EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОРГАНІЗАЦІЙНА ІНФРАСТРУКТУРА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ДПП У СФЕРІ ЖИТЛОВОГО БУДІВНИЦТВА: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
М. Б. Корбецький

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.128

УДК: 351:338.2:365

М. Б. Корбецький

ОРГАНІЗАЦІЙНА ІНФРАСТРУКТУРА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ДПП У СФЕРІ ЖИТЛОВОГО БУДІВНИЦТВА: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Анотація

У статті проаналізовано особливості й основні тренди у розбудові організаційної інфраструктури державного управління розвитком державно-приватного партнерства у зарубіжних країнах, що демонструють різні підходи відповідної державно-управлінської діяльності. Визначена загальносвітова тенденція будівництва ядра інституційної інфраструктури розвиту державно-приватного партнерств, яка полягає у створенні національних органів у сфері розвитку ДПП. Автор приділяє увагу висвітленню практики функціонування таких інститутів, більшість із яких, не залежно від їх організаційної структури, виконують головним чином аналітичні і консультативні функції, допомагаючи державним органам влади, уповноваженим заключати угоди партнерства, оцінювати доцільність того чи іншого проекту ДПП, а також займаються розповсюдженням інформації про цю форму співпраці держави і приватного сектора. Визначені головні ризики імплементації подібного досвіду для держав, що прагнуть його адаптувати на національний грунт, а також запропоновано на початкових етапах формування системи державного управління розвитку механізму ДПП, як це має місце в Україні, спрямувати зусилля на створення такого державного інституту, що буде відповідати передусім за експертну підтримку ДПП-проектів і популяризацію цього механізму.

Ключові слова: державно-приватне партнерство; державне управління; національний орган управління у сфері ДПП; інфраструктура; інститут.

Література

1. Иванов О.В. Формирование институциональной среды как фактор развития государственно-частного партнерства (международный опыт) / О.В. Иванов // Право и управление. XXI век. — 2015. — № 3 (36). — С. 56—61.
2. About Infrastructure and Projects Authority. Reporting to Cabinet Office and HM Treasury. March 2017 [Electronic resource] / Cabinet Office; HM Treasury. — Access mode: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/652340/IPA_Narrative_document_WEB.pdf
3. Farrugia C. Public-Private Partnership Agencies: A Global Perspective / C. Farrugia, T. Reynolds, R J. Orr. — Stanford, CA: Collaboratory for Research on Global Projects, 2008. — 43 р.
4. Fischer K. The emergence of PPP task forces and their influence on project delivery in Germany / K. Fischer, A. Jungbecker, H.W. Alfen // International Journal of Project Management. — 2006. — Vol. 24. — P. 539—547.
5. Istrate E., Puentes R. Moving Forward on Public Private Partnerships: U.S. and International Experience with PPP Units [Electronic resource] / E. Istrate, R. Puentes. — Washington, DC: The Brookings Institution, 2011. — Access mode: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/1208_transportation_istrate_puentes.pdf
6. Hurk van den M. National Varieties of Public-Private Partnerships (PPPs): A Comparative Analysis of PPP-Supporting Units in 19 European Countries [Electronic resource] / M. van den Hurk, L. Brogaard, V. Lember, O. Helby Petersen, P. Witz // Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice. — 2016. — Vol. 18 (1). — Access mode: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13876988.2015.1006814
7. Procuring Infrastructure Public-Private Partnerships Report 2018. Assessing Government Capability to Prepare, Procure, and Manage PPPs [Electronic resource]. — International Bank for Reconstruction and Development; The World Bank, 2018. — Access mode: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29605/PIPPP_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Public-private partnership units. Lessons for their design and use in infrastructure. — Washington: PPIAF; The World Bank Group, 2007. — 96 p.
9. Recommendation of the Council on Principles for Public Governance of Public-Private Partnerships [Electronic resource]. — Paris: OECD Publishing, 2012. — Access mode: https://www.oecd.org/governance/budgeting/PPP-Recommendation.pdf
10. Witz P. Czech Republic / P. Witz // Public Private Partnerships in Transport: Trends & Theory P3T3 — 2013 Discussion Papers — PART I: Country Profiles / K. Verhoest, N. Carbonara, V. Lember, O.H. Petersen, W. Scherrer, M. Van den Hurk (Eds). — Brussels: COST Action, 2013. — Р. 265—280.

