EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЯМИ МОДЕЛІ ЕFQM 2020
С. М. Бондаренко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.13-14.34

УДК: 658.5

С. М. Бондаренко

ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЯМИ МОДЕЛІ ЕFQM 2020

Анотація

У статті розкрито сутність самооцінки діяльності організації за новою моделлю ділової досконалості EFQM 2020 як важливої складової в системі управління організацією, основи її вдосконалення, досягнення конкурентоспроможності на внутрішньому і світовому ринках та перемоги в конкурсах з якості. Самооцінка організації за моделлю EFQM 2020 року — всебічний аналіз діяльності силами самої організації. Самооцінку використовують як інструмент моніторингу за станом організації, а також здійснюють за участі в національних та світових конкурсах якості. Визначено цілі проведення самооцінки організації за новою моделлю ділової досконалості EFQM 2020, її переваги та методи проведення. Розглянуто чинники, що вплинули на розробку нової моделі EFQM 2020, яка описує досконалу організацію за допомогою 7 критеріїв і 25 підкритеріїв, розділених на три групи: напрям-виконання-результат. Проведено порівняний аналіз моделі ЕFQM та міжнародного стандарту ISO 9001:2015.

Ключові слова: самооцінка; ділова досконалість; модель EFQM 2020; якість; премія з якості.

Література

1. Бондаренко С.М. Корпоративна соціальна відповідальність у концепції загального управління якістю на підприємствах легкої промисловості України. Економічний простір. 2016. № 105. С. 154—163.
2. Бондаренко С.М. Задоволеність споживачів як основа успіху у бізнесі. Економіст. 2004. №12. С. 35—37.
3. Бондаренко С.М. Ділова досконалість підприємств як фактор конкурентоспроможності національної економіки України. Економічний простір. 2016. № 116. С. 200—208.
4. Бондаренко С.М., Михайленко Н.В. Базова концепція загального управління якістю TQM: Роль персоналу. Економічний простір. 2015. № 103. С. 139—146.
5. Виноградов Л.В., Семенов В.П., Бурылов В.С. Средства и методы управления качеством: учебное пособие. Москва: Инфра-М, 2016. 220 с.
6. Калита Т.П. Модель EFQM 2020: матеріали 28-го Міжнародного форуму "Дні якості в Києві 2019" 07 листопада 2019 р. Київ: УАЯ, 2019. URL: https://www.uaq.org.ua (дата звернення 20.07.2020).
7. Касич А.О., Харькова Ж.В. Управління конкурентними перевагами підприємства. Економічний аналіз. 2016. № 2. С. 79—85.
8. Менеджмент якості в будівництві і геном ділової досконалості організацій / під загальною редакцією Лівінського О.М., Савенка В.І., Пальчика С.П., Черткова О.Ю. Київ: Центр учбової літератури, 2018. 232 с.
9. Момот О.І. Менеджмент якості та елементи системи якості: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 368 с.
10. EFQM Model: веб-сайт. URL: www.efqm.org (дата звернення 20.07.2020).

