EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ ПОЛІТИЧНИМИ РИЗИКАМИ У НАЦІОНАЛЬНИХ ПРОГРАМАХ АНТИКРИЗОВОЇ ГОТОВНОСТІ: ДОСВІД КРАЇН ОЕСР
І. В. Антипенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.19-20.141

УДК: 351/354:78

І. В. Антипенко

УПРАВЛІННЯ ПОЛІТИЧНИМИ РИЗИКАМИ У НАЦІОНАЛЬНИХ ПРОГРАМАХ АНТИКРИЗОВОЇ ГОТОВНОСТІ: ДОСВІД КРАЇН ОЕСР

Анотація

Статтю присвячено аналізу та узагальненню зарубіжного досвіду (на прикладі країн-членів ОЕСР) інтеграції елементів процесу управління політичними ризиками у національні програми антикризової готовності.
Зазначено, що світовий досвід свідчить, що боротьба з політичними кризами вимагає комплексного підходу до попередження і пом'якшення на державному рівні не тільки власне політичних ризиків, що виникли внаслідок особливостей соціально-політичного процесу або прорахунків у державній політиці уряду, а й врахування багатьох небезпек і численних загроз, включаючи нові та потенційні загрози і вразливості для життя і здоров'я громадян, що не мають відношення до політичної сфери, але здатні при цьому створити каскадний ефект і тим самим набути політичного значення. Це вимагає розробки впровадження більш широкого і загального підходу до управління ризиками на національному рівні.
Доведено, що кожна держава, залежно від своєї інституційної структури, історії та актуальності конкретних небезпек і загроз, розробляє конкретні інституційні та управлінські механізми, необхідні для забезпечення готовності політичних та інших системних криз. Тому вивчення їх досвіду є необхідним кроком для вироблення національного підходу до управління політичними ризиками і кризами.
Показано, що в основу антикризового управління і насамперед готовності до криз у всіх державах-членах ОЕСР, покладені такі елементи процесу управління політичними ризиками: формування політико-правової бази у відповідній сфері шляхом ухвалення національних стратегій управління ризиками; розбудова на урядовому рівні розгалуженої системи міжгалузевих ризик-комунікацій шляхом створення відповідних державних структур та інституційних механізмів управління і координації на центральному, урядовому, рівні; проведення перманентної оцінки ризику, що в структурі забезпечення антикризової готовності країн-членів ОЕСР реалізується за рахунок національних програм оцінки критичних ризиків; створення інституційної мережі раннього оповіщення, аналітичний потенціал якої грунтується на прогностичних інструментах ризик-аналізу.

Ключові слова: політичний ризик; системні ризики; політична криза; управління політичними ризиками; управління політичними кризами; антикризова готовність.

