EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ
М. М. Бердар, О. В. Євтушевська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.2.70

УДК: 338.2

М. М. Бердар, О. В. Євтушевська

НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ

Анотація

Розкрито основні напрями реалізації економічної політики держави, зокрема в аграрній, науково-технічній на інноваційній сферах. Виявлено окремі недоліки втілення економічної політики у вітчизняних умовах. На нашу думку, до них можна віднести: відсутність чіткого розуміння вектору соціально-економічного розвитку країни, хаотичність впроваджуваних ініціатив, незадовільне наукове обгрунтування економічних реформ, недосконалість законодавства. Визначено особливості реалізації політики зайнятості в Україні, її переваги та недоліки. Основною перевагою можна назвати розгалужену систему державних органів, які виконують функцію підвищення рівня зайнятості в країні. Основним недоліком, на нашу думку, є застаріле законодавство, яке регулює трудові відносини. Надано рекомендації щодо вдосконалення економічної політики, а саме: оновлення законодавчої бази, посилення кадрового потенціалу, проведення більш самостійної економічної політики в Україні, запозичення успішного досвіду інших країн.

Ключові слова: економічна політика; аграрна політика; політика зайнятості; державне регулювання; науково-технічна політика.

Література

1. Ігнатович Н.І. Реформування економіки України у контексті її модернізації / Н.І. Ігнатович // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2017. № 4 (193). С. 21—25.
2. Тєстов П. Земля і пустеля. Україна може втратити свої грунти, якщо не зупинити варварське розорювання природних ділянок. 2019. URL: www.texty.org.ua (дата звернення: 04.01.2021).
3. Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення" від 31.03.2020 р. № 552-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/552-20 (дата звернення: 05.01.2021).
4. Куліш І.М. Напрями підвищення конкурентроспроможності сільських територій України в контексті використання досвіду Бразилії та Аргентини / І.М. Куліш // Регіональна економіка. 2013. № 3. С. 169—177.
5. Маршавін Ю.М. Державна політика зайнятості в Україні / Ю.М. Маршавін // Економіка і суспільство. 2016. № 7. С. 679—685.
6. Середа О.Г. Повноваження профспілок у механізмі правового захисту прав працівників / О.Г. Середа // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету: Сер.: Юриспруденція. 2015. № 15. С. 123—125.
7. Пельтек Л.В. Формування єдиної науково-технічної політики як умова економічного зростання і розвитку промисловості регіонів / Л.В. Пельтек // Інвестиції: практика та досвід. 2010. № 22. С. 90—93.
8. Усманова М.Р. Теоретичні засади формування інноваційної інфраструктури в Україні / М.Р. Усманова // Вісник Східноєвропейського університету економіки та менеджменту. 2016. № 1 (20). С. 74—84.

M. Berdar, O. Yevtushevska

WAYS OF STATE ECONOMIC POLICY IMPLEMENTATION

Summary

Main ways of state economic policy implementation are opened. Peculiarities of agrarian, scientific and innovative policy are lightened. Disadvantages of domestic economic policy are revealed. In our opinion, main problems are lack of understanding of social and economic development direction, chaotic character of economic reforms, imperfect legislation, dependent economic policy etc. Maybe, one of the most controversial types of policy in Ukraine is agrarian policy in a field of land dealings. State tries to implement agrarian reform, to launch a land market. In our opinion, Ukraine needs transparent, legal agrarian market, however new changes in legislation are rather controversial. Expected positive effects of land reforms are realization of ownerships' rights, legalization of land dealings, investment to economy, increase of pay taxes. However, new agrarian policy in Ukraine can lead to development of so-called land latifundiums and land speculations. Main preconditions of successful agrarian market are strict demands to potential land owners, acceptable size of plot of land in one hand, constant government control of agrarian companies' activity. Unfortunately, modern Ukrainian agrarian policy excites doubts. Main advantages and disadvantages of employment policy are opened. To our mind, key shortcoming is out of date labour legislation. New Labour Code required, however proposed draft law is rather discordant. On the one hand, it can regulate new forms of work activity, such as freelance, season work etc. On the other hand, it has weak points and is criticized by some representatives of trade unions. Peculiarities of scientific, technic and innovative policy are lightened. Main problems in this field are shortage of financing, obsolete equipment, low motivation of young researchers etc. Some researchers propose to liquidate National Academy of Science. In our opinion, better decision is thorough government support of science, including this institution. Key recommendations as to improvement of economic policy in Ukraine are strengthening of staff, legislation improvement, and more independent economic policy.

Keywords: economic policy; agrarian policy; policy of employment; state governance; scientific and technic policy.

References

1. Ihnatovych, N.I. (2017), "Reformation of Ukrainian economy under its modernization", Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, vol. 4 (193), pp. 2—25.
2. Tiestov, P. (2019), "Land and desert. Ukraine can lost its lands if not stop barbaric devastation of natural plots of land", available at: www.texty.org.ua (Accessed 4 Jan 2021).
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), The Law of Ukraine "On the changes to some laws as to conditions of agrarian land circulation", available at: http:zakon.rada.gov.ua/laws/show/552-20 (Accessed 5 Jan 2021).
4. Kulish, I.M. (2013), "Ways of Ukrainian agrarian territory competitiveness improvement in the context of Brazilian and Argentinian experience", Rehional'na ekonomika, vol. 3, pp. 169—177.
5. Marshavin, Ju.M. (2016), "State policy of employment in Ukraine", Ekonomika I suspilstvo, vol. 7, pp. 679—685.
6. Sereda, O.G. (2015), "Rights of trade-unions in mechanism of juridical protection of employees' rights", Naukovyi visnyk mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, vol.15, pp. 123—125.
7. Pel'tek, L.V. (2010), "Forming of general scientific and technical policy as the precondition of economic growth and industrial development of regions", Investitsii: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 90—93.
8. Usmanova, M.R. (2016), "Theoretical bases of forming of innovative infrastructure in Ukraine", Visnyk shidnoevropeis'koho universytetu ekonomiky ta menedgmentu, vol. 1 (20), pp. 74—84.

№ 2 2021, стор. 70 - 75

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-02-02

Кількість переглядів: 339

Відомості про авторів

М. М. Бердар

д. е. н., професор кафедри екологічного менеджменту та підприємництва,Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

M. Berdar

Doctor of Economic Sciences, Professor of the Department of Ecological Management and Enterprise, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0001-5124-5233


О. В. Євтушевська

к. е. н., доцент кафедри екологічного менеджменту та підприємництва,Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

O. Yevtushevska

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Ecological Management and Enterprise, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-4935-5473

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.