EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВЛИЯНИЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ АГЕНТОВ НА РЕФЛЕКСИВНЫЕ ПРОЦЕССЫ ПРОЯВЛЕНИЯ СТАДНОГО ПОВЕДЕНИЯ НА ПРЕДПРИЯТИЯХ
С. С. Турлакова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.38

УДК: 658.3

С. С. Турлакова

ВЛИЯНИЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ АГЕНТОВ НА РЕФЛЕКСИВНЫЕ ПРОЦЕССЫ ПРОЯВЛЕНИЯ СТАДНОГО ПОВЕДЕНИЯ НА ПРЕДПРИЯТИЯХ

Аннотация

Обоснована актуальность изучения влияния компетентности на рефлексивные процессы проявления стадного поведения на предприятиях. Определено, что компетентность служит цели обеспечения способности к действию в личных и профессиональных ситуациях посредством успешного знания, умения и желания. Компетентность заключает в себе не только формальный уровень образования и квалификации, но и имеющуюся способность к преодолению конкретных ситуаций, накопленный ранее опыт. Компетентность агента относительно предметной области принимаемого им решения играет важную роль в структуре информированности агентов управления и пересекается с другими рефлексивными характеристиками процесса принятия решений агентов. Дано определение компетентности как способности к действию экономических агентов соответственно знаниям, умениям, формальному и реальному уровню образования и квалификации. Определено, что от компетентности агента управления зависит на сколько агент подвержен проявлениям стадного поведения в процессе принятия решений. Намечены перспективные направления исследований.

Ключевые слова: принятие решений; экономический агент; компетентность; рефлексивные процессы; стадное поведение; предприятие.

