EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НАВИЧКИ XXI СТОЛІТТЯ ЯК УМОВА ВИХОДУ МОЛОДІ НА РИНОК ПРАЦІ
Н. В. Тілікіна, М. О. Кримова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.21

УДК: 331.5

Н. В. Тілікіна, М. О. Кримова

НАВИЧКИ XXI СТОЛІТТЯ ЯК УМОВА ВИХОДУ МОЛОДІ НА РИНОК ПРАЦІ

Анотація

У статті проведено комплексне дослідження структури попиту та пропозиції навичок, які реалізуються молоддю на ринку праці України. Здійснено порівняльну оцінку поточної та перспективної затребуваності серед роботодавців навичок і вмінь у молодій робочій силі. Визначено роль соціальних компетенцій у забезпеченні конкурентоспроможності молоді на ринку праці, встановлено, що творчість, багатозадачність та стресостійкість є одними з найважливіших навичок для роботодавців сьогодні. Проведено оцінку рівня володіння молоддю актуальними вміння та навичками, серед яких найбільшого вдосконалення потребують: комунікабельність та ораторське мистецтво, вміння працювати в команді, аналітичне та системне мислення, осмислення і прийняття рішень тощо. Окреслено вікові відмінності у ступені володіння та затребуваності певних навичок. Запропоновано заходи, щодо розширення можливостей збалансування попиту та пропозиції на навички на ринку праці.

Ключові слова: навички; молодь; соціальні компетенції; освіта; ринок праці.

Література

1. Молодь України — 2018: результати репрезентативного соціологічного дослідження / Міністерство молоді та спорту України. Тернопіль: ТОВ "Терно-граф", 2018, 72 с.
2. Лібанова Е., Цимбал О., Ярош О., Лісогор Л. Перехід на ринок праці молоді України: результати міжнародного дослідження "School-to-worktransitionsurveys" в Україні у 2013 та 2015 роках. — Міжнародне бюро праці. Женева: МОП, 2016. — 112 c.
3. Коваль К.О. Розвиток "soft skills" у студентів — один з важливих чинників працевлаштування // Вісник Вінницького політехнічного інституту. — 2015. — № 2. — С. 162—167.
4. Абашкина О. Soft skills: ключ к карьере // Справочник по управлению персоналом: научный журнал. — 2008. — № 9 (сентябрь). — С. 124—126.
5. Длугунович Н. А. Soft skills як необхідна складова підготовки ІТ-фахівців // Вісник Хмельницького національного університету. — 2014. — № 6 (219). — С. 239—242.
6. Родина Е.В. Формирование практических умений и навыков студентов аграрного вуза на основе лабораторно-практических занятий // Инновации в образовании. — 2011. — № 1. — С. 47—63.
7. Sommerville K. Hospitality Employee Management and Supervision: Concepts and Practical Applications. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc., 2007. — 328 p.
8. Guerra N., Modecki K., Cunningham W. Social-Emotional Skills Development across the Life Span: PRACTICE. — World Bank Policy Research Working Paper 7123, Washington, DC: World Bank, 2014.
9. Rao M.S. Soft Skills — Enhancing Employability: Connecting Campus with Corporate. — New Delhi: I. K. International Publishing House Pvt Ltd., 2010. — 225 p.
10. DuBrin A. Essentials of Management. Mason, OH: South-Western Cengage Learning, 2008. — 16 p.
11. Robles M.M. Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today's Workplace. — Business Communication Quarterly. — 75 (4). — 2016. — Р. 453—465.
12. Ільїч Л.М. Структурні зрушення транзитивного ринку праці: теорія та методологія регулювання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. екон. наук: спец. 08.00.07 "Демографія, економіка праці, соціальна економіка та політика". — Київ, 2017. — 40 с.
13. Дель Карпіо Х., Купець О., Мюллер Н., Олефір А. Навички для сучасної України. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ipq.org.ua/upload/files/files/03_Novyny/2015.11.17_Skills_for_Modern_Ukraine (дата звернення: 23.10.2019).
14. Terepyshchyi S., Svyrydenko D., Zakharenko K., Bezgin K., Kulga O., Evaluation of Donbas universities' economic potential: problems of personnel training and unemployment, Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 2019, vol. 5 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.nvngu.in.ua/jdownloads/pdf/2019/05/05_2019_Terepyshchyi.pdf (дата звернення: 10.10.2019).
15. Морозов А.В. Деловая психология: Учебник для высших и средних специальных учебных заведений. СПб.: Издательство Союз, 2000. — 576 с.
16. Правлаштування молодих спеціалістів: дослідження у рамках проєкту "Академія навичок" у партнерстві з Європейською Бізнес Асоціацією, Human Capital Forum та HP-форумом [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.dcz.gov.ua/ode/file/link/44686/file/Презентація%20Mapi (дата звернення: 17.09.2019).
17. Зінченко А.Г., Саприкіна М.А. Навички для України 2030: погляд бізнесу. — Київ: ТОВ "Видавництво "ЮСТОН", 2016. — 36 с.
18. 5 "гнучких навичок" у роботі. Сайт НВ [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://nv.ua/ukr/biz/experts/5-gnuchkih-navichok-u-roboti-1685290.html (дата звернення: 17.09.2019).
19. Ten actions to help equip people in Europe with better skills [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2039_en.htm (дата звернення: 19.09.2019).

