ВНУТРІШНЬОКОРПОРАТИВНІ СОЦІАЛЬНІ ПРОГРАМИ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
В. В. Джинджоян
DOI: 10.32702/2306-6814.2020.1.39
УДК: 338.22
В. В. Джинджоян
ВНУТРІШНЬОКОРПОРАТИВНІ СОЦІАЛЬНІ ПРОГРАМИ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз внутрішньо корпоративні соціальні програми туристичних підприємств. Встановлено, що в сучасних умовах організаційний розвиток туристичного підприємства реалізується через сукупність певних організаційних змін. Зміни організаційної структури та системи управління значно трансформують соціальне середовище підприємств. Фактори, що знижують ефективність управління організаційними змінами (недостатня вираженість їх превентивного характеру, несистемність, директивність політики впровадження організаційних змін) уповільнюють динаміку організаційного розвитку підприємства як у зовнішньому, так і у внутрішньому середовищі.
Узагальнено, що характеризуючи корпоративні соціальні програми туристичних підприємств як інструмент управління соціальними процесами на підприємстві, важливо уточнити їх сутність, зміст і форму. Корпоративна соціальна програма — це розгорнуте вираження пріоритетних соціальних цілей. За змістом вона є послідовністю взаємоузгоджених дій, розподілених у часі, обгрунтованих за ресурсами і спрямованих на досягнення наміченої соціальної мети.
Ключові слова: соціальні блага; підприємницька діяльність; туристичні підприємства; корпоративні програми.
Література
1. Андросова А.А., Никольская Е.Ю.Рекомендации по повышению эффективности управления человеческими ресурсами на предприятиях индустрии гостеприимства. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal). Warszawa: "Nowa perspektywa". — 2016. — № 4. — Т. 7. — С. 58—61.
2. Бігдан М.Г., Карлик Ю.Ю. Пряма залежність якості туристичних послуг від ефективного управління персоналом. Економіка. Управління. Інновації. — 2012. — № 2 (8). — С. 179—182.
3. Брич. В.Я. Туроперейтинг: підручник / За заг. ред. д. е. н., проф. В.Я. Брича. — К.: "Кондор", 2014. — 276 с.
4. Котлер Ф. Корпоративна соціальні відповідальність. — К.: Агенція "Стандарт", 2005. — 302 с.
5. Ларионов, Г.В. Инновационное формирование тенденций управления человеческими ресурсами: монография. — М.: Издательско-торговая корпорация "Дашков и К", 2014. — 160 с.
6. Марченко О.А. Кадровий менеджмент та мотивація персоналу працівників туристичних підприємств // Агросвіт. — 2016. — № 11. — С. 7—11.
7. Никольская Е.Ю., Абаринова А.А. Совершенствование методов внутрифирменного обучения персонала в индустрии гостеприимства и туризма // Наука и мир. — Волгоград: "Научное обозрение" — 2015. — № 11 (27). — С. 169—171.
8. Пуригіна О.Г. Маркетинг: навч. посібник / О.Г. Пуригіна, С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. — Дніпропетровськ: Інновація, 2010. — 241 с.
9. Сазонець І.Л., Гессен А.Є. Соціальні програми підприємства та вдосконалення системи послуг // Ефективна економіка [Електронний ресурс]. — 2014. — № 2. — Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3751.
10. Сазонець І.Л., Гессен А.Є. Теоретичні та практичні підходи до формування державних і корпоративних соціальних програм // Стратегія і тактика державного управління: зб. наук. праць. — Рівне: НУВГП, 2018. — № 1—2. — С. 111—119.
11. Сазонець І.Л., Тадеєва Н.В. Система інституційного забезпечення національної моделі соціального партнерства // Вісник НУВГП. Економіка: зб. наук. праць. — Рівне: НУВГП, 2016. — Вип. 2 (74). — С. 264—272.
12. Сардак С.Е. Маркетинг: навч. посіб. / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. — Дніпро: ДГУ, 2018. — 242 с.
13. Сардак С.Е. Науково-методичні основи управління розвитком виробництва у національній економіці: монографія / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. — Д.: Видавництво "Інновація", 2010. — 175 с.
14. Шконда В.В. Корпоративна культура в управлінні людським потенціалом: монографія. — Донецьк: Ноулідж, 2009. — 168 с.
15. Sardak S. Dzhyndzhoian, V. and Samoilenko, A. (2016), "Global innovations in tourism", Innovative Marketing, vol. 3, issue, 12, pp. 45—50.
16. Gladchenko A., Sardak S., Dzhyndzhoian V. (2017), "Foreign experience of public administration in the context of the economic equilibrium of synthetic economic crisis", Modern European Researches. Salzburg, Austria, vol. 2, pp. 44—52.