Література

1. 10708/13 "Finalisation of the CCA Review Process: The EU Integrated Political Crisis Response (IPCR) Arrangements". Brussels: Council of the European Union, 24 June 2013. URL: http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&t=PDF&gc=true&sc=false&f=ST%2010708%202013%20INIT
2. Assessing Global Progress in the Governance of Critical Risks: OECD Reviews of Risk Management Policies. Paris: OECD Publishing, 2018. 134 р. URL: https://doi.org/10.1787/9789264309272-en
3. Baubion C. OECD Risk Management: Strategic Crisis Management. OECD Working Papers on Public Governance. № 23. Paris: OECD Publishing, 2013. URL: https://dx.doi.org/10.1787/5k41rbd1lzr7-en
4. Government at a Glance 2017. Paris: OECD Publishing, 2017. 280 р. URL: http://dx.doi.org/10.1787/gov_glance-2017-en
5. Habegger B. Horizon Scanning in Government Concept, Country Experiences, and Models for Switzerland. Zurich: Center for Security Studies, 2009. URL: https://www.files.ethz.ch/isn/96274/Horizon-Scanning-in-Government.pdf
6. Horizon Scanning Programme team. URL: https://www.gov.uk/government/groups/horizon-scanning-programme-team
7. JOINT STAFF WORKING DOCUMENT EU operational protocol for countering hybrid threats "EU Playbook", SWD(2016) 227 final. European Commission. Brussels, 7 July 2016. URL: http://statewatch.org/news/2016/jul/eu-com-countering-hybrid-threats-playbook-swd-227-16.pdf
8. King D. A., Thomas S. M. Taking Science Out of the Box — Foresight Recast. Science. 2007. Vol. 316, Issue 5832, Р. 1701—1702.
9. National Risk Register Of Civil Emergencies 2017 edition. London: Cabinet Office, 2017. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/644968/UK_National_Risk_Register_2017.pdf
10. National Security System Handbook. New Zealand Department of the Prime Minister and Cabinet. 2016. URL: https://dpmc.govt.nz/sites/default/files/2017-03/dpmc-nss-handbook-aug-2016.pdf
11. Pentagon kills "terror futures market". MSNBC news, July 29 2003. URL: http://www.nbcnews.com/id/3072985/t/pentagon-kills-terror-futures-market/#.Xf0MzUczaUk
12. Preparing governments for long-term threats and complex challenges. Discussion Note of OECD Conference Centre Paris, France, 23 September 2016. URL: www.oecd.org/gov/Preparing-governments-for-long-threats-and-complex-challenges.pdf
13. Rademaker M. National Security Strategy of the Netherlands: An Innovative Approach. An International Journal. 2009. Vol. 23, №1. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/77f9/aa7c8b1c924024b830f2d6ba0ed61a84d6db.pdf
14. Security Strategy for Society: Government Resolution 16.12.2010. Ministry of Defence of Finland, 2011. URL: https://www.defmin.fi/files/1883/PDF.SecurityStrategy.pdf
15. The National Security Strategy. Presidency of the Government. 2013. URL: https://www.dsn.gob.es/en/estrategias-publicaciones/estrategias/estrategia-seguridad-nacional
16. Working with scenarios, risk assessment and capabilities in the National Safety and Security Strategy of the Netherlands. Dutch Ministry of Security and Justice; Ministry of Interior and Kingdom Relations. 2014. URL: https://www.preventionweb.net/english/professional/policies/v.php?id=61146

I. Antypenko

RISK GOVERNANCE IN NATIONAL CRISIS PREPAREDNESS PROGRAMS: THE CASE OF OECD COUNTRIES

Summary

The article analyzes the role of political risk management process in crisis management in OECD member countries, which is manifested in the integration of its elements, primarily assessment, communication and consultation in national preparedness programs.
The world experience shows that the struggle against political crises requires a comprehensive approach to preventing and mitigating at the state level not only political risks arising from the socio-political process or miscalculations in government policy, but also taking into account many dangers and numerous threats, including new and potential threats and vulnerabilities to the lives and health of citizens that are not related to the political sphere, but are able to create a cascading effect and thus gain political significance. This requires the development of a broader and more general approach to risk management at the national level.
It is proved that each state, depending on its institutional structure, history and relevance of specific dangers and threats, develops specific institutional and administrative mechanisms which are necessary to ensure the readiness of political and other systemic crises. Therefore, the study of their experience is a necessary step to develop a national approach to manage political risks and crises.
It has been shown that elements of the risk management process are included in the basis of crisis management and, above all, crisis preparedness in all OECD member states: forming the policy and legal framework in the relevant area by adopting national risk management strategies; development at the government level of an extensive system of cross-sectoral risk communication through the establishment of appropriate governmental structures and institutional mechanisms for governance and coordination at the central level; conducting a permanent risk assessment, which in the structure of crisis preparedness of OECD member states is implemented through national risk assessment programs; creating of an early warning network, the analytical potential of which is based on prognostic tools of risk analysis.

Keywords: political risk; systemic risks; political crisis; risk governance; political crisis management; crisis preparedness.