N. Tylikina, M. Krymova

SKILLS XXI CENTURY, AS A CONDITION FOR THE RELEASE OF YOUNG PEOPLE INTO THE LABOR MARKET

Summary

The article is devoted to a comprehensive study of the structure of supply and demand for skills implemented by young people in the labor market of Ukraine, based on the analysis of international and national research in this field. The comparative assessment of current and future demand among employers, skills and abilities of the young workforce. The role of social competences in ensuring the competitiveness of young people in the labor market has been determined, it has been established that creativity, multitasking and stress resistance are among the most important for employers today. Modern Ukrainian youth are well versed in: adaptability, teamwork, communication skills, negotiation skills, competent written and spoken language, ability to learn quickly, initiative and basic computer literacy. The estimation of current level of youth skills, the most need of improvement: communication and public speaking, teamwork, analytical and systematic thinking, thinking and decision-making, and so on. The age differences in the level of ownership and demand for certain skills are outlined, in particular in the speed of adaptability of the staff, ability to learn, flexibility, skills and willingness to work in a team, information and media literacy. The lack of a clear vision of the skills and professions that will be required in the future has been identified among Ukrainian employers. Most of these skills are considered by employers to be important and in demand today. Measures have been proposed to expand the opportunities for balancing demand and supply of skills in the labor market, in particular in the field of: strengthening public-private partnership in the field of education, introducing the practice of involving practitioners in professional meetings with students and teachers, strengthening the practical component of the learning process, expanding the practice of using dual approaches, expanding the practice of conducting social competency training for students, introducing a system of forecasting labor market, improving the organizational and managerial structure of the vocational guidance system, expanding the opportunities for obtaining and recognizing non-formal education, extending state subsidies for the creation of modern jobs for young people.

Keywords: skills; youth; social competences; education; labor market.

