EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФУНКЦІОНАЛЬНА СТРУКТУРА ЄВРОПЕЙСЬКОГО МЕДІЙНОГО РИНКУ
А. В. Чужиков

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.28

УДК: 339. 9 22 /. 923: 061. ЄС

А. В. Чужиков

ФУНКЦІОНАЛЬНА СТРУКТУРА ЄВРОПЕЙСЬКОГО МЕДІЙНОГО РИНКУ

Анотація

Статтю присвячено дослідженню особливостей сучасного медійного ринку Європейського Союзу, їхнім структурних характеристикам та фундаментальним змінам, що відбулися в глобальному і європейському медійному середовищах. Приділено особливу увагу сценаріям розвитку майбутнього телебачення Європи та обгрунтовано значущість функціонування у ньому нових моделей продукування медійних товарів і послуг: "універсальний супермаркет", "контект ендшпілей", "платформа", "хмарне телебачення", "медійні хаби". Підкреслено, що майбутню структуру європейського ринку визначатиме консолідований вплив зазначених інститутів, збереження авторських прав та рівень конкуренції, європейського медійного виробництва.
Проаналізовано ринок платного телебачення, відео та рекламу на прикладі п'яти країн-лідерів, які засвідчують значні зміни, що відбуватимуться впродовж 2020 — 2030 рр. Зокрема акцентовано увагу на зростаючій питомій вазі американських брендів в європейському теле-, радіо просторі.

Ключові слова: медіа; медійне середовище; ЄС; регулювання; медійні хаби; платформа; ринок; хмарні технології; Європейська аудіовізуальна обсерваторія.

Література

1. Sulehria F. Corruption in Consequence of Media Globalization. — New York: Routledge, 2018. — 258 p.
2. Fontaine G., Kevin D. Mavise extra. Media ownship: towards pan — European TV groups? — 2016, June: European Audiovisual Observatory. — 58 p.
3. Dunett P. The world television industry: An Economic Analysis. — London: Routledge, 2010. — 244 p.
4. Media in Europe. URL: www. marketresearch. com /markettine — v3883/ media — Europe 12881398 (дата звернення: 05.02.2020).
5. Rooke R. European Media in the Digital Age: Analysis and Approachess. — London: Routledge, 2013. — 288 p.
6. Harcout A. Europeanization as Couvergence: The Regulation of Media Markets in the European Union. — Oxford: Oxford Scholaship Online, 2003. — 236 p.
7. Doukas D., Syrpis P. The EU Media Market and the interplay between the legislature and the Judiciary: /in The judiciary, the legislature and the EU internal Market. — Cambridge: Cambridge University Press, 2012. — P. 147—176.
8. О'Конор, І. Макдермотт. Системне мислення. Пошук неординарних рішень / Пер. з англ. Н. Сасюк. — К.: Наш формат, 2018. — 240 с.
9. Deloitte. The future of the TV and video Landscape by 2030. Center for the Long view. — Deloitte, 2019. — P. 3—30.
10. International Television Expert Group URL: Режим доступу: www. international — television. org /tv_market_data /word — tv — market — 2010. Html (дата звернення: 05.02.2020)
11. Келлі К. Невідворотнє. 12 технологій, що формують наше майбутнє / Пер. з англ. Наталія Валевська. — К.: Наш формат, 2018. — 304 с.
12. Audiovisual Media in Europe: localized, Targeting and language offers. Parts 2. Audiovisual media services targeting other countries. — Strasbourg: European Audiovisual Observatory, 2018. — 60 p.
13. Focus 2018. World Film market Trends. — Strasbourg: European Audiovisual Observatory, 2018. — 45 p.
14. Chuzhykov V. Comparative and analysis of regional dynamics of Ukraine and Georgia /Ed.by Dmytro Lukianenko, Teimuraz Beridze/ In: Strategic priorities for developing Ukraint and Georgia: Innovation and partnership. — Batumi, 2018. — 308 p.

