EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОДИНИЦЬ
Т. В. Канєва, М. О. Рубан

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.17-18.49

УДК: 336.77:330

Т. В. Канєва, М. О. Рубан

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОДИНИЦЬ

Анотація

Досліджено особливості імплементації податкової політики як інструменту забезпечення соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць. З'ясовано роль податкової політики у забезпеченні стійкого економічного зростання. Визначено особливості децентралізаційних процесів в Україні, враховуючи специфіку національної економіки. Досліджено децентралізаційні процеси у ЄС та ОЕСР, враховуючи відповідні вихідні потенціали. Доведено, що перспективною для активізації процесів економічного зростання є оптимізація податкового потенціалу регіонів шляхом надання достатньої фіскальної децентралізації місцевим бюджетам без поглиблення диференціацій соціально-економічного розвитку між регіонами країни; раціоналізація адміністративно-територіального устрою, що надасть можливість знизити трансакційні витрати фінансового управління. Вказані заходи мають враховувати інституційний досвід розвитку податкової системи, фіскальних взаємовідносин між економічними суб'єктами та особливості галузевої структури національної економіки.

Ключові слова: податки; податкові надходження; місцеві бюджети; майнові податки; економічний розвиток.

Література

1. Delgado F.J., Lago-Penas S. & Mayor M. (2015). On the determinants of local tax rates: new evidence from Spain. Contemporary Economic Policy. No. 33 (2), pp. 351 — 368.
2. Gadenne L. (2017). Tax me, but spend wisely? Sources of public finance and government accountability. American Economic Journal: Applied Economics. No. 9 (1), pp. 274 — 314.
3. Geys B. & Sorensen R. J. (2016). Revenue scarcity and government outsourcing: Empirical evidence from Norwegian local governments. Public Administration. No. 94 (3), pp. 769 — 788.
4. Hanson R. L. (2018) The interaction of state and local governments. In Governing Partners, pp. 1—16. Routledge.
5. Stiglitz J.E. & Rosengard J. K. (2015). Economics of the public sector: Fourth international student edition. WW Norton & Company.
6. Боголиб Т.М. Бюджетная децентрализация органов местного самоуправления Украины. American Scientific Journal. 2016. № 5. С. 75—81.
7. Chugunov I. & Pasichnyi M. (2018), Fiscal stimuli and consolidation in emerging market economies, Investment Management and Financial Innovations, vol. 15 (4), pp. 113—122. doi:10.21511/imfi.15(4).2018.09.
8. Chugunov I.Y. & Pasichnyi M.D. (2018) Fiscal policy for economic development. Науковий вісник Полісся. № 1 (13). Ч. 1. С. 54—61. http://dx.doi.org/10.25140/2410-9576-2018-1-1(13)-54-61.
9. Pasichnyi M., Kaneva T., Ruban M., Nepytaliuk A. (2019). The impact of fiscal decentralization on economic development. Investment Management and Financial Innovations, 16 (3), 29—39. doi:10.21511/imfi.16(3).2019.04
10. Pasichnyi M. (2017). Empirical study of the fiscal policy impact on economic growth. Problems and Perspectives in Management, vol. 15 (3), pp. 316—322. doi:10.21511/ppm.15(3-2).2017.01
11. Соколовська А.М. Шляхи реформування податкової системи України. Фінанси України. 2014. № 12. С. 103—121.

