EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЯМИ ДЛЯ РІТЕЙЛЕРІВ
А. Ю. Проскокова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.2.50

УДК: 339.1:330.341.1:658(477)

А. Ю. Проскокова

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЯМИ ДЛЯ РІТЕЙЛЕРІВ

Анотація

Статтю присвячено визначенню системи та механізму управління інноваціями на підприємствах сфери рітейлу на основі визначення основних характериних рис, які відрізняють рітейлерів від гравців з інших сфер бізнесу. З метою забезпечення стійкої конкурентоспроможної позиції підприємства на ринку, виокремлено основні елементи системи управління інноваціями, а також запропоновано підхід щодо схеми формування механізму управління інноваціями взагалі та конкретною інновацією зокрема.
Крім того, на основі останніх тенденцій в інноваційній діяльності рітейлерів, побудовано структуру декількох вузьконаправлених механізмів управління певними інноваціями. Задля формування системного бачення, наведено перелік основних методів управління інноваціями в торговій справі та конкретизовані найбільш використовувані з них.
Серед основних результатів, які можуть бути отримані після впровадження механізмів управління інноваціями, доцільно виділити такі: визначення стратегії інноваційної діяльності підприємства, вибір методів та критеріїв оцінки інноваційних проєктів, послідовність в управлінні інноваціями та стимулювання інноваційної діяльності підрозділів.

Ключові слова: інновації; механізм управління інноваціями; рітейл; система управління інноваціями; методи управління.

Література

1. Mckinsey.com Rebooting Retail How technology will shape the future of retail 2020 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mck.co/35P93wo
2. Project.liga.net: Созданные с нуля: первый рейтинг компаний без советского наследия 2019 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://project.liga.net/projects/rating_company/
3. Pantano E. A new approach to retailing for successful competition in the new smart scenario / Pantano, E., Priporas, C-V., Dennis, C. // International Journal of Retail and Distribution Management. — 2018. — № 46 (3). — P. 264—282. doi:10.1108/IJRDM-04-2017-0080
4. Pinto G.L. Innovation strategies in retail services: solutions, experiences and meanings / Pinto G.L., Dell'Era C., Verganti R. and Bellini E. // European Journal of Innovation Management, — 2017. — Vol. 20, № 2. — Р. 190—209. doi: 10.1108/EJIM-06-2015-0049
5. Волощук В.Р. Механізми активізації інноваційного розвитку / В.Р. Волощук // Інноваційна економіка. — 2019. — № 7—8 (81). — С. 27—33. doi: 10.37332/2309-1533.2019.7-8.4
6. Гальків Л.І. Інноваційний імператив розвитку рітейлу як деактиватор ризиків і загроз соціально-економічній безпеці / Гальків Л.І., Демчишин М.Я., Грищук Д.В. // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". — 2016. — № 847. — С. 62—68.
7. Данило С.І. Ефективність інновацій в роздрібній торгівлі / С.І. Данило // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. — 2019. — № 3 (137). — С. 50—54.
8. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
9. Мазаракі А.А. Концептуальні засади управління інноваційним розвитком підприємств сфери торгівлі./ А.А. Мазаракі, Л.І. Федулова // Підприємництво і торгівля: зб. наук. пр. — 2017. — № 21. — С. 20—25.

A. Proskokova

ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL MECHANISM OF INNOVATION MANAGEMENT FOR RETAILERS

Summary

The article is devoted to the definition of the system and mechanisms of innovation management in retail enterprises based on the definition of the main characteristics that distinguish retailers from players of other business areas. In order to ensure a stable competitive position of an enterprise in the market, the main elements of the innovation management system are highlighted, and an approach to the formation of an innovation management mechanism in general and a specific innovation in particular is proposed.
Retail, as one of the most dynamic and sensitive to innovation spheres of business, has its own features that should be taken into account when forming the system and mechanisms for managing innovation. Firstly, this is the consumer power, which now more and more influences the adoption of certain decisions business life, and secondly, it is in most cases the lack of their own, unique in characteristics, products, so retailers now do not focus on what they sell, but on how they sell.
In the process of building an innovation management system at the enterprise, the following elements were identified: organizational, legal, functional, technical, financial and elements of personnel policy. In turn, the above elements were specified in certain areas of activity for them.
Taking into account the basic principles of the formation the innovation management mechanism: consistency, complexity, orientation towards innovation, maintaining a balance, and based on the latest trends in innovation activities of retailers, the structure of several narrowly focused mechanisms for managing certain innovations has been built. To form a systemic vision, a list of the main methods of managing innovations in trade are given and the most used of them are specified.
Among the main results that can be obtained after the introduction of innovation management mechanisms, attention should be especially focused on the real definition of the strategy in enterprise innovative activity, the selection of methods and criteria for evaluating innovative projects, consistency in managing innovation and stimulating the innovative activity of divisions. And among the main obstacles that hinder retail organizations and trade in general in Ukraine, it should be noted the high tax pressure, the lack of own funds for investment in innovation, the low level of scientific research and the absence of a technology transfer system, the staff's unwillingness to accept innovations.

Keywords: innovations; innovation management mechanism; retail; innovation management system; management methods.

References

1. Mckinsey.com (2020), "Rebooting Retail How technology will shape the future of retail 2020" available at: https://mck.co/35P93wo (Accessed December 2020)
2. Project.liga.net (2019), "Created from scratch: the first rating of companies without Soviet heritage 2019" available at https://project.liga.net/projects/rating_company/ (Accessed December 2020).
3. Pantano, E. Priporas, C-V. and Dennis, C. (2018), "A new approach to retailing for successful competition in the new smart scenario", International Journal of Retail and Distribution Management, vol 46 (3), pp. 264—282. doi:10.1108/IJRDM-04-2017-0080
4. Pinto, G.L. Dell'Era, C. Verganti, R. and Bellini, E. (2017), "Innovation strategies in retail services: solutions, experiences and meanings", European Journal of Innovation Management, vol. 20, no. 2, pp. 190—209. doi: 10.1108/EJIM-06-2015-0049
5. Voloschuk, V. (2019), "Mechanisms for intensifying innovative development", Innovatsiyna ekonomyka, vol. 7—8 (81), pp. 27—33. doi: 10.37332/2309-1533.2019.7-8.4
6. Hal'kiv, L. Demchyshyn, M. and Hryschuk. D. (2016), "Innovative imperative of retail development as a deactivator of risks and threats to socio-economic security", Visnyk natsionalnogo universytetu "Lvivska polytehnyka", vol. 847, pp. 62—68.
7. Danylo S. (2019), "Efficiency of innovations in retail trade", Sotsialno-ekonomychny problem suchasnogo period Ukrainy, vol. 3 (137), pp. 50—54.
8. State Statistics Service of Ukraine (2020), available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed December 2020).
9. Mazaraky, A. and Fedulova, L. (2017), "Conceptual principles of management of innovative development of enterprises in the field of trade", Pydpriemnyztvo i torgyvlya: zbyrnyk naukovyh prats', vol. 21, pp. 20—25.

№ 2 2021, стор. 50 - 55

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-02-02

Кількість переглядів: 577

Відомості про авторів

А. Ю. Проскокова

аспірант кафедри економіки та підприємництва,ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана", м. Київ

A. Proskokova

Postgraduate student, SHEE "Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman", Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-8490-6381

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.