DOI: 10.32702/2306-6814.2020.19-20.35
УДК: 614.2-021.321(47+57)
О. І. Краснова, Н. В. Харченко, Т. В. Плужнікова, О. Г. Краснов
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я КРАЇН ПОСТРАДЯНСЬКОГО ПРОСТОРУ
Анотація
Система охорони здоров'я є одним з приоритетних завдань уряду будь-якої країни. Головними напрямами розвитку охорони здоров'я є зменшення рівня показників смертності та захворюваності, збільшення рівня показників народжуваності. У статті здійснено порівняльний аналіз країн посрадянського простору, в яких система охорони здоров'я пройшла реформування. Досліджено принципи організації та фінансування охорони здоров'я в таких країнах, як Грузія та Естонія. Ці країни пройшли складний шлях реформування охорони здоров'я від бюджетної системи до запровадження медичного страхування. В цих країнах було змінено механізм фінансування медичної галузі та організацію надання медичних послуг населенню. Визначено досвід, який був би корисний під час реформування системи охорони здоров'я в Україні.
Ключові слова: охорона здоров'я; державне регулювання; реформування; медичні послуги; медичне страхування; соціальне страхування.
Література
1. Бендукідзе К., Редер Ф.С., Танер М., Урушадзе А. Реформи охорони здоров'я в Республіці Грузія: від радянської руїни до охорони здоров'я на ринковій основі. К.: Вид-во: ТОВ "НВП "Інтерсервіс". 2014. 52 с.
2. Бережна Ю. В. Об'єктивна необхідність державного регулювання розвитку сфери охорони здоров'я в Україні. Соціально-економічний розвиток України та її регіонів: проблеми науки та практики: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (м. Харків, 10—11 травня 2012 р.). Харків, 2012. С. 236—239.
3. Бурбела А.Л. Реформи фінансування в галузі охорони здоров'я в пострадянських країнах: уроки для України. Економіка і суспільство. 2017. № 8. С. 201—207.
4. Голованова І.А., Краснова О.І. Економічне обгрунтування реформи галузі охорони здоров'я: досвід постсоціалістичних країн та доцільність його впровадження в Україні. Економічний часопис-ХХІ. 2014. № 3—4 (2). С. 19—22.
5. Індекс здоров'я. Україна — 2019: Результати загальнонаціонального дослідження. Київ, 2020.
6. Кринична І.П. Досвід державного управління процесами реформування системи охорони здоров'я в країнах Східній Європі. Перший Незалежний Науковий Вісник. 2015. С. 97—101.
7. Кринична І.П. Обгрунтування необхідності проведення реформування системи охорони здоров'я в Україні: історичний аспект. Аспекти публічного управління. 2015. № 3. С. 19—26.
8. Солдатенко О. Європейський досвід фінансування видатків на охорону здоров'я. Юридична Україна. 2010. № 4. С. 53—58.
9. Шевченко М. Медицина пострадянського простору. Ваше здоров'я. 2014. № 46—47. С. 12—13.
10. Шупа Л.З.Досвід естонського медичного страхування для впровадження в Україні. Економічний аналіз. 2018. Т. 28 (1). С. 168—171.
О. Krasnovа, N. Kharchenko, T. Pluzhnikova, О. Krasnov
FEATURES OF THE ORGANIZATION AND FINANCING OF PUBLIC HEALTH IN POST-SOVIET COUNTRIES
Summary
The health care system is one of the priorities of the government of any country. The main directions of health care development are to reduce the level of mortality and morbidity rates, and increase the level of birth rates. The article provides a comparative analysis of the post-Soviet countries, in which the health care system has been reformed. The principles of organization and financing of health care in countries such as Georgia and Estonia have been investigated. These countries have gone through a difficult path of reforming health care from the budget system to the introduction of health insurance. In these countries, the mechanism for financing the medical industry and organizing the provision of medical services to the population was changed. The experience to be used in the reform of the health care system in Ukraine has been identified. Today there are two types of health insurance in Georgia: state and commercial. The insured person can receive discounts on medical treatment and medicines, and in some cases can receive free treatment. The population of Georgia chooses the type of insurance themselves: private or public. The majority of the Georgian population prefer state health insurance. It should also be noted that both private and state medical institutions in Georgia are fully self-financing. However, the state sets an upper limit above which prices cannot be raised. There is competition between clinics in order to increase the number of clients, they improve the infrastructure, invite the best specialists to cooperate, because the patient himself can decide in which institution to restore health.
The Estonian Health Insurance Fund was established in 1992. The health insurance Fund determines the list of diseases and operations that are paid from the state budget. Today, 94% of Estonian residents have compulsory health insurance. Funding comes from social tax contributions levied on each employee. There are privileged categories of the population in Estonia who will receive health insurance free of charge. In Estonia, in order to see a specialist doctor and receive the service free of charge, you must have a referral from a family doctor. Every year the Health Insurance Fund updates the list of health services. Medical insurance services can be obtained only in those medical institutions with which the health insurance fund has concluded an agreement.
Keywords: healthcare sphere; state regulation; healthcare reform; principles; financing.
References
1. Bendukidze, K. Raeder, F.S. Taner, M. and Urushadze, A. (2014), Reformy okhorony zdorovia v Respublitsi Hruziia: vid radianskoi ruiny do okhorony zdorovia na rynkovii osnovi [Health care reforms in the Republic of Georgia from Soviet ruins to market-based health care], Interservis, Kyiv, Ukraine.
2. Berezhna, Yu. V. (2012), "The objective need for state regulation of the development of the healthcare sector in Ukraine", Zbirka materialiv na Mizhnarodnij naukovo-praktychnij konferentsii. Sotsialno-ekonomichnyi rozvytok Ukrainy ta yii rehioniv: problemy nauky ta praktyky [Conference Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Socio-economic development of Ukraine and its regions: problems of science and practice], National University, Kharkiv, Ukraine, pp. 236—239.
3. Burbela, A.L. (2017), "Health Financing Reforms in Post-Soviet Countries: Lessons for Ukraine", Ekonomika i suspilstvo, vol. 8, pp. 201—207.
4. Golovanova, I.A. Krasnova, O.I. (2014), "Economic substantiation of health care reform: the experience of post-socialist countries and the feasibility of its implementation in Ukraine", Ekonomichnyi chasopys -ХХІ, vol. 3—4 (2), pp. 19—22.
5. Health Index. Ukraine (2019), "National survey results", available at: http://health-index.com.ua/HI_Report_2019_Preview.pdf (Accessed 4 May 2020).
6. Krynychna, I.P. (2015), "Experience in public administration of health care reform processes in Eastern Europe", Pershyi Nezalezhnyi Naukovyi Visnyk, pp. 97-101.
7. Krynychna, I.P. (2017), "Justification of the need to reform the health care system in Ukraine: a historical aspect", Aspekty publichnoho upravlinnia, vol. 3, pp. 19—26.
8. Soldatenko, O. (2010), "European experience in financing health care costs", Yurydychna Ukraina, vol. 4, pp. 53—58.
9. Shevchenko, M. (2014), "Post-Soviet medicine", Vashe zdorov'ia, vol. 46—47, pp. 12—13.
10. Shupa, L. Z. (2018), "Experience of Estonian health insurance for implementation in Ukraine", Ekonomichnyi analiz, vol. 28 (1), pp. 168—171.
№ 19-20 2020, стор. 35 - 39
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2020-11-05
Кількість переглядів: 631