V. Dzhyndzhoian
INTRA-CORPORATE SOCIAL PROGRAMS OF TOURISM ENTERPRISES
Summary
The theoretical analysis of intra-corporate social programs of tourism enterprises is conducted in this article. It has been established that under modern conditions, the organizational development of a tourism enterprise is implemented through a conjunction of certain organizational changes. Changes in organizational structure and management system significantly transform social environment of enterprises. Factors that reduce the effectiveness of managing organizational changes (insufficient expressiveness of their preventive character, non-systematization, directivity of the policy of implementing organizational changes) slow down the dynamics of organizational development of an enterprise both in the external and in the internal environment.
The article generalizes that it is important to clarify the essence, content and form while characterizing corporate social programs of tourism enterprises as a tool to manage social processes at an enterprise. Corporate social program is an expanded expression of top-priority social goals. By its content, it is a sequence of mutually agreed actions, which are time-spaced, resource-based and aimed at achieving a targeted social purpose. By its form, social program is a set of target points, tasks for participants and forecasts of expected results. Corporate social programs are social systems of an open type, so necessary components of their implementation are well-organized feedback and flexible reaction to changes in the correlation of internal and external factors.
Corporate social programs of tourism enterprises, developed on the basis of projected approaches, implement a complex of socio-organizational changes as a variety of organizational changes, the objects of which (organizational elements of an enterprise) are determined by the results of the diagnosis of social well-being of the staff. It is summarized that corporate programs of social partnership and professional development of personnel are primary by their importance in terms of transition from an adaptive strategy of adjustment to an active strategy of organizational development. Development of corporate social programs, which is based on social and organizational changes in order to implement a strategy for a tourism enterprise, provides a targeted orientation so that to meet the needs of employees and to regulate their social well-being. Accordingly, the realization of the principle of social orientation of management is achieved.
Keywords: social benefits; entrepreneurial activity; tourism enterprises; corporate programs.
References
1. Androsova, A. and Nikolskaya, E. (2016), "Recommendations for Improving the Efficiency of Human Resource Management at the Enterprises of the Hospitality Industry", Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal), vol. 4, no. 7, pp. 58—61.
2. Bigdan, M. and Karlik, Yu. (2012), "Direct storage of tourist services and effective personnel management", Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, vol. 3 (2), pp. 179—182.
3. Breach, V. (2014), Turoperejtynh [Turopereytynh], Kondor, Kyiv, Ukraine.
4. Kotler, F. (2005), Korporatyvna sotsial'ni vidpovidal'nist' [Corporate Social Responsibility], Standard Agency, Kyiv, Ukraine.
5. Larionov, G. (2014), Ynnovatsyonnoe formyrovanye tendentsyj upravlenyia chelovecheskymy resursamy [Innovative formation of tendencies of human resources management], Publishing and Trading Corporation "Dashkov and Ko", Moscow, Russia.
6. Marchenko, O. (2016), "Personnel management and motivation for the staff of tourist departments of tourist enterprises", Ahrosvit, vol. 11, pp. 7—11.
7. Nikolskaya, E. and Abarinova, A. (2015), "Improving methods of in-house staff training in the hospitality and tourism industry", Nauka y myr, vol. 11 (27), pp. 169—171.
8. Puryhina, O. Sardak, S. and Dzhyndzhoian, V. (2010), "Marketynh" [Marketing], Innovation, Dnepropetrovsk, Ukraine.
9. Sazonets, I. and Hessen, A. (2014), "Enterprise social programs and service improvement", Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3751 (Accessed 5 Nov 2019).
10. Sazonets, I. and Hessen, A. (2018), "Theoretical and practical approaches to the formation of state and corporate social programs", Stratehiia i taktyka derzhavnoho upravlinnia, vol. 1—2, pp. 111—119.
11. Sazonets, I. and Tadeeva, N. (2016), "System of institutional support of the national model of social partnership", Visnyk NUVHP. Ekonomika, vol. 2 (74), pp. 264—272.
12. Sardak, S. and Dzhyndzhoian, V. (2018), "Marketynh" [Marketing], Innovation, Dnipro, Ukraine.
13. Sardak, S. and Dzhyndzhoyan, V. (2010), Naukovo-metodychni osnovy upravlinnia rozvytkom vyrobnytstva u natsional'nij ekonomitsi [Scientific and methodological bases of the development of production management in the national economy], Innovatsiia, Dnipropetrovsk, Ukraine.
14. Shkonda, V. (2009), Korporatyvna kul'tura v upravlinni liuds'kym potentsialom [Corporate culture in human potential management], Noulidzh, Donetsk, Ukraine.
15. Sardak, S. Dzhyndzhoian, V. and Samoilenko, A. (2016), "Global innovations in tourism", Innovative Marketing, vol. 3, no. 12, pp. 45—50.
16. Gladchenko, A. Sardak, S. and Dzhyndzhoian, V. (2017), "Foreign experience of public administration in the context of the economic equilibrium of synthetic economic crisis", Modern European Researches, vol. 2, pp. 44—52.
№ 1 2020, стор. 39 - 43
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2020-01-27
Кількість переглядів: 968