References

1. Ministry of Youth and Sports (2017), Molod' Ukrainy — 2017: rezul'taty reprezentatyvnoho sotsiolohichnoho doslidzhennia [Youth of Ukraine - 2017: results of a representative sociological survey], TOV "Terno-hraf", Ternopil, Ukraine.
2. Lianova, E. Tsymbal, O. Yarosh, O. and Lisohor, L. (2016), "Perekhid na rynok pratsi molodi Ukrainy: rezul'taty mizhnarodnoho doslidzhennia "School-to-worktransitionsurveys" v Ukraini u 2013 ta 2015 rokakh" [Work4Youth Publication Series: Labour market transitions of young women and men in Ukraine: Results of the 2013 and 2015 school-to-work transition surveys], MOP, Zheneva, Ukraine.
3. Koval', K.O. (2015), "Development of "soft skills" for students is one of important factors of employment", Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu, vol. 2, pp. 162—167.
4. Abashkyna, O. (2008), "Soft skills: key to a career", Spravochnyk po upravlenyiu personalom: nauchnyj zhur-nal, , vol. 9, P. 124—126.
5. Dluhunovych, N.A. (2014), "Soft skills training as a necessary component of it professionals", Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu, vol. 6 (219), pp. 239—242.
6. Rodina, E.V. (2011), "The formation of practical skills of students of an agricultural university on the basis of laboratory and practical classes", Ynnovatsyy v obrazovanyy, vol. 1, pp. 47—63.
7. Sommerville, K. (2007), "Hospitality Employee Management and Supervision: Concepts and Practical Applications, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, USA.
8. Guerra, N. Modecki, K. and Cunningham, W. (2014), Social-Emotional Skills Development across the Life Span: PRACTICE, World Bank Policy Research Working Paper 7123, World Bank, Washington, DC, USA.
9. Rao, M.S. (2010), Soft Skills - Enhancing Employability: Connecting Campus with Corporate, I. K. International Publishing House Pvt Ltd, New Delhi, India.
10. DuBrin, A. (2008), Essentials of Management, South-Western Cengage Learning, Mason, USA.
11. Robles, M. M. (2016), "Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today's Workplace", Business Communication Quarterly, vol. 75 (4), pp. 453—465.
12. Il'ich, L.M. (2017), "Struktural shifts of the transitional labour market: theory and methology of regulation", Abstract of Doctor of Economic Sciences Thesis, Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
13. Del' Karpio, Kh. Kupets', O. Miulle,r N. and Olefir, A. (2015), "Skills for modern Ukraine" [Online], available at: http://www.ipq.org.ua/upload/files/files/03_Novyny/2015.11.17_Skills_for_Modern_Ukraine (Accessed 23 Feb 2020).
14. Terepyshchyi, S. Svyrydenko, D. ?Zakharenko, K. Bezgin, K. and Kulga, O. (2019), "Evaluation of Donbas universities' economic potential: problems of personnel training and unemployment", Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu [Online], vol. 5, available at: https://drive.google.com/file/d/1ZwrCCP3jUMKT2CvTQm4cgiQw7_ZnlfbZ/view (Accessed 10 Feb 2020).
15. Morozov, A.V. (2000), Delovaia psykholohyia: Uchebnyk dlia vysshykh y srednykh spetsyal'nykh uchebnykh zavedenyj [Business Psychology: A Textbook for Higher and Secondary Specialized Educational Institutions], Soyuz Publishing House, St. Petersburg, Russian.
16. State Employment Center (2020), "Empowerment of young professionals", [Online], available at: www.dcz.gov.ua/ode/file/link/44686/file/Презентація%20Mapi (Accessed 17 Feb 2020).
17. Zinchenko, A.H. and Saprykina, M.A. (2016), Navychky dlia Ukrainy 2030: pohliad biznesu [Skills for Ukraine 2030: a business perspective], TOV "Vydavnytstvo "YuSTON", Kyiv, Ukraine.
18. NV (2017), "5 "Soft Skills" at Work", [Online], available at: https://nv.ua/ukr/biz/experts/5-gnuchkih-navichok-u-roboti-1685290.html (Accessed 17 Feb 2020).
19. European Commission (2016), "Ten actions to help equip people in Europe with better skills", [Online], available at: https://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2039_en.htm (Accessed 19 Feb 2020).

№ 5-6 2020, стор. 21 - 28

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2020-03-31

Кількість переглядів: 1835

Відомості про авторів

Н. В. Тілікіна

к. е. н., заступник директора з наукової роботи, Державна установа "Державний інститут сімейної та молодіжної політики", м. Київ

N. Tylikina

PhD in Economics, deputy director of scientific work, State Institution "State Institute of Family and youth policy", Kiev

ORCID:

0000-0002-5755-5301


М. О. Кримова

к. е. н., старший науковий співробітник, Інституту демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи НАН України, м. Київ

M. Krymova

PhD in Economics, Senior Researcher, Ptoukha Institute for Demography and Social Study of Ukraine of the National Academy of Science of Ukrain, Kiev

ORCID:

0000-0002-9753-9672

Як цитувати статтю

Тілікіна Н. В., Кримова М. О. Навички xxi століття як умова виходу молоді на ринок праці. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5-6. С. 21–28. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.21

Tylikina, N. and Krymova, M. (2020), “Skills xxi century, as a condition for the release of young people into the labor market”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5-6, pp. 21–28. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.21

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.