Литература

1. Турлакова С.С. Аналіз рефлексивних складових процесу прийняття рішень економічними суб'єктами. Перший етап модернізації економіки України: досвід та проблеми. Запоріжжя: КПУ. 2014. С. 378—386.
2. Попов А.Ю., Вихман А.А. Когнитивные искажения в процессе принятия решений: научная проблема и гуманитарная технология. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 7 (1). 2014. С. 5—16.
3. Kahneman D., Tversky A. Subjective probability: A judgment of representativeness. Cognitive Psychology. Vol. 3, № 3. 1972. рр. 430-454. doi:10.1016/0010-0285(72)90016-3.
4. Baron J. Thinking and deciding (4th ed.) New York, NY: Cambridge University Press. 2007.
5. Ariely D. Predictably irrational: The hidden forces that shape our decisions. New York, NY: HarperCollins. 2008.
6. Dwyer S. Moral competence. In Philosophy and linguistics. Routledge. 2019. Р. 169—190.
7. Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация. М., 2002.
8. Boon J., van der Klink M. Competencies: the triumph of a fuzzy concept, Academy of Human Resource Development Annual Conference, Honolulu, HA, 27 February — 3 March, in: Proceedings. Vol. 1. 2002. Р. 327—334.
9. Westera W. Competences in education: A confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies. Vol. 33, No.1. 2001. Р. 75—88.
10. Aragon S.R., Johnson S.D. Emerging roles and competencies for training in e-learning environments. Advances in Developing Human Resources. 4 (4). 2002. Р. 424—439.
11. Райл Р. Понятие сознания. М.: ИдеяПресс. 2000. 408 с.
12. Birzea С. Education for democratic citizenship: a lifelong learning perspective. Council of Europe. DGEV/EDU2000/CIT 21.: Strasbourg Cedcx: CoE, 2000. 88 p.
13. Мэнсфилд В., Шмидт Г. Ключевые навыки. Европейский фонд образования. 2000. 112 с.
14. Marzano R.J., Kendall J.S. The new taxonomy of educational objectives (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. 2007.
15. Ожегов С.И. Словарь русского языка. 18-е изд., стер. М.: Русский язык. 1987. 853 с.
16. Шепель В.М. Человековедческая компетентность менеджера. Управленческая антропология. М.: Народное образование. 1999. 432 с.
17. Берестова Л.И. Социально-психологическая компетентность как профессиональная характеристика руководителя. АДК. М., 1994.
18. Краткий словарь иностранных слов. Под ред. С.М. Лошкина. М. "Советская энциклопедия" 1971. 102 с.
19. Колодезникова С.И., Неустроева Е.Н. Управленческая компетентность как ключевой фактор в профессиональном становлении специалиста вуза. Вектор науки ТГУ. 2 (5). 2011. С. 114—117.
20. Чернова Ю.К. Квалиметрические методы выделения базовых компетенций при подготовке специалистов инженерного профиля. Под науч. ред. Н. А. Селезневой. М. 2006. 26 с.
21. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования?: (теоретико-методологический аспект). Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20—26.
22. Competence: Inquiries into its Meaning and Acquisition in education Settings / ed. By Edmund C. Short. Lanham etc., University Press of America. Vol. VI. 1984. С. 22.
23. Исаева Т.Е. Классификация профессионально-личностных компетенций вузовского преподавателя. Педагогика. 2006. № 9.
24. Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учебное пособие для вузов по специальности "Профессиональное обучение (по отраслям)". Моск. психолого-социальный ин-т. Москва: МПСИ, 2005. 216 с.
25. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования. Народное образование. 2003. № 2.
26. Velde C. Crossing borders: an alternative conception of competence. 27 Annual SCUTREA conference: 27 — 35. 1997.
27. White R.W. Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological Review. 1959. Р. 297—333.
28. McCelland D. С Testing for competense rather than for "intelligence". American Psychologist. 28. 1973. 143 p.
29. Boyatzis R.E., Sala F. (2004). Assessing emotional intelligence competencies. The measurement of emotional intelligence. P. 147—180.
30. Нечаев Н.Н., Резницкая Г.И. Формирование коммуникативной компетенции как условие становления профессионального сознания специалиста. Вестник УРАО. № 1. 2002. С. 3—21.
31. Papadopouli, M. Resource sharing in mobile wireless networks. Columbia University. 2002. 214 p.
32. Байденко В. И., Оскарссон Б. Базовые навыки (ключевые компетенции) как интегрирующий фактор образовательного процесса. Профессиональное образование и формирование личности специалиста. М. 2002. 241 с.
33. Демченкова С. А. Основные подходы к трактовке понятий "Компетенция" и "Компетентность" за рубежом и их содержательное наполнение. Вестник Томского государственного педагогического университета. 13. 2011. С. 243—246.
34. Erpenbeck J., Rosenstiel L., Grote S., & Sauter W. (2017). Handbuch Kompetenzmessung: Erkennen, verstehen und bewerten von Kompetenzen in der betrieblichen, pаdagogischen und psychologischen Praxis. Schаffer-Poeschel. 737 p.
35. Staudt E., Kriegesmann B., Kottmann M. (2000). Wissenschaft ignoriert Mittelstand und Handwerk" Fachleute nicht mehr verfugbar". Know-How. Vol. 4. S. 4—10.
36. Ярыгин О.Н. "Компетентность" и "компетенция" как эмерджентные свойства деятельности человека. Вектор науки ТГУ. 1 (15). 2011. C. 345—348.
37. Ильязова М.Д. Компетентность, компетенция, квалификация основные направления современных исследований. Научные исследования в образовании. (1). 2008. С. 28—31.

S. Turlakova

THE INFLUENCE OF AGENT COMPETENCE ON THE REFLEXIVE PROCESSES OF MANIFESTATION OF HERD BEHAVIOR AT ENTERPRISES

Summary

The competence of the agent regarding the subject matter of his decision plays an important role in shaping the knowledge structure of management agents. Cognitive distortions reflect the essence of reflexive processes in decision-making in the process of manifestation of herd behavior at enterprises. The relevance of studying the influence of competence on reflexive processes of manifestation of herd behavior at enterprises is justified.
Competence is defined as serving the purpose of ensuring ability to act in personal and professional situations through successful knowledge, skill and desire. Competence includes not only the formal level of education and qualifications, but also the capacity to overcome specific situations, but also the experience gained earlier.
The agent 's competence regarding the subject area of the decision he makes plays an important role in the knowledge structure of the management agents and intersects with other reflexive characteristics of the agents decision-making process. Competence is defined as the ability to act of economic agents according to knowledge, skills, formal and real level of education and qualification. It is determined that the competence of the management agent depends on how much the agent is exposed to manifestations of herd behavior in the decision-making process. The more competent a management agent is, the less likely it is to emulate a leader and/or other management agents in the decision-making process and make a decision on its own.
It is indicated that the competence of the management agent is characterized by the probability of making a decision according to a conventional algorithm corresponding to the job instructions/competencies of the management agent. Thus, in order to determine the appropriate probability, it is necessary to use the synthesized value of the competence level of the management agent based on the assessments of the competences of the management agent with respect to the subject area of its decisions.
A promising direction of research is the numerical determination of competence values of management agents at enterprises within the framework of simulation of the mechanism of reflexive control of herd behavior at enterprises.