T. Kaneva, M. Ruban

TAX POLICY AS AN INSTRUMENT TO ENSURE THE ECONOMIC AND SOCIAL DEVELOPMENT OF ADMINISTRATIVE-TERRITORIAL UNITS

Summary

The features of the tax policy implementation as an ensuring tool for the socio-economic development regarding the administrative-territorial units were profoundly investigated. The role of the tax policy in sustainable economic growth's ensuring has been essentially clarified. The peculiarities of decentralization processes in Ukraine were determined, taking the specifics of the national economy into account. The decentralization processes in the EU and the OECD were studied, considering the respective initial economic potentials. It has been proved that the regional tax potential optimization by the provision of the sufficient fiscal decentralization to the local budgets, without deepening the differentiation of socio-economic development between the regions, had been the preferable area for the economic growth processes' intensification; the rationalization of the administrative-territorial structure mattered too. The aforementioned measures should be taken into account while the institutional experience of the tax system, fiscal relations between the economic units, and the specifics of the sectoral structure of the national economy would be measured. We evaluated the impact of fiscal decentralization on economic development using a set of decentralization measures. We found out that the EU countries and a few of post-Soviet states in Eastern Europe were essentially more expenditures federalized than revenue decentralized. Revenue decentralization had a tiny negative effect on economic growth; meanwhile, expenditures decentralization could slightly encourage economic development. The overall decentralization indicator adversely affected GDP per capita growth, but that impact was almost insignificant. The vast majority of countries in Central and Eastern Europe referred to a group with a weak interconnection between the mentioned indicators. Fiscal and political autonomy of the local governments intended to ensure social and economic development and to raise the quality of public services. Our investigation emphasized the importance of enhanced demographic sustainability to stimulate economic growth.

Keywords: taxes; tax revenues; local budgets; property taxes; economic development.

References

1. Delgado, F. J. Lago-Penas, S. and Mayor M. (2015), "On the determinants of local tax rates: new evidence from Spain", Contemporary Economic Policy, vol. 33 (2), pp. 351—368.
2. Gadenne, L. (2017), "Tax me, but spend wisely? Sources of public finance and government accountability", American Economic Journal: Applied Economics, vol. 9 (1), pp. 274—314.
3. Geys, B. and Sоrensen, R. J. (2016), "Revenue scarcity and government outsourcing: Empirical evidence from Norwegian local governments", Public Administration, vol. 94 (3), pp. 769—788.
4. Hanson, R. L. (2018), The interaction of state and local governments, Governing Partners, Routledge, London, UK, pp. 1—16.
5. Stiglitz, J. E. and Rosengard, J. K. (2015), Economics of the public sector: Fourth international student edition, WW Norton & Company, NY, USA.
6. Boholyb, T. M. (2016), "Budget decentralization of local governments of Ukraine", American Scientific Journal, vol. 5, pp. 75—81.
7. Chugunov, I. and Pasichnyi, M. (2018), "Fiscal stimuli and consolidation in emerging market economies", Investment Management and Financial Innovations, vol. 15 (4), pp. 113—122. doi:10.21511/imfi.15(4).2018.09
8. Chugunov, I. Y. and Pasichnyi, M. D. (2018), "Fiscal policy for economic development", Naukovyj visnyk Polissia, vol. 1 (13), pp. 54—61.
9. Pasichnyi, M. Kaneva, T. Ruban, M. and Nepytaliuk, A. (2019), "The impact of fiscal decentralization on economic development", Investment Management and Financial Innovations, vol. 16 (3), pp. 29—39. doi:10.21511/imfi.16(3).2019.04
10. Pasichnyi, M. (2017), "Empirical study of the fiscal policy impact on economic growth", Problems and Perspectives in Management, vol. 15 (3), pp. 316—322. doi:10.21511/ppm.15(3-2).2017.01
11. Sokolovska, A. M. (2014), "Ways to reform the tax system of Ukraine", Finance of Ukraine, vol. 12, pp. 103—121.

№ 17-18 2020, стор. 49 - 56

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2020-10-02

Кількість переглядів: 73

Відомості про авторів

Т. В. Канєва

к. е. н., доцент, декан факультету фінансів та обліку, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

T. Kaneva

PhD in Economics, Associate Professor, Dean of the Department of Finance and Accounting, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0002-3302-9593


М. О. Рубан

аспірант, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

M. Ruban

Postgraduate student, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0002-9269-8674

Як цитувати статтю

Канєва Т. В., Рубан М. О. Податкова політика як інструмент забезпечення соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 17-18. С. 49–56. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.17-18.49

Kaneva, T. and Ruban, M. (2020), “Tax policy as an instrument to ensure the economic and social development of administrative-territorial units”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 17-18, pp. 49–56. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.17-18.49

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.