References

1. Council of the European Union (2013), "Finalisation of the CCA Review Process: The EU Integrated Political Crisis Response (IPCR) Arrangements", available at: http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&t=PDF&gc=true&sc=false&f=ST%2010708%202013%20INIT (Accessed 05 Oct 2020).
2. OECD Publishing (2018), "Global Progress in the Governance of Critical Risks: OECD Reviews of Risk Management Policies", available at: https://doi.org/10.1787/9789264309272-en (Accessed 05 Oct 2020).
3. OECD Publishing (2013), "OECD Risk Management: Strategic Crisis Management", OECD Working Papers on Public Governance, vol. 23, available at: https://dx.doi.org/10.1787/5k41rbd1lzr7-en (Accessed 05 Oct 2020).
4. OECD Publishing (2017), "Government at a Glance 2017", available at: http://dx.doi.org/10.1787/gov_glance-2017-en (Accessed 05 Oct 2020).
5. Habegger, B. (2009), "Horizon Scanning in Government Concept, Country Experiences, and Models for Switzerland", Center for Security Studies, available at: https://www.files.ethz.ch/isn/96274/Horizon-Scanning-in-Government.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
6. GOV.UK (2020), "Horizon Scanning Programme team", available at: https://www.gov.uk/government/groups/horizon-scanning-programme-team (Accessed 05 Oct 2020).
7. European Commission (2016), "Joint staff working document EU operational protocol for countering hybrid threats "EU Playbook", available at: http://statewatch.org/news/2016/jul/eu-com-countering-hybrid-threats-playbook-swd-227-16.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
8. King, D. A. and Thomas, S. M. (2007), "Taking Science Out of the Box - Foresight Recast", Science, Vol. 316, Issue 5832, pp. 1701—1702.
9. London: Cabinet Office (2017), "National Risk Register Of Civil Emergencies 2017 edition", available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/644968/UK_National_Risk_Register_2017.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
10. New Zealand Department of the Prime Minister and Cabinet (2016), "National Security System Handbook", available at: https://dpmc.govt.nz/sites/default/files/2017-03/dpmc-nss-handbook-aug-2016.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
11. MSNBC news (2003), "Pentagon kills "terror futures market", available at: http://www.nbcnews.com/id/3072985/t/pentagon-kills-terror-futures-market/#.Xf0MzUczaUk (Accessed 05 Oct 2020).
12. OECD Conference Centre (2016), "Preparing governments for long-term threats and complex challenges", Discussion Note of OECD Conference Centre Paris, available at: www.oecd.org/gov/Preparing-governments-for-long-threats-and-complex-challenges.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
13. Rademaker, M. (2009), "National Security Strategy of the Netherlands: An Innovative Approach", An International Journal, Vol. 23, no.1, available at: https://pdfs.semanticscholar.org/77f9/aa7c8b1c924024b830f2d6ba0ed61a84d6db.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
14. Ministry of Defence of Finland (2011), "Security Strategy for Society: Government Resolution 16.12.2010", available at: https://www.defmin.fi/files/1883/PDF.SecurityStrategy.pdf (Accessed 05 Oct 2020).
15. Presidency of the Government (2013), "The National Security Strategy", available at: https://www.dsn.gob.es/en/estrategias-publicaciones/estrategias/estrategia-seguridad-nacional (Accessed 05 Oct 2020).
16. Dutch Ministry of Security and Justice; Ministry of Interior and Kingdom Relations (2014), "Working with scenarios, risk assessment and capabilities in the National Safety and Security Strategy of the Netherlands", available at: https://www.preventionweb.net/english/professional/policies/v.php?id=61146 (Accessed 05 Oct 2020).

№ 19-20 2020, стор. 141 - 148

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2020-11-05

Кількість переглядів: 1113

Відомості про авторів

І. В. Антипенко

к. ю. н., докторант кафедри публічної політики та політичної аналітики, Національна академія державного управління при Президентові України

I. Antypenko

PhD in Law, Doctoral candidate of the Department of Public Policy and Political Analysis, National Academy for Public Administration under the President of Ukraine

ORCID:

0000-0001-9520-4353

Як цитувати статтю

Антипенко І. В. Управління політичними ризиками у національних програмах антикризової готовності: досвід країн оеср. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 19-20. С. 141–148. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.19-20.141

Antypenko, I. (2020), “Risk governance in national crisis preparedness programs: the case of oecd countries”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 19-20, pp. 141–148. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.19-20.141

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.