EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ДЛЯ НАЛАГОДЖЕННЯ ЗВ'ЯЗКІВ З ГРОМАДСЬКІСТЮ
Н. Л. Новікова, К. В. Притула

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.123

УДК: 323.21

Н. Л. Новікова, К. В. Притула

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ДЛЯ НАЛАГОДЖЕННЯ ЗВ'ЯЗКІВ З ГРОМАДСЬКІСТЮ

Анотація

У статті досліджено питання ролі комунікацій в системі органів державної влади. Запропоновано визначення терміну "зв'язки з громадськістю" (PR) та обгрунтовано необхідність використання PR-інструментів в діяльності урядових інституцій. Проаналізовано актуальні нормативно-правові акти, що стосуються функціонування центральних органів виконавчої влади, що відповідають за формування інформаційної політики та цифрової трансформації. Вивчено світові тенденції розвитку мережі Інтернет та розглянуто можливість застосування соціальних мереж як одного з каналів комунікації з громадськістю. Здійснено моніторинг веб-сайтів урядових інституцій та офіційних сторінок політичних осіб у соціальних мережах. Вивчено успішні практики застосування соціальних мереж для інформування громадськості щодо розробки та запуску нової адміністративної послуги для населення. Окреслено можливі шляхи збільшення рівня довіри до державних органів та запропоновано способи вдосконалення діючих стратегічних комунікацій.

Ключові слова: зв'язки з громадськістю; комунікація; органи державної влади; взаємодія; соціальні мережі; мобільні додатки.

Література

1. Cutlip S. M., Center A. H., Broom F. M. Effective public relations 7-th edition — Englewood Cliffs, N. J. Prentice Hall, 1994 — P. 1—8.
2. The Global State of Digital in 2019 Report [Електронний ресурс] // Hootsuite. — 2019. — Режим доступу до ресурсу: https://hootsuite.com/pages/digital-in-2019
3. Дані досліджень інтернет-аудиторії України [Електронний ресурс] // Інтернет Асоціація України (ІнАУ). — 2020. — Режим доступу: https://inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi.
4. Зв'язки з громадськістю: технології прагматичної комунікації: навч. посіб. / Л.Д. Климанська; М-во освіти і науки України, Нац. ун-т "Львів. Політехніка". — Л.: Вид-во Львів. Політехніки, 2014. — 164 с.
5. Королько В.Г., Некрасова О.В. Зв'язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика: підр. Для студентів вищих навчальних закладів / 3-те вид., доповн. І переробл. — К.: Вид. дім. "Києво-Могилянська академія", 2009. — 831 с.
6. Постанова Кабінету Міністрів України "Питання Міністерства цифрової трансформації" від 18 вересня 2019 р. № 856 [Електронний ресурс]. — 2019. — Режим доступу до ресурсу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF
7. Почепцов Г.Г. Паблік рилейшнз: навч. посіб. / Г.Г. Почепцов. — К.: Знання, 2006. — 327 c.
8. Руденко О.І. Поняття "політичні зв'язки з громадськістю" в наукових дискусіях, тематика: політичні проблеми міжнародних систем і глобального розвитку // Освіта регіону. Сер.: Політологія. Психологія. Комунікації. — 2011. — № 2. — С. 107—110.
9. Телеграм канал Міністра цифрової трансформації М.Федорова [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: https://t.me/zedigital
10. Шишкина М.А. Паблик рилейшнз в системе социального управления / М.А. Шишкина. — СПб: Русич, 2002. — 441 с. — (Паллада-медиа).

