас найбільш поширеною формою пенсійного страхування на підприємствах є право застрахованого на отримання відсотків від вкладених вільних пенсійних коштів. Соціальне страхування на підприємствах у Німеччині є вигідним як для працівників, так і для роботодавців, оскільки з одного боку, воно є додатковим соціальним захистом для працівника, а з іншого — забезпечує підприємцям приплив капіталу. Альтернативою і доповненням обов'язкового пенсійного страхування і страхування від підприємств є приватне пенсійне страхування, яке поширюється на громадян, які не підлягають обов'язковому пенсійному страхуванню.
Визначено, що диференційована система фінансування соціального захисту передбачає можливість акумулювання коштів або зі страхових внесків, у рівній мірі виплачуваних роботодавцями та найманими працівниками, або з податкових надходжень (як додаткове джерело), або виключно за рахунок власних коштів застрахованого (приватне страхування).Розгалужена мережа спеціалізованих систем соціального захисту призначена для осіб певних професійних груп (наприклад, для осіб творчих професій, зайнятих у гірничодобувній промисловості, сільському господарстві та ін.).

Ключові слова: диференційована система; соціального захист; безробіття; соціальне страхування; соціальна політика; євроінтеграція.

Література

1. Afonso A., & Fernandes S. (2008). Assessing and explaining the relative efficiency of local government. The Journal of Socio-Economics, 37 (5), 1946—1979.
2. Afonso A., Schuknecht L., & Tanzi V. (2010). Income distribution determinants and public spending efficiency. The Journal of Economic Inequality, 8 (3), 367—389.
3. Barro R. J. (1996). Determinants of economic growth: a cross-country empirical study (No. w5698). National Bureau of Economic Research.
4. Barro R. J., & Sala-i-Martin X. (2003). Economic growth (2nd ed.). Massachusetts: MIT Press.
5. Buchanan J. M., & Musgrave R. A. (1999). Public finance and public choice: two contrasting visions of the State. Mit Press.
6. Lewis B. D. (2017). Local government spending and service delivery in Indonesia: the perverse effects of substantial fiscal resources. Regional Studies, 51 (11), 1695—1707.
7. Tanzi V. (1995). Fiscal federalism and decentralization: A review of some efficiency and macroeconomic aspects (pp. 295—316). Washington. CDC: World Bank.

O. Bilozir

THE FORMATION OF A DIFFERENTIATED SYSTEM OF FINANCING SOCIAL PROTECTION IN THE COUNTRY

Summary

It is noted that the basic principle underlying the determination of pensions not only allows to maintain the average level of well-being achieved by an employee during his or her employment, but also stimulates him to increase productivity and increase his own income. Supplements the mandatory pension insurance system, is a voluntary enterprise pension insurance, intended for employed persons and is valid in parallel with the mandatory old-age social insurance. Enterprise pension covers workers and employees who enter into collective or individual contracts. However, the most common form of pension insurance at enterprises, there is no right of the insured to receive a percentage of the invested free pension funds. Social security at companies in Germany is beneficial for both workers and employers, because on the one hand, it is an additional social protection for the employee, and on the other hand, provides entrepreneurs with a capital inflow. An alternative and complement to compulsory retirement and business insurance is private pension insurance, which applies to citizens who are not subject to compulsory pension insurance.
Enterprise pension covers employees and employees who enter into collective or individual contracts. The most common form of enterprise pension insurance is the right of the insured to receive a percentage of the invested free pension funds. Social security at companies in Germany is beneficial for both workers and employers, because on the one hand, it is an additional social protection for the employee and, on the other, provides entrepreneurs with a capital inflow. An alternative and complement to compulsory retirement and business insurance is private pension insurance, which applies to citizens who are not subject to compulsory pension insurance.
An important component of German social policy has been found to be the implementation of an effective employment policy, which is an important tool for maintaining socio-economic stability in society. As one of the main elements of this policy and of the whole of social policy in general, there is a system of social insurance for unemployment aimed at "mitigating" the effects of unemployment in the form of financial support for those who lost their jobs allocated for the period of finding a job. Compulsory unemployment insurance is funded through contributions paid equally by employers in the form of social contributions, which are included in the cost, and wages — from wages, and, in case of lack of funds from the Federal Office of Labor, — for federal budget subsidies. Every insured unemployed person who is registered on the labor exchange and expects a job if he or she worked for at least 360 calendar days with payment of insurance premiums is eligible for assistance.
It is determined that a differentiated system of financing social protection provides for the possibility of accumulating funds either from insurance contributions, equally paid by employers and employees, or from tax revenues (as an additional source), or solely at the expense of the insured (private insurance). An extensive network of specialized social protection systems is intended for persons of certain professional groups (for example, for persons of creative professions employed in the mining industry, agriculture, etc.).

Keywords: differentiated system; social protection; unemployment; social insurance; social policy; European integration.

References

1. Afonso, A. and Fernandes, S. (2008), "Assessing and explaining the relative efficiency of local government", The Journal of Socio-Economics, vol. 37 (5), pp. 1946—1979.
2. Afonso, A. Schuknecht, L. and Tanzi, V. (2010), "Public sector efficiency: evidence for new EU member states and emerging markets", Applied Economics, vol. 42 (17), pp. 2147—2164.
3. Barro, R. J. (1996), Determinants of economic growth: a cross-country empirical study (No. w5698), National Bureau of Economic Research, USA.
4. Barro, R. J. and Sala-i-Martin, X. (2003), Economic growth, 2nd ed., MIT Press, Massachusetts, USA.
5. Buchanan, J. M. and Musgrave, R. A. (1999), Public finance and public choice: two contrasting visions of the State, Mit Press, USA.
6. Lewis, B. D. (2017), "Local government spending and service delivery in Indonesia: the perverse effects of substantial fiscal resources", Regional Studies, vol. 51 (11), pp. 1695—1707.
7. Tanzi, V. (1995), Fiscal federalism and decentralization: A review of some efficiency and macroeconomic aspects, World Bank. Washington, USA, pp. 295—316.

№ 24 2019, стор. 135 - 138

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-12-30

Кількість переглядів: 29

Відомості про авторів

О. В. Білозір

к. ю. н., доцент кафедри публічного адміністрування, Міжрегіональна Академія Управління персоналом

O. Bilozir

PhD in Law, Associate Professor, Department of Public Administration, Interregional Academy of Personnel Management

ORCID:

0000-0001-8326-3356

Як цитувати статтю

Білозір О. В. Формування диференційованої системи фінансування соціального захисту: досвід німеччини. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 24. С. 135–138. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.135

Bilozir, O. (2019), “The formation of a differentiated system of financing social protection in the country”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 24, pp. 135–138. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.24.135

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.