DOI: 10.32702/2306-6814.2020.19-20.167
УДК: 004.77:352
І. Ю. Семенюк, Н. М. Махначова, Г. В. Іванченко
МОНІТОРИНГ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦНАП ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ ЕПІДЕМІЧНОЇ СИТУАЦІЇ
Анотація
У статті досліджено якість інформаційного забезпечення діяльності Центрів надання адміністративних послуг. Проведено моніторинг інформаційного забезпечення ЦНАП Вінницької області і можливості отримати інформацію про перелік послуг. Досліджено можливість отримання адміністративних послуг дистанційно. Зазначено, що в Україні проходить активна фаза децентралізації в частині передачі надання адміністративних послуг органам місцевого самоврядування. Це пов'язано з потребою надання якісних послуг на місцях, організації належних умов надання адміністративних послуг для громадян. Наголошено, що в умовах поширення пандемії COVID-19 та адаптивного карантину в Україні зросла необхідність надання інформації та самих послуг дистанційно. Доведено, що наявність дистанційних послуг зменшить контакт громадян між собою та персоналом ЦНАП. Зменшення контакту між громадянами в цілому сприятиме ефективності карантинних обмежень, збереженню здоров'я громадян та можливості отримання безпечних, адміністративних послуг у зручний час та спосіб, у тому числі онлайн.
Ключові слова: адміністративні послуги; онлайн послуги; ЦНАП; інформаційне забезпечення ЦНАП; COVID-19
Література
1. Щодо ліквідації ЦНАП РДА (пропозиції Програми "U-LEAD з Європою") URL: https://tsnap.ulead.org.ua/wp-content/uploads/2020/01/Analiz-polityky-shhodo-TSNAP-RDA.pdf
2. Ільчанінова Н.І. Вплив громадського моніторингу на процес надання адміністративних послуг. Інвестиції: практика та досвід. № 3. 2018. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/3_2018/29.pdf
3. Петриків А.В. Залучення громадськості до здійснення моніторингу діяльності органів місцевого самоврядування в питаннях надання адміністративних послуг. Наука молода: зб. наук. праць молодих вчених ТНЕУ. 2016. № 24. С. 13—19.
4. Тимощук В. П'ять стратегічних напрямків реформи адмінпослуг мають рухатись рівно збалансовано. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2752434-viktor-timosuk-golovnij-ekspert-napramu-z-pokrasenna-nadanna-adminposlug-dla-naselenna-programi-ulead-z-evropou.html
5. Закон України "Про адміністративні послуги" від 06.09.2012р. зі змінами та доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#Text
6. Офіційний сайт Вінницької обласної державної адміністрації. URL: http://www.vin.gov.ua/administratyvni-posluhy/1068-tsentry-nadannia-administratyvnykh-posluh-u-vinnytskii-oblasti (дата звернення: 13.10.2020 р.).
7. Інтерактивна карта мережі Центрів надання адміністративних послуг в Україні. URL: http://map.cnap.in.ua/ (дата звернення: 13.10.2020 р.).
I. Semeniuk, N. Makhnachova, H. Ivanchenko
INFORMATION SUPPORT MONITORING OF ADMINISTRATIVE SERVICES CENTERS IN VINNYTSIA REGION IN THE CONTEXT OF EPIDEMIC SITUATION INSTABILITY
Summary
The article studies the quality of information support of Administrative Services Centers in Ukraine. It is noted that regardless of the administrative unit size, free remote access of citizens to information on receiving administrative services should be provided. The informational support of Administrative Services Centers in Vinnytsia region and the possibility of obtaining information about the list of services were monitored. The possibility of receiving administrative services remotely has been investigated. It was noted that Ukraine is undergoing an active phase of decentralization in terms of transferring the provision of administrative services to local governments. This is due to the need to provide quality services locally and organize the conditions for the provision of administrative services to citizens. The problems of power change at the district level are investigated, including the change in the size of districts, the liquidation of district state administrations, the reorganization of the Administrative Services Centers under the district state administrations. It was noted that in the context of the spread of the COVID-19 pandemic and adaptive quarantine in Ukraine, the need to provide information and services remotely has increased. It has been proven that the availability of remote services will reduce the contact of citizens with each other and the staff of the Administrative Services Centers. Reducing contact between citizens in general will contribute to the effectiveness of quarantine, preserving the health of citizens and the possibility of receiving safe, administrative services at a convenient time and way, including online. It was revealed that the reform of administrative services is a fairly successful reform, which should continue in 5 directions. The first is deregulation and reduction in the number of administrative services. The second is the digitalization / electronicization of services. The third direction is the transfer of powers to local self-government bodies to be responsible for quality of administrative services. Creation of integrated offices (Administrative Services Centers) it is a combination of decentralization in terms of services and a separate successful direction of reform. The fifth direction is the streamlining of relations for payment of administrative services. It is necessary to streamline payments that are excessive, and some services, on the contrary, to be paid for reasonable money, which will provide at least a partial return on the corresponding services.
Keywords: administrative services; online services; Administrative Services Centers; information support; COVID-19.
References
1. U-LEAD (2020), "Regarding the liquidation of the RSA CNAP (proposals of the U-LEAD with Europe Program)", available at: https://tsnap.ulead.org.ua/wp-content/uploads/2020/01/Analiz-polityky-shhodo-TSNAP-RDA.pdf (Accessed 10 Oct 2020).
2. Il'chaninova, N.I. Ilchaninova, N. (2018), "Influence of public monitoring on the process of administrative services", Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 131—136, available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/3_2018/29.pdf (Accessed 10 Oct 2020).
3. Petrykiv, A.V. (2016), "Involvement of the public in monitoring the activities of local governments in the provision of administrative services", Nauka moloda: zb. nauk. prats' molodykh vchenykh TNEU, vol. 24, pp. 13—19.
4. Tymoschuk, V. (2020), "The five strategic directions of administrative services reform should move in a balanced way", Ukrinform, available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2752434-viktor-timosuk-golovnij-ekspert-napramu-z-pokrasenna-nadanna-adminposlug-dla-naselenna-programi-ulead-z-evropou.html (Accessed 10 Oct 2020).
5. Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine "On Administrative Services", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#Text (Accessed 10 Oct 2020).
6. Vinnytsia Regional State Administration (2020), available at: http://www.vin.gov.ua/administratyvni-posluhy/1068-tsentry-nadannia-administratyvnykh-posluh-u-vinnytskii-oblasti (Accessed 10 Oct 2020).
7. Interactive map of the network of Centers for Administrative Services in Ukraine (2020), available at: http://map.cnap.in.ua/ (Accessed 13 Oct 2020).
№ 19-20 2020, стор. 167 - 171
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2020-11-05
Кількість переглядів: 774