А. Chuzhykov

FUNCTIONAL STRUCTURE OF THE EUROPEAN MEDIA MARKET

Summary

This article is devoted to the study of the features of the modern European Union media market, their structural characteristics and fundamental changes that have taken place in the global and European media environments. Particular attention is paid to the scenarios for the development of the future television of Europe and the importance of the functioning of new models of production of media goods and services: "universal supermarket", "endgame context", "platform", "cloud television", "media hubs". It is emphasized that the future structure of the European market will be determined by the consolidated influence of these institutions, the preservation of copyright and the level of competition, the European media production.
The current European Union media market is heavily influenced by sectoral and content transformation, driven by rapid changes in the global information environment. The main drivers of this kind of shift are: processes of formation of tiered boards of form, economic, social and political interests arising from the collaboration of technological trends; taxonomic diffusion of community media market regulation, which includes direct and covert support from a producer who works in an important sector of common (project participants) interests; commercialization of the media industry and a proprietary way of copyright protection; growing digitization of media technologies and increased competition in the European information space of media companies from the United States, but already China, most recently from the Russian Federation and some Arab countries.
The level of service delivery, operational and strategic management should be considered as a fundamentally new approach. The use of virtually unlimited storage, great opportunities for its use of new approaches in search operations. The pay-TV, video and advertising market is analyzed with the help of five leading countries, which show significant changes that will take place in the period 2020—2030. So now it requires a deeper and more thorough analysis, as well as the use of new identification approaches, which will significantly increase the likelihood of European media market forecasts.

Keywords: media; media environment; EU; regulation; media hubs; platform; market; cloud technologies; European Audiovisual Observatory.

References

1. Sulehria, F. (2018), Corruption in Consequence of Media Globalization, Routledge, New York, USA.
2. Fontaine, G. and Kevin, D. (2016), Mavise extra. Media ownship: towards pan — European TV groups?, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, France.
3. Dunett, P. (2010), The world television industry: An Economic Analysis, Routledge, London, UK.
4. MarketResearch.com (2019), "Media in Europe", available at: www.marketresearch.com/markettine-v3883/media-Europe12881398/ (Accessed 05 February 2020).
5. Rooke, R. (2013), European Media in the Digital Age: Analysis and Approachess, Routledge, London, UK.
6. Harcout, A. (2003), Europeanization as Couvergence: The Regulation of Media Markets in the European Union, Oxford Scholaship Online, Oxford, UK.
7. Doukas, D. and Syrpis, P. (2012), The EU Media Market and the interplay between the legislature and the Judiciary in The judiciary, the legislature and the EU internal Market, Cambridge University Press, Cambridge, UK.
8. O'Konor, I. (2018), Systemne myslennia. Poshuk neordynarnykh rishen'[The Art of Systems Thinking: Essential Skills for Creativity and Problem Solving], Nash format, Kyiv, Ukraine.
9. Deloitte (2019), "The future of the TV and video Landscape by 2030, Center for the Long view, Deloitte, France.
10. International Television Expert Group (2019), available at: www.international-television.org/tv_market_data/word-tv-market-2010 Html (Accessed 05 February 2020).
11. Kelli, K. (2018), Nevidvorotnie. 12 tekhnolohij, scho formuiut' nashe majbutnie [The Inevitable: Understanding the 12 Technological Forces That Will Shape Our Future], Nash format, Kyiv, Ukraine
12. European Audiovisual Observatory (2018), Audiovisual Media in Europe: localized, Targeting and language offers. Parts 2. Audiovisual media services targeting other countries. European Audiovisual Observatory, Strasbourg, France.
13. European Audiovisual Observatory (2018), Focus 2018. World Film market Trends, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, France.
14. Chuzhykov, V. (2018), "Comparative and analysis of regional dynamics of Ukraine and Georgia", Strategic priorities for developing Ukraine and Georgia: Innovation and partnership, Batumi, Georgia.

№ 4 2020, стор. 28 - 34

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2020-02-28

Кількість переглядів: 133

Відомості про авторів

А. В. Чужиков

к. е. н., доцент кафедри європейської економіки і бізнесу, ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"

А. Chuzhykov

PhD in Economics, associate professor of European еconomy and business Department of Kyiv National Economic University named аfter Vadym Hetman

ORCID:

0000-0002-0312-1655

Як цитувати статтю

Чужиков А. В. Функціональна структура європейського медійного ринку. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 4. С. 28–34. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.28

Chuzhykov, А. (2020), “Functional structure of the european media market”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 4, pp. 28–34. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.28

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.