Keywords: decision making; economic agent; competence; reflexive processes; herd behavior; enterprise.

References

1. Turlakova, S.S. (2014), "Analysis of reflexive components of decision-making process by economic subjects ", Pershiy etap modernіzatsії ekonomіki Ukraїni: dosvіd ta problemi [The first stage of modernization of economy of Ukraine: Experience and problems], KPU, Zaporіzhzhya, Ukraine.
2. Popov A. Yu. and Vikhman, A. A. (2014), "Cognitive distortions in decision-making: scientific problem and humanitarian technology", Vestnik Yuzhno-Ural'skogo gosudarstvennogo universiteta, Seriya: Psikhologiya, vol. 7, no.1, pp. 5—16.
3. Kahneman, D. and Tversky, A. (1972), Subjective probability: A judgment of representativeness, Cognitive Psychology, Vol. 3, no. 3, рр. 430—454, doi:10.1016/0010-0285(72)90016-3.
4. Baron, J. (2007), Thinking and deciding, 4th ed., Cambridge University Press, New York, USA.
5. Ariely, D. (2008), Predictably irrational: The hidden forces that shape our decisions, HarperCollins, New York, United States.
6. Dwyer, S. (2019), "Moral competence", In Philosophy and linguistics, Routledge, pp. 169—190.
7. Raven, Dzh. (2002), Kompetentnost' v sovremennom obshchestve. Vyyavlenie, razvitie i realizatsiya [Competence in modern society. Identification, development and implementation], Moscow, Russia.
8. Boon, J. and van der Klink, M. (2002), Competencies: the triumph of a fuzzy concept, Academy of Human Resource Development Annual Conference, Honolulu, HA, 27 February — 3 March, in: Proceedings, vol. 1, pp. 327—334.
9. Westera, W. (2001), Competences in education: A confusion of tongues, Journal of Curriculum Studies, vol. 33, no. 1, pp. 75—88.
10. Aragon, S. R. and Johnson, S. D. (2002), Emerging roles and competencies for training in e-learning environments, Advances in Developing Human Resources, 4 (4), pp. 424—439.
11. Rayl, R. (2000), Ponyatie soznaniya [Concept of consciousness], IdeyaPress, Moscow, Russia.
12. Birzea, С. (2000), "Education for democratic citizenship: a lifelong learning perspective", Council of Europe. DGEV/EDU2000/CIT 21, Cedcx: CoE, Strasbourg, France.
13. Mensfild, V. and Shmidt, G. (2000), Klyuchevye navyki, Evropeyskiy fond obrazovaniya [Key Skills], European Foundation for Education, Moscow, Russia.
14. Marzano, R. J. and Kendall, J. S. (2007), The new taxonomy of educational objectives, 2nd ed., Corwin Press, Thousand Oaks, California, United States.
15. Ozhegov, S. I. (1987), Slovar' russkogo yazyka [Dictionary of Russian], 4th ed., Russkij jazyk, Moscow, Russia.
16. Shepel', V.M. (1999), Chelovekovedcheskaya kompetentnost' menedzhera. Upravlencheskaya antropologiya [Human Competence Manager. Management Anthropology], Narodnoe obrazovanie, Moscow, Russia.
17. Berestova, L.I. (1994), Sotsial'no-psikhologicheskaya kompetentnost' kak professional'naya kharakteristika rukovoditelya. ADK [Socio-psychological competence as a professional characteristic of a leader], ADK, Moscow, Russia.
18. Sovetskaya entsiklopediya (1971), Kratkiy slovar' inostrannykh slov [A Brief Dictionary of Foreign Words], Sovetskaya entsiklopediya, Moscow, USSR.
19. Kolodeznikova, S.I. and Neustroeva, E.N. (2011), "Management competence as a key factor in the professional development of a university specialist", Vektor nauki Tol'yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika, psikhologiya, vol. 2, pp. 114—118.
20. Chernova, Yu.K. (2006), Kvalimetricheskie metody vydeleniya bazovykh kompetentsiy pri podgotovke spetsialistov inzhenernogo profilya [Qualimetric methods of allocation of basic competences in training of specialists of engineering profile], Moscow, Russia.
21. Zimnyaya, I. A. (2006), "Competence-based approach. What is its place in the system of modern approaches to the problem of education? (theoretical and methodological aspect)", Vysshee obrazovanie segodnya, vol. 8, pp. 20—26.