N. Novikova, K. Prytula

SOCIAL NETWORKS AS A TOOL FOR PUBLIC AUTHORITIES FOR ESTABLISHING PUBLIC RELATIONS

Summary

This article examines the role of communications in the public authorities' system. The authors examine the existing definitions of the term 'public relations" (PR) proposed by Ukrainian and foreign theorists and practitioners, outline the core features of this term and propose their own definition of the public relations. The world trends of Internet development and its usage in different aspects of people's life are surveyed and the possibility of using social networks as one of the channels of communication with the public is considered. It was drawn out the place and role of Internet in business and administrative performance. The latest statistics data were investigated and compared to the previous years. The authors underline the necessity of using public relations' tools in the activities of government institutions. The legal acts that entered into force in Ukraine concerning the functioning of the central executive bodies responsible for the information and digital transformation policy-making are also analyzed. The particular attention was paid to the development of strategic communications in Ukraine and the creation and functioning of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine. The official websites of several governmental institutions and social network profiles of Ukrainian political personalities have been monitored. Successful practices of using social networks to inform the public about the development and launch of new administrative services for the population have been studied. The launch of mobile application Diia that is aimed to reduce the number of paper documents and to deliver administrative services to the citizens in a proper way was one of the subjects to analyze. The authors monitored the dynamics of upload and usage of the application in the first week of launch (February 2020). Also the possible ways of increasing the level of trust in state authorities are outlined in the article and the ways of improving existing strategic communications are proposed. The research on the communications in governmental institutions with the usage of modern tools is going to be continued in the further scientific publications.

Keywords: public relations; communication; authorities; interaction; social networks; mobile applications.

References

1. Cutlip, S.M. Center, A.H. and Broom, F.M. (1994), Effective public relations, 7-th edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, N. J., USA, pp. 1—8.
2. Hootsuite (2019), "The Global State of Digital in 2019 Report", available at: https://hootsuite.com/pages/digital-in-2019 (Accessed 25 Feb 2020).
3. InAU (2020), "Research data of Internet audience of Ukraine", available at: https://inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi (Accessed 25 Feb 2020).
4. Klymans'ka, L.D. (2014), Zv'iazky z hromads'kistiu: tekhnolohii prahmatychnoi komunikatsii [Public relations: pragmatic communication technologies], M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. Un-t "L'viv. Politekhnika". Vyd-vo L'viv. Politekhniky, L'viv, Ukraine.
5. Korol'ko, V.H. and Nekrasova, O.V. (2009), Zv'iazky z hromads'kistiu. Naukovi osnovy, metodyka, praktyka [Public relations. Scientific bases, methodology, practice], Vyd. dim. "Kyievo-Mohylians'ka akademiia", Kyiv, Ukraine.
6. Cabinet of Ministers of Ukraine (2019), Resolution "Questions from the Ministry of Digital Transformation", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/856-2019-%D0%BF (Accessed 25 Feb 2020).
7. Pocheptsov, H.H. (2006), Pablik rylejshnz [Public Relations], Znannia, Kyiv, Ukraine.
8. Rudenko, O.I. (2011), "The concept of "political public relations" in scientific discussions, topics: political problems of international systems and global development", Osvita rehionu. Ser.: Politolohiia. Psykholohiia. Komunikatsii, vol. 2, pp. 107—110.
9. Telegram channel of the Minister of Digital Transformation M.Fedorov (2020), available at: https://t.me/zedigital (Accessed 25 Feb 2020).
10. Shyshkyna, M.A. (2002), Pablyk rylejshnz v systeme sotsyal'noho upravlenyia [Public relations in the social management system], Rusych, St.Petersburg, Russia.

№ 5-6 2020, стор. 123 - 127

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2020-03-31

Кількість переглядів: 193

Відомості про авторів

Н. Л. Новікова

д. е. н., професор, завідувач кафедри публічного управління та адміністрування, Київський національний торговельно-економічний університет

N. Novikova

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of the Department of Public Administration, Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0001-5219-9494


К. В. Притула

аспірант І курсу спеціальності "Публічне управління та адміністрування", Київський національний торговельно-економічний університет

K. Prytula

postgraduate student of the first year of the specialty "Public Administration" of Kyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0003-1831-9856

Як цитувати статтю

Новікова Н. Л., Притула К. В. Соціальні мережі як інструмент для органів державної влади для налагодження зв'язків з громадськістю. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5-6. С. 123–127. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.123

Novikova, N. and Prytula, K. (2020), “Social networks as a tool for public authorities for establishing public relations”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5-6, pp. 123–127. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.123

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.