M. Korbecjkyj

ORGANIZATIONAL INFRASTRUCTURE OF PPP DEVELOPMENT GOVERNANCE IN HOUSING CONSTRUCTION: FOREIGN EXPERIENCE

Summary

The article analyzes the features and main trends in the construction of institutional infrastructure of governance the development of public-private partnerships in foreign countries, which demonstrate different approaches to the relevant activities of public administration. The global trend of building the core of the institutional infrastructure of public-private partnership development, which is the creation of national authorities in the field of PPP development, has been determined. The author pays attention to coverage of the practice of such institutions, which often serve as a model for the formation of appropriate infrastructure for countries that seek to develop the investigated form of economic cooperation between government and business. The author characterizes the main types of such institutions, most of them, regardless of their organizational structure, perform mainly analytical and advisory functions, helping public authorities mandated to enter into partnership agreements to assess the feasibility of a particular PPP project, as well as to spread information about this form of cooperation between the public and private sectors. The main risks of implementing such experience have been identified. It means that the creation of a special PPP unit, especially with broad competencies, does not guarantee success in implementing the policy of state and business partnership development, but on the opposite may completely marginalize the entire idea of implementing the mechanism of public-private partnership in the eyes of business and society. The author suggests that at the initial phases of public administrative system formation for PPP mechanism development, as it happens in Ukraine, to direct efforts at creation of state body which are primarily responsible for expert support of PPP mechanism development and its popularization as one of the forms of basic infrastructure development, including housing construction, as well as vectors of public investment policy in general.

Keywords: public-private partnership; public administration; PPP unit; infrastructure; institute.

References

1. Ivanov, O.V. (2015), "The formation of the institutional environment as a factor in the development of public-private partnerships (international experience)", Pravo i upravlenie, vol. 3 (36), pp. 56—61.
2. Cabinet Office; HM Treasury (2017), "About Infrastructure and Projects Authority. Reporting to Cabinet Office and HM Treasury", available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/652340/IPA_Narrative_document_WEB.pdf (Accessed 15 Feb 2020).
3. Farrugia, C. Reynolds, T. and Orr, R. J. (2008), Public-Private Partnership Agencies: A Global Perspective, Collaboratory for Research on Global Projects, Stanford, USA.
4. Fischer, K. Jungbecker, A. and Alfen, H. W. (2006), "The emergence of PPP task forces and their influence on project delivery in Germany", International Journal of Project Management, Vol. 24, pp. 539—547.
5. Istrate, E. and Puentes, R. (2011), "Moving Forward on Public Private Partnerships: U.S. and International Experience with PPP Units", The Brookings Institution, available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/1208_transportation_istrate_puentes.pdf (Accessed 15 Feb 2020).
6. Hurk van den, M. Brogaard, L. Lember, V. Helby Petersen, O. and Witz P. (2016), ".National Varieties of Public-Private Partnerships (PPPs): A Comparative Analysis of PPP-Supporting Units in 19 European Countries", Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, Vol. 18 (1), available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13876988.2015.1006814 (Accessed 15 Feb 2020).
7. International Bank for Reconstruction and Development; The World Bank (2018), "Procuring Infrastructure Public-Private Partnerships Report 2018. Assessing Government Capability to Prepare, Procure, and Manage PPPs", available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29605/PIPPP_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Accessed 15 Feb 2020).
8. The World Bank Group (2007), Public-private partnership units. Lessons for their design and use in infrastructure, PPIAF, Washington, USA.
9. OECD Publishing (2012), "Recommendation of the Council on Principles for Public Governance of Public-Private Partnerships", available at: https://www.oecd.org/governance/budgeting/PPP-Recommendation.pdf (Accessed 15 Feb 2020).
10. Witz, P. (2013), "Czech Republic", Public Private Partnerships in Transport: Trends & Theory P3T3 — 2013 Discussion Papers — PART I: Country Profiles, COST Action, Brussels, Belgium.

№ 4 2020, стор. 128 - 133

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2020-02-28

Кількість переглядів: 653

Відомості про авторів

М. Б. Корбецький

аспірант кафедри публічної політики та політичної аналітики, Національна академія державного управління при Президентові України

M. Korbecjkyj

postgraduate student of the Department of Public Policy and Political Analytics, The National Academy of Public Administration the President of Ukraine

ORCID:

0000-0002-4526-4072

Як цитувати статтю

Корбецький М. Б. Організаційна інфраструктура державного управління розвитком дпп у сфері житлового будівництва: зарубіжний досвід. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 4. С. 128–133. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.128

Korbecjkyj, M. (2020), “Organizational infrastructure of ppp development governance in housing construction: foreign experience”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 4, pp. 128–133. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.4.128

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.