S. Bondarenko

THE SPECIFICS OF USING OF THE EFQM 2020 MODEL IN THE MANAGEMENT OF ORGANIZATIONS

Summary

The article reveals the essence of self-assessment of the organization according to the new model of business excellence EFQM 2020 as an important component in the management system of an organization, the basics of its improvement, competitiveness in domestic and global markets and winning quality competitions. Organization's self-assessment according to the EFQM 2020 model is a comprehensive analysis of the organization's own activities. Self-assessment is used as a tool for monitoring the condition of an organization, which aims to find areas for improvement and is carried out in national and global quality competitions. The goals of self-assessment of an organization according to the new model of business excellence EFQM 2020, its advantages and methods are carried out.
In the process of self-assessment of an organization as a standard in Europe and in the world uses the model of business excellence EFQM. This model was launched by the European Foundation for Quality Management, which in 2017 brought the quality competition for this model to the world level called the Global EFQM Excellence Award and established a new rating system for the best organizations EFQM Global Excellence Index.
The globally recognized EFQM model, used by thousands of organizations around the world, is undergoing constant cycles of improvement and is being systematically revised. At the annual EFQM forum on October 23—24, 2019 in Helsinki (Finland), the new model EFQM 2020 was presented for the first time, which is intended for use as a tool for assessing the business development of an enterprise or organization. Since there have been many irreversible changes in society recently, in particular global warming, globalization, the model was in 2019 radically revised and updated.
EFQM 2020 describes a perfect organization using 7 criteria and 25 sub-criteria, divided into three groups: direction-execution-result. The factors that influenced the development of the new model are considered, in particular the need to creatively and quickly adapt to constant and unpredictable changes, the emergence of new generations of people, increasing consumer demands and expectations to obtain ready-made values, and others.

Keywords: self-assessment; business excellence; EFQM 2020 model; quality; quality award.

References

1. Bondarenko, S.M. (2016), "Corporate social responsibility in the concept of total quality management at the enterprises of light industry of Ukraine", Ekonomichnyj prostir, vol. 105, pp. 154—163.
2. Bondarenko, S.M. (2004), "Consumer satisfaction as the basis of business success", Ekonomist, vol. 4, pp. 35—37.
3. Bondarenko, S.M. (2016), "Business excellence of enterprises as a factor of competitiveness of the national economy of Ukraine", Ekonomichnyj prostir, vol. 116, pp. 200—208.
4. Bondarenko, S.M. and Mykhajlenko, N.V. (2015), "Basic concept of total quality management TQM: The role of staff", Ekonomichnyj prostir, vol. 103, pp. 139—146.
5. Vinogradov, L. V. Semenov, V. P. and Burylov, V. S. (2016), Sredstva i metody upravlenija kachestvom [Means and methods of quality management], Infra-M, Moscow, Russia.
6. Kalyta, T. P. (2019), "EFQM Model 2020", Zbirka materialiv Mizhnarodnoho forumu "Dni iakosti v Kyievi 2019" [Proceedings of the 28th International Forum "Quality Days in Kyiv 2019"], 28 Mizhnarodnyj forum "Dni iakosti v Kyievi 2019" [28 International Forum "Quality Days in Kyiv 2019"], UAYa, Kyiv, Ukraine, November 7, 2019, available at: https://www.uaq.org.ua (Accessed 20 July 2020).
7. Kasych, A.O. and Khar'kova, Zh.V. (2016), "Management of competitive advantages of the enterprise", Ekonomichnyj analiz, vol. 2, pp. 79—85.
8. Livins'kyj, O. M. Savenko, V. I. Pal'chyk, S. P. and Chertkov, O. Yu. (2018), Menedzhment iakosti v budivnytstvi i henom dilovoi doskonalosti orhanizatsij [Quality management in construction and the genome of business excellence of organizations], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
9. Momot, O.I. (2007), Menedzhment iakosti ta elementy systemy iakosti [Quality management and elements of the quality system], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
10. The official site of EFQM (2020), "EFQM Model", available at: www.efqm.org (Accessed 20 July 2020).

№ 13-14 2020, стор. 34 - 39

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2020-08-18

Кількість переглядів: 782

Відомості про авторів

С. М. Бондаренко

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту та публічного адміністрування, Київський національний університет технологій та дизайну

S. Bondarenko

PhD in Economics, Associate Professor, Assistant professor of Department of management and public administration, Kyiv National University of Technologies and Design

ORCID:

0000-0001-7183-1395

Як цитувати статтю

Бондаренко С. М. Особливості застосування в управлінні організаціями моделі еfqm 2020. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 13-14. С. 34–39. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.13-14.34

Bondarenko, S. (2020), “The specifics of using of the efqm 2020 model in the management of organizations”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 13-14, pp. 34–39. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.13-14.34

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.