22. University Press of America (1984), Competence: Inquiries into its Meaning and Acquisition in education Settings, University Press of America, Lanham, Maryland, United States.
23. Isaeva, T.E. (2006), "Classification of professional and personal competencies of a university teacher", Pedagogika, vol.9, pp. 55—61.
24. Zeer, E.F. Pavlova, A.M. and Symanyuk, E.E. (2005), Modernizatsiya professional'nogo obrazovaniya: kompetentnostnyy podkhod: uchebnoe posobie dlya vuzov po spetsial'nosti "Professional'noe obuchenie (po otraslyam)" [Modernization of vocational education: competency-based approach: textbook for universities in the specialty "Vocational training (by industry)"], Mosk. psikhologo-sotsial'nyy in-t MPSI, Moscow, Russia.
25. Khutorskoy A. (2003), "Key competencies as a component of personal-oriented education", Narodnoe obrazovanie, vol. 2, pp. 58—64.
26. Velde, C. (1997), "Crossing borders: an alternative conception of competence and implications for provisional practice in the workplace", 27 Annual SCUTREA conference, Education-line, pp. 27—35.
27. White, R.W. (1959), Motivation reconsidered: The concept of competence, Psychological review, vol. 66 (5), pp. 297—333.
28. McClelland, D. C. (1973), "Testing for competence rather than for "intelligence", American psychologist, vol. 28, no. 1, pp. 1—14.
29. Boyatzis, R.E. and Sala, F. (2004), "Assessing emotional intelligence competencies", The measurement of emotional intelligence, pp. 147—180.
30. Nechaev, N.N. and Reznitskaya, G.I. (2002). "The formation of communicative competence as a condition for the formation of professional consciousness of a specialist", Vestnik UrAO, vol. 1, pp. 3—21.
31. Papadopouli, M, (2002), Resource sharing in mobile wireless networks, Columbia University, New York, United States.
32. Baydenko, V.I. and Oskarsson, B. (2002), "Basic skills (key competencies) as an integrating factor in the educational process", Professional'noe obrazovanie i formirovanie lichnosti spetsialista, vol. 5, pp. 22—46.
33. Demchenkova, S. A. (2011), "The main approaches to the interpretation of the concepts of "competence" and "competence" abroad and their meaningful content", Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, vol. 13, pp. 243—246.
34. Erpenbeck, J. Rosenstiel, L. Grote, S. and Sauter, W. (2017), Handbuch Kompetenzmessung: Erkennen, verstehen und bewerten von Kompetenzen in der betrieblichen, pаdagogischen und psychologischen Praxis, Schаffer-Poeschel, Stuttgart, Germany.
35. Staudt, E. Kriegesmann, B. and Kottmann, M. (2000), "Wissenschaft ignoriert Mittelstand und Handwerk" Fachleute nicht mehr verfugbar", Know-How, vol. 4, pp. 4—10.
36. Yarygin, O. N. (2011), "Competence" and "competence" as emergent properties of human activity". Vektor nauki Tol'yattinskogo gosudarstvennogo universiteta, Vol. 1, pp. 345—348.
37. Il'yazova, M. D. (2008), "Competence, competence, qualification main directions of modern research", Nauchnye issledovaniya v obrazovanii, vol. (1), pp. 28—31.

№ 5-6 2020, стор. 38 - 46

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2020-03-31

Кількість переглядів: 711

Відомості про авторів

С. С. Турлакова

к. э. н., доцент, старший научный сотрудник, Институт экономики промышленности НАН Украины

S. Turlakova

PhD in Economics, assistant professor, Senior Researcher, Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine

ORCID:

0000-0002-3954-8503

Як цитувати статтю

Турлакова С. С. Влияние компетентности агентов на рефлексивные процессы проявления стадного поведения на предприятиях. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5-6. С. 38–46. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.38

Turlakova, S. (2020), “The influence of agent competence on the reflexive processes of manifestation of herd behavior at enterprises”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5-6, pp. 38–46. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.38

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.