DOI: 10.32702/2306-6814.2021.3.12
УДК: 35.071:321
М. І. Іщенко, Є. В. Міщук, В. О. Ільченко, О. В. Шаповал
УДОСКОНАЛЕННЯ ФОРМУВАННЯ СТИЛЮ КЕРІВНИЦТВА ОРГАНІЗАЦІЄЮ (НА ПРИКЛАДІ ПУБЛІЧНОЇ СЛУЖБИ)
Анотація
У статті удосконалено модель формування стилю керівництва організацією на прикладі публічної служби. Запропоновано авторське визначення стилю керівництва. На відміну від існуючих визначень, у запропонованому ураховано компоненти стилю керівництва. Запропоновано модель формування нового стилю керівництва в публічній службі — адаптивного, заснованого на лідерстві. У пропонованій моделі, адаптивний стиль керівництва грунтується на лідерстві, тоді як описаний в літературі адаптивний стиль його не передбачає. Визначено, що адаптація відбувається не тільки в залежності від ситуації, але більшою мірою має сфокусованість на проблемі, яка вирішується. Сформульовано сукупність чинників, що сприяють підвищенню адаптивної здатності організації (чи її структурного підрозділу). На відміну від існуючих підходів, у запропонованій моделі введені блоки щодо необхідності та здатності до адаптивності. Показано, що принциповою відмінністю є блок громадського контролю, який представлений у статті у площині об'єктивних чинників формування стилю керівництва у публічній службі. Виявлено чинники, що мають негативний вплив на впровадження адаптивного стилю керівництва заснованого на лідерстві та наведені рекомендації щодо їх усунення.
Ключові слова: адаптивність; керівництво; лідерство; організація; стиль.
Література
1. Енциклопедія державного управління: у 8 т. / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України; наук.-ред. колегія: Ю.В. Ковбасюк (голова) та ін. — К.: НАДУ, 2011. Т. 1: Теорія державного управління / наук.-ред. колегія: В.М. Князєв (співголова), І.В. Розпутенко (співголова) та ін. 2011. 748 с.
2. Державна служба: підручник: у 2 т. / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України; [редкол.: Ю.В. Ковбасюк (голова), О.Ю. Оболенський (заст. голови), С.М. Серьогін (заст. голови) та ін.]. К.; Одеса: НАДУ, 2013. Т. 2. 348 с.
3. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: посібник. К.: Академвидав, 2003. 568 с.
4. Серьогін С.М. Державний службовець у відносинах між владою і суспільством: монографія. Д.: ДРІДУ НАДУ, 2003. 456 с.
5. Воронько Л.О. Сучасний керівник у системі державної служби України: пошук оптимальної моделі. Державне управління: теорія та практика. 2013. № 2. С. 157—170.
6. Васильєва Н.В. Стиль управління, як умова підвищення ефективності розвитку державної служби. Науковий вісник АМУ. 2010. Вип. 4. К.: АМУ, 2010. С. 42—47.
7. Кузьмін О.Є., Мала Н.Т., Мельник О.Г., Процик І.С. Керівництво організацією: навч. посібник. Львів: Вид-во Нац. ун-ту "Львівська політехніка", 2008. 50 с.
8. Хейз Ники. Успех — один на всех: основные аспекты эффективного руководства командой. Днепропетровск: Баланс Бизнес Букс, 2005. 226 с.
9. Сергеєва Л.М., Кондратьєва В.П., Хромей М.Я. Лідерство: навч. посібн. Івано-Франківськ: ЛілеяНВ. 2015. 296 с.
10. Міщук Є.В. Керівник і його роль в організації діяльності посадових осіб публічної адміністрації. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2016. № 10. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1010
M. Ishchenko, Ie. Mishchuk, V. Ilchenko, O. Shapoval
IMPROVING LEADERSHIP STYLE ORGANIZATION (EXAMPLE IN PUBLIC SERVICE)
Summary
The article improves the model of forming the management style of the organization on the example of civil service. The author's definition of leadership style is offered. In contrast to existing definitions, the proposal takes into account components of leadership style, which makes this definition more detailed, and instead of influencing subordinates, the focus is on working with them. A model of forming a new style of leadership in the civil service — adaptive, based on leadership — is proposed. In the proposed model, the adaptive leadership style is based on leadership, while the adaptive style described in the literature does not provide for this. It is determined that adaptation occurs not only depending on the situation, but focuses more on the problem to be solved. Emphasis is placed on the fact that adaptive style is not only and not so much in the manager's ability to change the style of working with subordinates and their own decision-making model (fulfill orders received "from above" without listening to local experts, consult or take initiative, etc.), but also in the ability to increase the adaptive capabilities of the entire organization (or structural unit) headed by such a leader. It is taken into account that at the present stage of development of management science the so-called soft competencies are becoming more and more relevant, which include the ability to establish a good moral and psychological climate among employees, the ability to negotiate and argue their position and communicate it to subordinates. A set of factors that increase the adaptive capacity of the organization (or its structural unit) is formulated. In contrast to existing approaches, the proposed model introduces blocks of need and ability to adapt. It is shown that the fundamental difference is the block of public control, which is presented in the article in terms of objective factors in the formation of leadership style in the civil service. Factors that negatively affect the implementation of adaptive leadership style based on leadership are identified, and recommendations for their elimination are given.
Keywords: adaptability; leadership; leadership; organization; style.
References
1. Kovbasiuk, Yu.V. (2011), Entsyklopediia derzhavnoho upravlinnia [Encyclopedia of Public Administration], vol. 1, Teoriia derzhavnoho upravlinnia [Theory of public administration], NADU, Kyiv, Ukraine.
2. Kovbasiuk, Yu.V. (2013), Derzhavna sluzhba [Civil service], NADU, Odesa, Ukraine.
3. Orban-Lembryk, L.E. (2003), Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management], Akademvydav, Kyiv, Ukraine.
4. Ser'ohin, S.M. (2003), Derzhavnyj sluzhbovets' u vidnosynakh mizh vladoiu i suspil'stvom [Civil servant in the relationship between government and society], DRIDU NADU, Dnipropetrivs'k, Ukraine.
5. Voron'ko, L.O. (2013), "Modern leader in the civil service of Ukraine: the search for the optimal model", Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, vol. 2, pp. 157—170.
6. Vasyl'ieva, N.V. (2010), "Management style as a condition for improving the efficiency of civil service development", Naukovyj visnyk AMU, vol. 4, pp. 42—47.
7. Kuz'min, O.Ye. Mala, N.T. Mel'nyk, O.H. and Protsyk I.S. (2008), Kerivnytstvo orhanizatsiieiu [Management of the organization], yd-vo Nats. un-tu "L'vivs'ka politekhnika", L'viv, Ukraine.
8. Khejz, N. (2005), Uspekh - odyn na vsekh: osnovnye aspekty effektyvnoho rukovodstva komandoj [Success is one for all: the main aspects of effective team leadership], Balans Byznes Buks, Dnipropetrivs'k, Ukraine.
9. Serheieva, L.M. Kondrat'ieva, V.P. and Khromej, M.Ya. (2015), Liderstvo [Leadership], LileiaNV, Ivano-Frankivs'k, Ukraine.
10. Mischuk, Ye.V. (2016), "The manager and his role in organizing the activities of officials of public administration entities", Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, vol. 10, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1010 (Accessed 20 Jan 2021).
№ 3 2021, стор. 12 - 18
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2021-02-18
Кількість переглядів: 742